CYKELLEG

SIKRE CYKLISTER STARTER MED CYKELLEG

Det første skridt til at kickstarte cykelglæden og blive en sikker cyklist er cykelleg!

Med cykelleg træner barnet balance, afstands- og fartbedømmelse, rum- og retningssans og alle former for manøvrer på cyklen - uden at opdage det, fordi det bare leger og har det sjovt.

Et barn, der er optaget af at holde balancen og holde fødderne på pedalerne, er ikke klar til at blive sluppet ud i trafikken, hvor det skal kunne koncentrere sig om, hvad der sker omkring det. Men kan man først fange sæbebobler og lave ringridning på cyklen, har man pludselig overskud til at holde øje med de andre trafikanter. Og så er man godt på vej til at blive en trafiksikker cyklist.

Cykelleg henvender sig primært til børn i alderen 2-12 år, men mange større børn har i dag en for dårligt udviklet motorik, og de vil også kunne få gavn af cykellegene. Cykellegene er nemme at sætte i gang og kan varieres og tilpasses til børnenes alder og kunnen, så der er masser udfordringer hvad enten der leges med førskolebørn eller børn i indskolingen eller på mellemtrinet.


20 CYKELLEGE


MOTORIK


FANGELEGE


KOGNITION


SAMSPIL


01. FANGE SÆBEBOBLER

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At kigge op mens de cykler
• At køre med en hånd
• At lære navne på krops- og cykeldele


02. FORHINDRINGSBANE

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At manøvrere på cyklen
• Opmærksomhed og reaktionsevne
• At blive bedre gennem fordybelse og gentagelse


03. CYKELSAFARI

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At cykle langsomt og manøvrere imellem forhindringer 
• At køre med én hånd
• Fantasi og mod til at vække dyrene til live


04. CYKELSTOPDANS

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At starte og stoppe
• Rum- og retningsfornemmelse
• At forstå og adlyde kollektive beskeder


05. RINGRIDNING

DET ØVER CYKLISTERNE:
• Præcision
• At cykle med én hånd
• At orientere sig i bevægelse og sætte farten ned


06. CIRKUSHESTE OG DOMPTØR

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At kunne skifte mellem forskellige formationer og bevægelser
• At forstå og følge kollektive beskeder - og rette ind efter gruppen
• At opdage nye færdigheder hos sig selv og hinanden


07. BREMSESPOR

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At bremse med præcision og holde balancen
• At turde cykle stærkt og bremse pludseligt op
• Opmærksomhed på medcyklister


FANGELEGE


08. HALEFANGER

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At blive ved med at cykle i lang tid
• At kunne orientere sig og styre cyklen samtidig med at man er opmærksom på sig egen bagside
• At kunne klare at få taget sin hale


09. KANONKONGEN SÆNKER SKIBE

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At have mod til at køre i et kaotisk rum
• At styre cyklen mens man holder øje med omgivelserne
• At tænke taktisk og lave tempo- og retningsskift for at undgå kanonkuglerne


10. KILDEDILLEN

DET ØVER CYKLISTERNE:
• Rum- og retningsfornemmelse
• At styre cyklen i højt tempo og med højt spændingsniveau 
• At acceptere at blive fanget


11. ÆBLEROV MED TRAFIKLYS

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At bremse
• At forstå og respektere færdselsreglerne
• At være opmærksomme og reagere hurtigt


12. FOLK SOM CYKLER RUNDT

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At vurdere afstand og hastighed
• At turde cykle igennem en boldregn
• At placere sig taktisk og undgå forhindringer i høj fart og spænding


13. MUS OG LØVER

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At cykle og orientere sig samtidig
• At starte og stoppe
• Fællesskab og sammenhold


KOGNITION


14. POSTE BREVE

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At kunne løse sammensatte opgaver
• Selvtillid
• Orienteringsevne


15. TRAFIKBANKO

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At styrke hukommelsen
• At samarbejde
• At tabe og vinde


SAMSPIL


16. MYLDRECYKLING

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At cykle langsomt
• At holde tilpas afstand
• At være opmærksom på sin makker og følge bevægelserne


17. KONGENS EFTERFØLGER

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At være tydelig overfor bagvedkørende cyklister
• At give tegn
• At have mod til at være leder og vilje til at indordne sig


18. NAVNESTAFET

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At løse kognitive opgaver mens de cykler
• At cykler med én hånd
• At styrke fællesskabet


19. DRILLECYKLING

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At holde balancen mens de cykler langsomt
• At observere og lære af hinanden
• At drille for sjov og med respekt for hinandens grænser


20. FARVEL OG TAK

DET ØVER CYKLISTERNE:
• At kommunikere med hinanden mens man cykler
• At placere sig i forhold til hinanden og finde sin plads
• At være omstillingsparat og klar til at skifte rolle og fokus


MERE CYKELLEG:


KONGENS EFTERFØLGER

Cykelleg_forside

20 CYKELLEGE - Download

20 Cykellege er udviklet af Cyklistforbundet med støtte fra Trygfonden