SKOLE

TA' CYKLEN MED IND I KLASSEVÆRELSET

Børn cykler først og fremmest, fordi de kan lide det. Men cyklen er ikke kun for sjov – den giver også rigtig god motion, og den er oplagt som redskab til at opfylde bevægelseskravet i skolerne.

Brug fx cyklen til at lege nogle af Cyklistforbundets skægge cykellege i skolegården. Legene er for alle klassetrin, og de styrker både balancen, orienteringsevnen og motorikken, som mange børn i dag har store har store udfordringer med. Brug cyklen med de ældre elever til udflugter. Det giver udover god motion også gode fælles oplevelser. Du kan også melde dine klasser til vores gratis og populære skolekampagne – Alle Børn Cykler

Læs mere om mulighederne og få inspiration her på siden.

ALLE BØRN CYKLER

At cykle er en sjov og let måde til at flette motion ind i børns hverdag. Børnemotionskampagnen Alle Børn Cykler skal motivere børn i 0.-10. klasse til at cykle mere i hverdagen og inspirere skoler og forældre til at bakke op om børns cykling. Kampagnen, der kører i september på skoler over hele landet, er støttet af TrygFonden.

Alle Børn Cykler

CYKELLEG

Cykelleg er Cyklistforbundets svar på sjov cykeltræning, der samtidig styrker hele barnets udvikling. I skolen vil cykelleg være en oplagt aktivitet i idrætstimerne. Men cykelleg kan også bruges i fag som dansk og matematik, hvor både matematikopgaver, retskrivning og alfabetet kan øves på cyklen. Så bliver der noget at holde styr på!

CASE: HEDENSTED SKOLE SATSER PÅ FLERE CYKLENDE ELEVER

Som en del af et puljestøttet projekt har Hedensted Skole over en længere periode haft fokus på at få flere elever til at cykle til skole. Det er sket i tæt samarbejde med Hedensted Kommune og COWI. Resultaterne er gode og indsatsen er nu forankret hos skolen.

Læs mere på Cykelviden

CASE: ELEVER SOM TRAFIKEKSPERTER

Gennem to år har virksomheden Trafik i Børnehøjde udviklet en metode til at håndtere skolevejsproblemstillinger. Metoden sætter trafik på skolernes dagsorden ved at inddrage eleverne i trafikløsninger. Projektet er oprindeligt finansieret af den statslige cykelpulje og har siden fået støtte fra GF fonden til at producere en videodokumentar om metoden.

Læs mere på Cykelviden

Vil du have nyt om et godt liv med cykling direkte i din mailboks – tilmeld dig vores nyhedsbrev

NYHEDSBREVET CYKLISTER

Cykelleg_forside