Danmarks første CykelGeopark

På Odsherred CykelGeopark smelter cykel, natur og kultur sammen. Et besøg på Odsherred Kommunes cykellegebane er en fortælling om isens og vandets veje, jordens tid og tidens gang og ikke ”kun” et sted, hvor man kan cykle.

Af Mai-Britt Aagaard Kristensen

Når cyklen, natur og kultur smelter sammen
Odsherred CykelGeopark er den første og eneste cykellegebane, der har taget udgangspunkt i det landskab, den ligger i, UNESCO Geopark Odsherred. På cykellegebanen gengives områdets dramatiske former i lille skala. Cykellegebanen indeholder referencer til gravhøje, lammefjorden, dyndhullerne og smeltevandsrenden, der danner baggrund for, at børn og voksne kan træne deres motorik og cykelfærdigheder på en sjov måde.

På cykellegebanen mærker brugerne på egen krop isens bevægelse gennem terrænet. Derfor er et besøg i CykelGeoparken en læringsproces på mange fronter. For brugerne vil det bidrage til at skabe en ny form for forståelse for det område, som man bor i eller besøger, og det håber kommunen, styrker tilhørsforholdet til og stoltheden over Odsherred.

”Det handler om, at vi samtidig med [anlæggelsen af cykellegebanen red.] prøver at lave et formidlingssted om Odsherreds UNESCO Geopark, om højderyggen, og hvordan isen har ligget, hvordan isen i sin tid har formet vores landskab. Banens formål er, at alle børn og voksne kan komme og hygge sig og lege og lære noget om at cykle, men også bare nyde turen rundt her. Det specielle er, at banen også viser noget om, hvordan der ser ud her i Odsherred. Her var en gang 100 meter is, som langsomt smeltede og skubbede en masse jord, grus og sten foran sig, og dannede det Odsherred, vi kender i dag. Når man cykler rundt, kan man her se en lillebitte udgave af, hvordan der ser ud her, hvor vi bor”, siger borgmester Thomas Adelskov.

Cykellegebanen bygger bro mellem borgere i alle aldre
I Odsherred Kommune er udviklingsprojekter ofte samskabelsesprojekter eller involveringsprojekter mellem kommune, institutioner og foreninger/frivillige. Cykellegebanen er også udviklet i tæt samarbejde med plejecentret, som har direkte udsyn til banen, samt skole og institutioner i nærområdet. Borgerinddragelsen begyndte allerede, da kommunen skulle søge Cyklistforbundet og Nordea-fonden om støtte.

Inddragelsen af så mange forskellige interessenter i forskellige aldersgrupper så tidligt i processen har betydet, at de alle har haft en opfattelse af, at projektet gav dem værdi. Det har medvirket til en gnidningsfri proces med opbakning fra alle sider. På åbningsdagen betød det, at der var mange frivillige fra plejecentret til at hjælpe med de praktiske ting.

Samtidig har det brede lokale ejerskab haft indvirkning på, hvor meget og hvor mange forskellige målgrupper, der bruger cykellegebanen. Den nærliggende skole, dagpleje og daginstitution er alle flittige gæster på cykellegebanen. Om eftermiddagen kommer bedsteforældre og forældre forbi med børn for at cykle på banen.

Plejecentret Bobjergcentret har direkte udsyn til cykellegebanen, og de ældre fulgte etableringen tæt. De ældre på plejecenteret følger nu ivrigt med i, hvad der foregår, og bruger tilmed selv banen til ture på deres rickshaw-cykler.

Cykellegebanen i Odsherred Kommune kort og godt

Navn: Odsherred CykelGeopark
Adresse: Stadionvej 3, 4550 Asnæs
Indviet: 8. juni 2017