DAGINSTITUTION

TA' CYKLEN MED PÅ LEGEPLADSEN

Vidste du, at du kan bruge cyklen til at arbejde med de seks pædagogiske læreplanstemaer for vuggestuer og børnehaver? Jo, den er god nok. Allerede fra 2-årsalderen kan børn begynde at øve sig på en løbecykel. Cyklen er jo et oplagt redskab til at arbejde med krop og bevægelse, for der er masser af motorik i at lære at styre sådan en cykel. Men Cyklistforbundets koncept ”cykelleg” giver faktisk også rig mulighed for at arbejde med fx sociale kompetencer og sprog.

Cyklistforbundet tilbyder en række aktiviteter, der gør det let og ligetil at komme i gang med at indarbejde cyklen i institutionens hverdag.

Læs mere om cykelleg, vores børnehavekampagne 'Vi kan cykle!' og find inspiration i en række cases, der fortæller, hvordan andre daginstitutioner har brugt cyklen som pædagogisk redskab.

CYKELLEG

Cyklistforbundets koncept ”cykelleg” handler om meget mere end at lære børn at cykle. Cykelleg øger barnets selvværd og selvtillid og styrker dets udvikling både fysisk, psykisk, kognitivt og socialt. Legene lærer fx børnene at tage hensyn til hinanden og mindsker konflikter mellem børnene.

Vi kan cykle! grafik

VI KAN CYKLE!

At blive cykelsikker er første skridt på vejen til at blive trafiksikker cyklist. I Cyklistforbundets børnehavekampagne 'Vi kan Cykle!, der kører i maj, leger børn sig til at blive sikre på cyklen med Cyklistforbundets koncept 'Cykelleg'. Kampagnen er støttet af Østifterne.

CYKELLEGEKORPSET

Cykelleg er udviklet af en række erfarne og engagerede bevægelsespædagoger. Sammen udgør de Cyklistforbundets cykellegekorps, som fx kommuner, NGO’er, boligforeninger m.m. kan engagere til forskellige aktiviteter fx events eller cykellegekurser for pædagoger og lærere.

CASE: CYKELHELTE

I den integrerede institution Valnødden leger børnene cykellege, der efterhånden gør cyklen til en forlængelse af deres krop. Det gør dem til sikre cyklister.

Læs artiklen i FOA her

CASE: FÆLLES PEDALLEG GØR BØRN KVIKKE OG TRAFIKSIKRE

I Idrætsinstitutionen Hylet er cyklen en fast integreret del af børnenes hverdag. Hver fredag leger de cykelleg på Israels Plads midt i København.

Læs hele artiklen i Politiken

CASE: CYKELLEG OG LÆREPLANSTEMAERNE

Cykelleg kan meget mere end at lære børn at cykle. Brug det fx til at styrke børnenes sprog, motorik og personlige kompetencer.

Læs hele artiklen i BørnsHverdag

CASE: LØBECYKLERNE MED PÅ TUR

I daginstitutionen Hyltebro er der cykelskole for alle børn. For når det er "tur-dag", så foregår det på cykel. Når ungerne er blevet skrappe nok, tager de på ture på op til 8 km.

Læs hele artiklen i LFS Nyt

Vil du have nyt om et godt liv med cykling direkte i din mailboks – tilmeld dig vores nyhedsbrev

NYHEDSBREVET CYKLISTER