Er jeres cykelvenlighed værd at skilte med?

Med en certificering som Cykelvenlig arbejdsplads kan I skilte med jeres cykelvenlighed overfor medarbejdere og omverden – og få rådgivning til, hvordan I gør det endnu mere attraktivt at cykle for medarbejderne.

Hvorfor Cykelvenlig arbejdsplads?

Der er mange fordele og rigtig god økonomi i at forbedre forholdene for cyklende medarbejdere - og opfordre endnu flere til at vælge cyklen til arbejde.

• Cyklende medarbejdere mere friske og veloplagte når de møder ind, og cykelturen til arbejde forbedrer effektiviteten og koncentrationsevnen langt op ad dagen.
  • Fysisk aktive medarbejdere har færre sygedage end inaktive – i gennemsnit 5 dage om året. Og det kan mærkes på bundlinjen. I sparer ca. 10.000 kr. om året, hver gang en inaktiv medarbejder forvandles til aktiv, viser beregninger fra Syddansk Universitet.
  • Med en certificering som Cykelvenlig arbejdsplads kan I både vise medarbejderne, at I kerer jer om dem og deres transportvaner, og I kan profilere jer som en miljøvenlig og bæredygtig arbejdsplads.

Hvad kræver det at blive certificeret?

En Cykelvenlig arbejdsplads har fokus på alle aspekter af cykelpendlerens hverdag. Fra medarbejderen møder ind på arbejde til han eller hun forlader arbejdspladsen igen. Dvs. ankomst og adgangsforhold, cykelparkering og dens afstand til indgangen, omklædnings- og badeforhold, cyklens pleje og vedligeholdelse, eventuelle firmacykler/tjenestecykler til medarbejderne samt regntøj og lygter.

Virksomheden og ledelsen på den cykelvenlige arbejdsplads opmuntrer løbende medarbejderne til at cykle. Dels ved at etablere de nødvendige faciliteter og dels ved at støtte op og kommunikere om bløde tiltag som events og cykelkampagner. Men også ved at være rollemodeller og cykle selv.

Kriterier og kategorier
Inden for hver kategori kan man score et antal points, som er afhængig af omfang og kvalitet af faciliteterne.

CYKELPARKERING
Den ideelle cykelparkering er nem og enkel at bruge. Det indebærer ikke en omvej at parkere, og stativerne skal kunne holde cyklen i blæsevejr uden at exe eller skramme cyklen. Den er sikret mod tyveri og hærværk, godt belyst og gerne overdækket.

MEDARBEJDERFACILITETER
Optimale bade- og garderobeforhold gør det uproblematisk at bade og klæde om efter at have cyklet til arbejde. Man skal kunne klæde om, tage et brusebad og man skal også gerne kunne tørre håndklæde, cykel- og regntøj og have rådighed over eget garderobeskab.

VÆRKSTED OG CYKELSERVICE
Etablering af et værksted, hvor medarbejderne selv kan klare lapning og småreparationer – eller en aftale med en ekstern udbyder af cykelservice er både et signal og en hel konkret service til de cyklende medarbejdere. Lyt til medarbejderne og find ud af hvad de har brug for! Reserve-, møde- og gæstecykler er ligeledes en god investering.

MOTIVATION
Motiveringsskabende aktiviteter kan fx være arbejdsgiverbetalt deltagelse i VI CYKLER TIL ARBEJDE eller andre kampagner og interne konkurrencer på arbejdspladsen oveni. Det kan også være cykelarrangementer året rundt, herunder ture og cykelkurser – alle aktiviteter, der viser at virksomheden og dens ledelse påskønner de cyklende medarbejdere.

Certificeringen inkluderer

• Rådgivningsmøde med konsulent fra Cyklistforbundet
  • Undersøgelse af medarbejdernes transportvaner (startmåling og mulighed for gentagelse efter 1-2 år)
  • Fysisk og digitalt mærkat med guld/sølv/bronze
  • Certifikat på jeres status
  • Logomateriale til brug for intern eller ekstern kommunikation
  • Jeres logo på cyklistforbundet.dk/cykelvenlig-arbejdsplads
  • Rabat i Cyklistforbundets butik (svarende til medlemsrabat på 10 % på en lang række produkter)
  • Et antal læse-eksemplarer af Cyklistforbundets magasin Cyklister fire gange årligt

Certificeringen gælder ubegrænset, men fordelene skal fornys efter 2 år. Gratis gencertificering inden for 1 år.

Hvad koster det at blive certificeret?

Arbejdspladser med færre end 50 medarbejdere: 10.000 kr.
Arbejdspladser med flere end 50 medarbejdere: 20.000 kr.

Kontakt os på cykelvenlig@cyklistforbundet.dk eller tlf. 40 70 83 58 og hør mere om certificeringen og hvad vi kan gøre for jeres arbejdsplads.