Foto:Kristine Funch

Foto: Kristine Funch

CYKELLEGEBANER

Cyklistforbundet og Nordea-fonden støtter i 2016-2019 anlæggelsen af cykellegebaner i en række kommuner med op til 500.000 kr. per bane.

Nye byrum med cykelleg i centrum
De nye cykellegebaner skal bidrage til det gode liv i byen ved at skabe en ny form for aktivitets- og mødesteder i Danmark og styrke den danske cykelkultur ved at fremme cykelleg som en god start på et aktivt cykelliv.

En cykellegebane er noget nyt i Danmark. Kort fortalt er en cykellegebane et sted, hvor man kan træne sin cykelsikkerhed dvs. de basale cykelmanøvrer som at holde balancen, starte og bremse sikkert, styre med én hånd, se til siden og tilbage uden for meget slinger, lære at orientere sig i forhold til andre og meget mere.

Cykellegebanerne vil kunne bruges af børn, der er ved at lære deres cykel at kende, og børn, der allerede cykler godt. Men også voksne med behov for cykeltræning fx folk fra lande uden en cykelkultur eller ældre, der ikke har cyklet længe, vil kunne bruge banerne.

For at kunne rådgive kommunerne bedst muligt har Cyklistforbundet allieret sig med landskabsarkitekt Helle Nebelong og bevægelsespædagog Grete Møller Andersen. Når alle cykellegebanerne står færdige samles erfaringerne i et idekatalog, der skal inspirere andre kommuner til at gå i gang, så en cykellegebane forhåbentlig med tiden bliver et helt almindeligt kendt fænomen i Danmark.

Her kommer der cykellegebaner

• Guldborgsund (indviet)
• Høje Taastrup (åbner 2019)
• Kolding (åbner 2018)