SKOLE

TA' CYKLEN MED IND I KLASSEVÆRELSET

Børn cykler først og fremmest fordi de kan lide det. Men cyklen er ikke kun for sjov – den giver også rigtig god motion, og den er oplagt som redskab til at opfylde bevægelseskravet i skolerne. Brug fx cyklen til at lege nogle af Cyklistforbundets skægge cykellege i skolegården. Legene er for alle klassetrin, og de styrker både balancen, orienteringsevnen og motorikken, som mange børn i dag har store har store udfordringer med. Brug cyklen med de ældre elever til udflugter, som udover motionen også giver fælles oplevelser. Du kan også melde dine klasser til vores to gratis og populære skolekampagner – Alle Børn Cykler og Lys på med Ludvig. Læs mere om mulighederne og få inspiration her på siden.

ALLE BØRN CYKLER

Alle Børn Cykler er en landsdækkende børnemotionskampagne, der hvert år får ca. 140.000 skoleelever op på cyklerne. Kampagnen blev søsat som et pilotprojekt i 2001 og blev bredt ud til skoler i landet i 2002. Alle Børn Cykler henvender sig til alle skoleelever i 0.-10. klasse og finder sted to uger i september. Kampagnen har til formål at få flere børn til at cykle til og fra skole – og til at cykle mere i det hele taget.

Alle Børn Cykler

LYS PÅ MED LUDVIG

Lys på med Ludvig løfter ikke pegefingre, men giver gennem leg og undervisning børnene viden om, hvad synlighed betyder for deres sikkerhed i trafikken – og hvad de selv kan gøre for at blive set. Gode vaner begynder tidligt i livet. Derfor henvender Lys på med Ludvig sig til børn i 4. klasse, hvor mange begynder at cykle til skole på egen hånd, og hvor børnene er motiverede for at lære at håndtere ansvaret for deres egen sikkerhed.

Lys på med Ludvig

CYKELLEG

Cykelleg er Cyklistforbundets svar på sjov cykeltræning, der samtidig styrker hele barnets udvikling. I skolen vil cykelleg være en oplagt aktivitet i idrætstimerne. Men cykelleg kan faktisk også bruges i fag som dansk og matematik, hvor både matematikopgaver, retskrivning og alfabetet kan øves på cyklen. Så bliver der noget at holde styr på!

CASE: HEDENSTED SKOLE SATSER PÅ FLERE CYKLENDE ELEVER

Som en del af et puljestøttet projekt har Hedensted Skole over en længere periode haft fokus på at få flere elever til at cykle til skole. Det er sket i tæt samarbejde med Hedensted Kommune og COWI. Resultaterne er gode og indsatsen er nu forankret hos skolen.

Læs mere på Cykelviden

CASE: ELEVER SOM TRAFIKEKSPERTER

Gennem to år har virksomheden Trafik i Børnehøjde udviklet en metode til at håndtere skolevejsproblemstillinger. Metoden sætter trafik på skolernes dagsorden ved at inddrage eleverne i trafikløsninger. Projektet er oprindeligt finansieret af den statslige cykelpulje og har siden fået støtte fra GF fonden til at producere en videodokumentar om metoden.

Læs mere på Cykelviden

Vil du have nyt om et godt liv med cykling direkte i din mailboks – tilmeld dig vores nyhedsbrev

NYHEDSBREVET CYKLISTER