Cykelcafé

Cykelcaféen er etableret i samarbejde mellem Ballerup Kommune og Cyklistforbundets afdeling i Ballerup.

Og det er blevet en stor succes.

I september 2017 blev DCF afdelingen i Ballerup-Måløv-Skovlunde tildelt årets sundhedspris. Se mere under "Peters hjørne".

Cykelcaféen er etableret i samarbejde mellem Ballerup Kommune og Dansk Cyklistforbunds afdeling i Ballerup.

Cykelcaféen er et tilbud til dig, som har lyst til at at være mere aktiv i hverdagen med udendørs træning, men har svært ved at komme i gang.

Frivillige fra Cyklistforbundets afdeling i Ballerup vil i cykelcaféen tage dig med ud på spændende ture i omegnen. På denne måde kan du få inspiration til din egen hverdagsmotion. Der vil blive indlagt pauser efter behov.

Du vil i cykelcaféen møde andre, der ligesom dig gerne vil være mere aktiv, så I kan inspirere og støtte hinanden. Vi kører ca. 15 km. Efter cykelturen vil der være mulighed for en kop kaffe og en cykelsnak.

Se flyer om cykelcafé. Klik her.

Link til kommunens hjemmeside om cykelcaféen: Klik her.

Har du lyst til at køre mere end 15 km på dine ture, kan du prøve Ældre Sagens torsdagsture. Her køres ca. 40 km. De starter ved Præstevænget 20, hver torsdag kl. 10. Ingen tilmelding nødvendig.

Cykelcafeen er gået ind i sin 5. sæson stadig med en stigende tilslutning, og stadig med mellem 40-50 deltagere hver mandag.

Vi har haft problemer med at finde lokale på sundhedshuset og været på Tapeten siden begyndelsen af året, men hertil morgen (den 9. feb. red.), har jeg fået den glædelige meddelelse, at vi får vores oprindelige lokaler tilbage. Så fra mandag er det igen lokale 203-204.

Mødested: Sundhedshuset, Gl. Rådhusvej 13, Ballerup

Mødetid: kl. 9:30

Ugedag: Hver mandag

Cykelcafeen 11.-12.-2017

Så er vinteren kommet til Danmark, mandag morgen var det tørt men koldt 0 gr.

Men alligevel stod 42 cyklister og ventede på førerhunden. I dag var det mig der skulle føre flokken gennem de 11 km der blev dagens resultat.

Undervejs holdt vi en pause i Måløv bylaugs nye mødested og denne gang uden forfriskning, tro det hvem der vil.

Et forslag om at besøge Måløv Kirke for at se den byzantinske Madonna må vi udsætte til en anden dag, hele kirken var fyldt med skolebørn der sang julesange med guitarledsagelse.

Den byzantinske madonna er udført af Jørlundemesteren i ca. 1150. Formodentlig muret inde under reformationen afdækket 1922 og restaureret i 1929.

Værket er så enestående at det er kommet med i en bog om verdenskunst. Så Måløv er kommet på verdenskortet.

Videre gik turen gennem Søndergårdsområdet, og også der er der byggeaktiviteter. Et nyt legeområde for børn og voksne er under opførelse.

Resten af turen gennem Pederstrup og hjem til lækre småkager.

Vi havde overladt det store lokale til ældresagen fordi de ville holde julefrokost med øl og snaps, det må jo godt nok ikke nydes i sundhedshuset, men hvad øjet ikke ser har hjertet ikke ondt af.

På mandag den 18. er det os der juler lidt, og det er så desværre sidste gang at vi får mulighed for det, ældresagen har nemlig sat sig på lokalet det næste halve år.

Vi rykker ud på Tapeten som vi har gjort før, og kommer først tilbage til sundhedshuset til august.

Det er ret frustrerende at vi skal bruge kræfter på at slås om kælderen og at vi ikke kan komme overens med ældresagens sundhed og motion.

Det virker ulogisk at cykelcafeen som samarbejder med sundhedshuset og har op til 50 deltagere hver mandag skal rykke ud til fordel for 15-20 deltagere ud af det eneste lokale der har plads til 150 personer.

I mellemtiden er sneen kommet så nu er det rigtig vinter i Danmark.

Cykelcafeen 4.-12.-2017

Livet viste sig fra den bedste side i dag, solen skinnede, cyklen trillede og 44 glade cyklister tog med på en tur rundt om Søndersø.

Sådan en dag med sol og frost viser sig naturen fra sin bedste side, og selvom vi bor på den nordlige halvkugle kan vi alligevel mærke hvor stor en indflydelse solen har på vores velbefindende, det er helt utrolig hvor glad man kan blive af lys og varme.

En pause ved Søndersø for at se på flotte tyre blev benyttet til at ønske Mogens tillykke med fødselsdagen i morgen, der var ingen der spurgte hvor gammel han bliver, men jeg gætter på den anden side af 80.

Turen hjem blev forsinket af en løs kæde, og jeg vil anbefale Mona at komme en tur forbi værkstedet, så at vi kan løse problemet for hende.

Vi giver en kop kaffe medens kunden venter.

Turen i dag blev på hele 17 km, men når solen skinner lægger man slet ikke mærke til det.

Kurt og Lillian havde i dag assistance fra en ung dame som desværre måtte undvære sin søster som var blevet syg, men hun klarede det alligevel perfekt.

DE skal begge to være velkomne en anden gang.

Cykelcafeen 27.-11.-2017

En trist fugtig efterårsdag havde alligevel lokket 44 cyklister på en tur

i det grå.

Frode stod for turen som, med diverse forhindringer på grund af arbejdet med Banegårdspladsen, ad Bispevangen og Frederikssundsvej, igennem Søndergårdsområdet, ad små stier endte ved Kong Svends Høj.

Hjemturen blev også klaret, selv om der også graves i Egedal kommune, ad dårlig skiltede stier tilbage til Skebjergvej og Ballerup Centret tilbage til sundhedshuset.

Turen blev på 15,3 km.

Cykelcafeen 20.-10.-2017

Efter en weekend af den kedelige slags vågnede vi til en rigtig vinterdag.

Solen skinnede. Blæsten havde lagt sig. Der var rim på græsset, og det frøs 3,9 gr. kl. 7.00.

37 cyklister tog med på en tur til Ledøje, rundt om gadekæret ad Vejleåstien til Risby og vikingelandsbyen, hvor vi kunne se at loen havde holdt rejsegilde, og at kopien af vikingebroen over Ravningenge var ved at blive bygget.

Broen skal være færdig om senest to år og blive en forbindelse til Kroppedal ”Ole Rømermuseet”.

Vi skulle have haft følgeskab af vores Rickshaw fra Sønderhaven, men af forskellige årsager fik vi først kontakt med den i Ledøje, og jeg ved af egen erfaring, at det kan være koldt at sidde foran, så efter en lille tur rundt om gadekæret valget de at vende hjem.

Jeg tror at vi prøver igen når det bliver sommer. Så bliver det også en større fornøjelse for beboerne på plejehjemmet Sønderhaven.

Turen stod Frode for, og det bliver også ham på mandag, så ved I det!!

Ca. 16 km blev det til, og kagen var igen second to none.

Cykelcafeen 13.-11.-2017

Atter en solskinsdag lidt koldere ca. 2 gr. men vindstille.

Vi var igen 47 der havde lyst til en tur i det grønne.

Et nyt ansigt så vi i dag, måske en der fik lyst til at komme igen?

Vi havde besluttet at køre i Vestskoven, i håb om at de sidste dages tørvejr havde fjernet noget af det vand der var kommet ned fra oven de sidste mange dage og uger.

Desværre det var ikke tilfældet, og trafik af store maskiner havde ikke gjort det bedre.

Heldigvis kom vi igennem pløret, selvom der var enkelte der krævede gratis cykelpudsning efterfølgende, men med den løn der blev tilbudt var der ingen der bed på.

En fødselsdag bød dagen også på, men beklageligvis er det først i dag det sker, og når jeg ser ud af vinduet har fødselaren ikke været en god dreng i år.

Tilbage ved udgangspunktet kunne vi konstatere at vi havde fået besøg af Lolan Ottesen, som er formand for Social og Sundhedsudvalget.

Jeg tror at vi gjorde et godt indtryk på hende med vores aktiviteter, selvom hun ikke kom med på cykelturen, som hun havde truet med.

I øjeblikket hvor vi er usikre på vores lokale efter nytår, er det en fordel at have bevågenhed oppefra.

Turen blev på 12,5 km, og kagen var igen en drøm.

Cykelcafeen 6.-11.-2017

Det skønneste solskin havde lokket 48 cyklister frem til Sundhedshuset til en lille cykeltur.

Humøret var som sædvanlig højt og snakken gik, der er aldrig sure miner. Også når vejret er kedeligt, er der ingen der beklager sig, men i dag havde det fået en tand op.

Det er længe siden vi har set solen, og der er altså ikke noget bedre end at mærke varmen på kroppen og lyset i øjnene.

Frode stod for turen i dag, og han havde lovet at finde en rute uden pløre og vandpytter.

Normalt spiller det ingen rolle, men i dag var en særlig dag. Der var nemlig to der havde købt nye cykler, og de skulle ikke snavses til med det samme.

Det lykkedes også at finde en vej uden og samtidig uden bakker, en lille tiltrængt pause blev det også til, og efter en forfriskning var vi klar til den sidste del af turen.

Turen blev på 14,5 km, og kagen var som sædvanlig lækker en frisk sag med æblestykker.

Grønt Råd

Der var valg til grønt råd i onsdags og der var mange fra cykelcafeen tilstede til valghandlingen, jeg takker for støtten og kan fortælle at jeg blev genvalgt og fortsætter 4 år mere.

For øvrigt har cyklistforbundet nu to medlemmer i grønt råd og vi vil gøre vores for at vi bliver hørt når vi taler cyklisternes sag.

Cykelcafeen 30.-10.-2017

Orkanen Ingolf, som bragte vind og oversvømmelser med sig, bragte også tør luft og solskin med.

Det nød vi godt af i dag. Det var køligt 3 gr. kl. 07.00, men med den rette påklædning var det ikke noget problem.

Vores tæller Lejf havde lidt vanskeligt ved at finde ud af hvor mange deltagere der var med i dag, men vi blev enige om 42.

Ballerup kommune er af DR blevet opfordret til at udpege foreninger der beskæftiger sig med frivilligt arbejde, og vi er en af de foreninger der er blevet udvalgt sammen med to andre.

Vi er selvfølgelig glade for at Cykelcafeen blev valgt, og derfor havde jeg i dag allieret mig med en fotograf der kunne lave en lille demonstrationsvideo. Samtidig har vi også fået lavet et lille skrift om Cykelcafeens historie efter ønske fra DR.

Så må vi se om det lykkes os at komme i fjernsynet.

Men inden alt dette var vi naturligvis ude at cykle, og turen gik over Egebjerg, Harreskovby, ad Fægyden og Skovlystvej tilbage til Sundhedshuset.

Vi aflagde et kort besøg på Harreskov kirke, så et par skulpturer af dels Niels Helledie og ved fællesurnegraven en skulptur af Johannes Hansen.

Kirken er fra 1929 og udvidet flere gange.

Turen blev på 12,4 km.

Husk at der på onsdag den 1.-11. er valg til Grønt Råd.

Cyklistforbundet har været medlem fra starten, og det vil vi gerne fortsætte med. Så hvis der er nogle der har tid og lyst, er der valg på Ballerup Rådhus fra kl. 19.00-21.00.

Programmet kan ses i Ballerup Bladet i morgen tirsdag.

Cykelcafeen 23.-10.-2017

Hjemkommen fra ferie var det min tur til at lokke 41 cyklister på afveje, og i dag blev turen på ca. 16 km, jeg vidste nemlig at vi skulle mæske os i Lillians lækre æblekage med flødeskum, når vi kom tilbage til Sundhedshuset.

Vi kørte Sct. Jakobsruten med enkelte ændringer, dels på grund af våde grusstier og dels fordi nogle har tilladt sig at spærre vores sædvanlige vej med hegn.

Da vi kom tilbage til kaffe og kage, var der dukket flere op, bl.a. vores årlige gæst fra Bornholm, om hun kom fordi rygtet om cykelcafeen har spredt sig over Østersøen, eller om det var fordi hun skulle besøge sin søster, står hen i det uvisse!!, men så var der 44 tilstede.

Frode var på hospitalet for at komme i stødet, men seancen blev udsat igen, så på næste mandag er det mig igen, og hvis solen skinner kører vi i skoven, så er i advaret.

Jeg fik et forslag til at bruge en del af vores 10.000.- jeg havde selv før vi fik pengene fået den samme ide for at fejre vores 5 årsdag, men der var begrænsninger af deltagerantal.

Hvis vi får mulighed for det, gennemfører vi det til næste år, det kræver nemlig godt vejr.

Men vi efterlyser stadig gode ideer til hvad vi kan foretage os for at bruge pengene.

Så hvis der er en, der lige pludselig får en god ide, så kom frem med den.

Cykelcafeen 16.-10.-2017

Under Frodes æg-ide blev 43 deltagere ført rundt ad Pederstrupstien til det nye boligområde Atlasvænget, navnet henviser til en fabrik der i mange år lå på grunden og producerede køleskabe, indtil de blev udkonkurrerede af udenlandske produkter.

Ad Baltorpbakken til Pederstrup en lille velfortjent pause ved gadekæret, og derefter ad den nye tunnel under Frederikssundsvej til Måløv Parkvej, Klakkebjerg til Jonstrupvej, igennem Ballerup tilbage til Sundhedshuset og lækker chokoladekage.

Efter 13,5 km var det også velfortjent.

Cykelcafeen 9.-10.-2017

49 cyklister + 1 som kom senere fik en dejlig solskinstur ud af det.

Frode førte an på en tur til Søndersø og Harreskov og bakker. Der var nogen som syntes at bakkerne var ret udfordrende, men vi kørte faktisk mere nedad end opad, 102 m ned mod 101 op.

Så der var da et positivt overskud ,sådan er det tit selv om det ikke føles sådan. Eftersom der var mange som ikke var tilstede i mandags, fortalte jeg igen at cykelcafeen har fået Ballerup Kommunes Sundhedspris, og en glædelig ting kan heller ikke fortælles for ofte.

Nu efterlyser vi gode ideer til hvad vi kan bruge de mange penge til, 10.000.- kan vi få en del fornøjelse af f.eks. et foredrag, en rundvisning eller noget helt andet.

Pengene er vore og vi behøver ikke at aflægge regnskab for hvad vi bruger dem til, men alligevel må de gerne bruges fornuftig.

Der er heller ikke nogen begrænsning for hvor længe det varer før vi begynder at bruge af dem, så giv jer tid til at få ideer.

Det er efterårsferie på mandag, men vi kører tur lige som vi plejer. Frode skal nok lave en god tur, om det bliver med eller uden bakker ved jeg ikke, men det er sundt både at svede og blive lidt forpustet.

Turen blev på 13,5 km.

Cykelcafeen 2.-10.-2017

På trods af et forrygende regnvejr var 23 friske cyklister klar til en tur ud i det våde.

Fornuftigt klædt i regntøj af varierende farve og stil vakte vi opmærksomhed hvor vi kom frem, eller måske var det bare forundring over at ellers fornuftige mennesker ikke bare blev hjemme i det vejr.

Vi er jo trods alt ældre, som burde sidde hjemme med varm chokolade og boller og måske også en hyggesmøg.

Men mennesker der netop har fået Ballerup Kommunes Sundhedspris, lader sig ikke afskrække af elementernes rasen. Vi har netop fået prisen fordi vi ikke bliver hjemme under dynen, bare fordi det regner eller blæser lidt.

For øvrigt spiller alder ikke den store rolle når det gælder om at motionere på en skånsom måde som cykling er, vi er alle over pensionsalderen, der er flere over 80 år, og den ældste er 88, så alder er ingen undskyldning for ikke at røre sig og komme ud blandt andre mennesker.

Så pump cyklen og kom til Sundhedshuset mandag formiddag kl. 9.30 og få frisk luft og nye venner.

Turen blev dog en af de kortere på grund af regnen, men frisk luft og en lille forfriskning blev det til, og så ventede den varme kaffe og kagen ved hjemkomsten til Sundhedshuset.

Skovtur 21. maj 2017

Åbning af nye supercykelstier 2. maj 2017

København 23. 04. 2017

Københavns broer 17. marts 2017

Kbenhavn broer 17032017

Morgentur Søndag den 1. januar 2017.

Et nyt år er begyndt, og selvfølgelig er Ballerup fremme i skoene.

Jeg tror ikke at der findes en afdeling i Danmark, som arrangerer en tur første nytårsdag, men det gør vi her i Ballerup.

På trods af regn og blæst ventede 8 cyklister på turlederen, for at hilse det nye år velkommen med en tur ud i det grå.

Turen blev på 18 km, med bestigning af Herstedhøje dels til fods og dels på cykel, men alle nåede toppen med et vue over en stor del af omgivelserne. Roskilde Domkirke var skjult i tågen, men vi så Herlev Hospital, Avedøreværket og Højhuset derhjemme.

Vi mistede heller ikke orienteringen i tågen, turlederen havde nemlig fået en ny cykelcomputer med indbygget GPS, så vi fandt også madpakkehuset i Harrestrup Ådal, hvor der ventede os en overraskelse i form af lidt af det stærke og meget af det søde.

Det var en trøst, fordi vi ikke kunne komme til at hilse på Majestæten i går.

Hun ville sikkert gerne, men Yousee stak en kæp i hjulet. De havde vist slukket for strømmen.

Jeg tror ikke at vores mor er vred, men nok skuffet, lad det ikke gentage sig!!

Kan Champagne og kransekage holde sig så længe, at vi først skal nyde det til næste år?

Vi tør ikke tage chancen, så vi lukker flasken op i aften, og regner med at Margrethe bliver genudsendt.

Godt Nytår til alle der gider at læse dette referat. og ærgrer sig over at de ikke deltog.

I får chancen igen til næste år.

Se Peters sommerferietur 2016 her.

Store Cykeldag 2015

Så er store cykeldag afholdt for i år. Igen et vellykket arrangement.

På grund af datoen var vi udsat for en del konkurrence, så deltagertallet matchede ikke de foregående år, ikke desto mindre er vi tilfredse. Familierutens nye udfordringer var en succes, så det gentager vi til næste år.

Vi vender sandsynligvis tilbage til den anden søndag i juni.

Der deltog 250 cyklister og ingen har beklaget sig over afviklingen. Vejret var godt. Sol, men lidt rigelig med blæst, det har vi planer om at ændre til næste år.

Til slut vil jeg rette en stor tak til alle de frivillige som var med til at gøre dagen til en god oplevelse for alle.

Indvielse af stibroen over Frederikssundsmotorvejen 10. juni 2015

Efter næsten 5 års venten blev stibroen indviet i dag, med taler af repræsentanter for vejdirektoratet, cyklistforbundet og kolonihaverne.

Det var et perfekt vejr. Jeg tror at det var den første rigtige sommerdag.

Der var gratis kaffe og kage til alle de fremmødte ca. 40 personer: Efter talerne blev den røde snor sprængt og vi kørte en tur over broen.

Pressen var tilstede med journalist og fotograf, så de der ikke var med, kan sikkert se eventen i Ballerup-Bladet på tirsdag.

De deltagere der var med fra cykelcafeen + et par gæster, kørte en lille tur ud af rute 68 før vi vente hjemefter.

En lille skål blev drukket for broen, og vi har en ny mulighed for at variere vores ture.

Som en ekstra oplysning åbner motorvejen den 13. juli, dog vil der den 12. juli blive et officielt arrangement hvor vi er blevet bedt om at deltage.

Nærmere om dagen kommer senere. Følg med på vores hjemmeside.

Turen til København 12.4.2015

Turen til København plejer at være en populær tur. Således også i år. 19 havde meldt deres deltagelse.

Da vi har ændret i konceptet med officielt start på Valby station, var det kun en lille flok der startede fra Ballerup station kl. 9.00. Vi havde vinden med os og var fremme i Valby kl.10.00.

Vi havde sat os for at besøge Bakkehuset, men da de først åbner kl.11.00 brugte vi tiden til at runde Jesuskirken og beundre den udefra (der var barnedåb i kirken), og se Niels Hansen Jacobsens skulptur ”Trold der vejrer kristen kød”, en skulptur Carl Jacobsen bestilte hos kunstneren i 1902.

Kirken syntes ikke at den skulle stå på kirkens grund, så Carl Jacobsen anbragte den på en grund han ejede ved siden af. Der stod den til 1920, hvorefter den blev skænket Glyptoteket og der står den endnu. Først i 2002 bekostede Carlsbergfonden den kopi der står der nu.

Efter kirken fortsatte vi til Bjerregårdsvej 16 i Valby. Der står et hus kaldet Onkel Toms Hytte, et hus med en lang historie. Huset blev opført i frihavnen som en handelsbod af en tysk jøde ved navn Louis Iselin i 1904. Huset blev udvidet i 1908 til den størrelse det har i dag. I 2005 beslutter borgerrepræsentation i København at huset skal rives ned af hensyn til udvidelsen af baneterrænet ved Østerport station. Et par år senere beslutter Aktuar Erling Edlund at genopføre det på Bjerregårdsvej 16 hvor det står i dag som genbo til kunstneren Frans Schwartz hus som også ejes af Edlund.

Efter besøget på Bakkehuset manglede der kun turen ud til sydhavnen og Mellemfortet til den obligatoriske Far´s frokost, og som sædvanlig var der kaos da vi ankom. Jeg havde ringet om torsdagen og anmeldt 16 personer og da der ofte kommer et par ekstra, havde jeg aftalt at jeg som sædvanlig ville ringe kl. 10.00 for at fortælle hvor mange der kom. Jeg ringede 4 gange uden at telefonen blev taget, så det var først da vi ankom at jeg kunne fortælle at vi var tre flere. Hver gang sådan noget sker, lover jeg mig selv, at der kommer vi ikke mere og det bliver sikkert også tilfældet denne gang. Der er nemlig en sejlklub ved siden af i nr. 10 der serverer en Sejlerfrokost med samme indhold og ovenikøbet billigere.

Nå, men det endte nu godt nok til sidst. Alle blev mætte og jeg tror at alle betalte mindre end vi havde forventet.

Turen hjem blev ikke helt som planlagt. I stedet for de grønne områder kom vi ud af Brostykkevej til Vestvolden og derfra gennem Vestskoven til Ballerup, undervejs en lille drikkepause som Jørgen gav og så var vi klar til de sidste km.

Jeg kom op på 55 km den dag.

Se turbeskrivelse med billeder under Tidligere år.

Skovtur de fire årstider 2014

Nu er vi kommet til efterårsturen og til alt held ter vejret sig helt forkert: tænk sol og varme den niende november.

Vi kunne sidde i shelteret ved Bastrupsø i solen og spise vores madpakke jeg tror at temperaturen var ca. 12 grader

Der var 10 deltagere med på turen som vi nu har kørt i næsten to år så nu er det vist på tide med lidt variation, så til næste år bliver der tale om to forskellige ture.

Det bliver vejret der bliver afgørende for hvilken tur der bliver kørt fra gang til gang.

Turens længde vil i begge tilfælde være omkring 40 km.

Næste tur bliver den 22. februar og så er det forhåbentlig blevet vinter, af hensyn til naturen.

Peter

(6. april 2014)

Tur til København 2014

Den traditionsrige tur til København fandt sted søndag den 6. april.

Der var 29 tilmeldte hvoraf de 19 kørte med fra Ballerup, resten stødte til på Rådhuspladsen ved Dragespringvandet.

Jeg havde lagt en rute som jeg selv syntes var spændende, men igen blev planen kuldkastet fordi min aftale med Mellemfortet ikke holdt.

Det er ret irriterende at aftaler bliver svigtet, men på trods af stram tidsplan og en ændret rute fik vi alligevel en god dag ud af det.

Vi besøgte på vejen til København Bjørn Nørgårds vandaliserede kunstværk på landbohøjskolen. En model af DNA molekylet og diverse dyr. Værket bestod af granit, bronze og rustfrit stål. Kort efter indvielsen blev metallet stjålet!!

Efter opsamlingen på Rådhuspladsen kørte vi over Langbro til Ballonparken for bese den fredede ballonhangar, som bliver brugt til ridehal. Det er meningen at den skal føres tilbage til sit oprindelige udseende og jeg gætter på at den skal indvies i 2017 på 100 årsdagen for dens oprettelse.

Vi kørte videre over Amagerfælled til Bjørn Nørgårds Kærlighedsø (ja den mand har meget på samvittigheden). Kunstværket består af en søjle med 12 kvindetorsoer og fire glasskærme. Meget dekorativt.

Så var der kun spurten tilbage til Mellemfortet og frokosten. Efter lidt venten og venten lykkedes det os få både mad, øl og brændevin, så tilsidst var alle mætte og glade.

Hjemturen gik ad Vestvolden med diverse stop undervejs efter sigende en god dag.

(22. januar 2013)

Peter sender kommentar fra deltager på Cykelcafé videre:

Hej Peter

Jeg har været med på mandagens cykelture en del gange. Det har været alletiders, men desværre kommer jeg ikke det næste lange stykke tid. Jeg har nemlig fået arbejde - et 6 måneders akutjob efter næsten 2 års ledighed, så det er jo dejligt, men jeg kommer til at savne cykelturene.

Jeg ved allerede nu, at mit job ikke bliver forlænget, så skulle jeg ikke have fået et andet job til sommer (det håber jeg), og I stadig cykler (det håber jeg også), kommer jeg tilbage. Og skulle jeg have fri en mandag, kommer jeg også

Indtil da vil jeg sige tusinde tak for et supergodt initiativ og mange gode ture.

Hils de andre, fortsat gode cykelture og ha' det rigtigt godt.

Mange hilsner
Anette (med den turkise cykel og ingen cykelhjelm)

(14. oktober 2012)

Cykelcaféen i Ballerup

Ballerup afdelingen af Dansk Cyklistforbund har fået og virkeliggjort en genial ide:

Hver mandag formiddag inviteres vi på tur uanset vejret.

Udgangspunkt for turen er Ballerup Sundhedshus, som for nylig er indrettet i den nu nedlagte Parkskole, der ligger som nabo til Ballerup Rådhus. Her mødes man mandag kl. 9.30.

Turen slutter også ved Sundhedshuset, hvor vi efter ca. 1 times cykeltur i behersket tempo og med røde kinder samles om en snak, en kop formiddagskaffe og en småkage.

Indtil nu har jeg på hver af mine 5 ture kunnet glæde mig over først og fremmest at få rørt kroppen, men også over at gense steder, som jeg kender godt, men ikke kommer så ofte, samt over at møde nye og gamle venner og bekendte.
Til min overraskelse har jeg også på hver tur opdaget nye smukke, spændende, hyggelige, interessante steder i den by, Ballerup, som jeg gennem snart 50 år har boet og færdedes i.
Det har overrasket mig.

Den første tur gik til Skovlunde. På den tur blev jeg bl.a. opmærksom på nye fitnessmuligheder, som jeg kan vise mine børnebørn. I det gamle Skovlunde fik vi udpeget bygninger med historie. Under krigen boede bl.a. Mogens Fogh her, og vi fik udpeget, hvor Ib Spang Olsen havde boet hos sin farmor.
Jeg oplevede Skovlunde Bypark og Sømosen befolket med mindst 3 hold børn fra forskellige daginstitutioner. Børnene havde travlt med leg ved idylliske vandløb og -huller, hvor de fandt sten, pinde, orm og snegle og klatrede i træer. Den dag skinnede solen.

Andre ture er gået til Lautrup, hvor vi bl.a. så på kunst, til Digterparken, Egebjerg og Hareskoven, hvor vi kørte ad listige stier, til Måløv via Østerhøj, hvor vi så på nyt byggeri, og hvor det lykkedes flere at smutte gennem et kunstværk af et nåleøje.
Den seneste tur gik igen til Skovlunde, hvor vi bl.a. så på ny arkitektur af Henning Larsen (hvis tegnestue også har tegnet operahuset på Holmen), og hvor vi både så og hørte på høns, haner, duer og mange andre fugle i en lille koloni. Også denne dag skinnede solen dejligt.

Formanden for Dansk Cyklist Forbunds Ballerup-Måløv-Skovlunde afdeling Peter Bendix har lovet at finde på alternativer til cykelturen, hvis vejret ikke arter sig. Det betyder, at ingen kommer til at gå forgæves til Sundhedshuset mandag morgen. Der vil altid være en fra cyklistforbundet, som leder fortroppen og sikrer bagtroppen.

Birthe Olsen – en glad cyklist

Knudsminde Alle 16,

(5. september 2012)

Cykelcafeen
Premieren på cykelcafeen var bedre end vi havde forventet 16 deltagere og flere vi aldrig før har set på vores ture.
Det tyder godt for fremtiden og ydermere var der interesse for at melde sig ind i cyklistforbundet.
Se billeder herunder.

Peter Bendix

120903-05

120903-04

120903-03

120903-02

120903.01

Her finder du Peters utrættelige turbeskrivelser fra cykelcafeen, forskønnet med mange dejlige billeder taget af Lejf.

Turbeskrivelser 2012-2013

Turbeskrivelser 2014

Turbeskrivelser 2015 1. kvt.2. kvt. / 3. kvt.4. kvt.

Turbeskrivelser 2016 1. kvt. / 2. kvt. / 3. kvt. / 4. kvt.

Turbeskrivelser 2017 1. kvt. / 2. kvt. / 3. kvt.