Cykelcafé

Cykelcaféen er etableret i samarbejde mellem Ballerup Kommune og Cyklistforbundets afdeling i Ballerup.

Og det er blevet en stor succes.

I september 2017 blev DCF afdelingen i Ballerup-Måløv-Skovlunde tildelt årets sundhedspris. Se mere under "Peters hjørne".

Cykelcaféen er etableret i samarbejde mellem Ballerup Kommune og Dansk Cyklistforbunds afdeling i Ballerup.

Cykelcaféen er et tilbud til dig, som har lyst til at at være mere aktiv i hverdagen med udendørs træning, men har svært ved at komme i gang.

Frivillige fra Cyklistforbundets afdeling i Ballerup vil i cykelcaféen tage dig med ud på spændende ture i omegnen. På denne måde kan du få inspiration til din egen hverdagsmotion. Der vil blive indlagt pauser efter behov.

Du vil i cykelcaféen møde andre, der ligesom dig gerne vil være mere aktiv, så I kan inspirere og støtte hinanden. Vi kører ca. 15 km. Efter cykelturen vil der være mulighed for en kop kaffe og en cykelsnak.

Se flyer om cykelcafé. Klik her.

Link til kommunens hjemmeside om cykelcaféen: Klik her.

Har du lyst til at køre mere end 15 km på dine ture, kan du prøve Ældre Sagens torsdagsture. Her køres ca. 40 km. De starter ved Præstevænget 20, hver torsdag kl. 10. Ingen tilmelding nødvendig.

Cykelcafeen er gået ind i sin 5. sæson stadig med en stigende tilslutning, og stadig med mellem 40-50 deltagere hver mandag.

Vi har haft problemer med at finde lokale på sundhedshuset og været på Tapeten siden begyndelsen af året, men hertil morgen (den 9. feb. red.), har jeg fået den glædelige meddelelse, at vi får vores oprindelige lokaler tilbage. Så fra mandag er det igen lokale 203-204.

Mødested: Sundhedshuset, Gl. Rådhusvej 13, Ballerup

Mødetid: kl. 9:30

Ugedag: Hver mandag

Cykelcaféen 18.-6.-2018

Sommeren og tørken fortsætter dog med lidt lavere temperaturer, og det betyder, at vi på mandag ved vores afslutningsfest ikke må tænde Grillen ved Kridtbjerget.

Så tanken på pølserne og bøffen kan vi godt glemme, til gengæld vil det øvrige være som det plejer.

I må selv medbringe mad og kaffe. Drikkevarer og lidt sødt til kaffen er der sørget for.

Der var næsten fuldt hus i dag. 48 cyklister fulgte turlederen en tur rundt om Søndersø med tre pitstop undervejs, og når man tænker på at distancen i dag blev på hele 18 km, og vi havde nogle nye cyklister med, var det egentlig meget passende at væskebalancen ved samme lejlighed blev opretholdt.

Da en del af vores trofaste medcyklister af forskellige årsager ikke deltager i festen på mandag, vil vi her ønske alle en god sommer og på gensyn mandag den 13.August.

P.S. Cykelværkstedet holder også ferie i juli og august åbner igen den 6. september.

Det var alt for denne gang, vi ses på mandag samme tid og sted og håber at vejret holder.

Cykelcaféen 12.-6.-2018

Den første dag i lang tid med sokker og lange bukser, nu er temperaturen sunket med ti grader dvs. almindelig sommertemperatur.

Efter næsten halvanden måned med tropiske varmegrader var man blevet vant til høje temperaturer, så 20 grader føltes koldt.

40 cyklister iført fornuftigt tøj begav sig ud på en historisk tur til Vestskoven, der er i øjeblikket ved at blive opført en kopi af vikingebroen over Ravning Enge.

Broen er fra 979, dvs. under Harald Blåtand og førte over Vejle Ådal syd for Vejle.

Den var 760 m. lang 1 m. høj og 5 m. bred. Vejen dertil var en tosporet brostensvej.

Så stor bliver kopien ikke ”kun ” 100 m. lang, men med tilkørselsvejen også brostensbelagt i alt ca. 700 m.

Den skal forbinde Vikingelandsbyen med Ole Rømers museum Kroppedal.

Men inden vi kom så langt, holdt vi en pause ved Dyssekilde, hvor tre kommuner mødes: Egedal, Høje Tåstrup og Albertslund og vi vederkvægede os ved den hellige kilde, meget velsmagende.

Ved brobyggeriet som for øvrigt koster 6 mio. at opføre fik vi en anskuelsesundervisning i hvor stort et arbejde det er at bygge sådan et bygningsværk på Vikingemaner.

Det var naturligvis ved håndkraft som ivrige skoleelever leverede, et eks. på samarbejde som børnene opfyldte til fulde.

Efter at have beundret byggeriet fortsatte vi til Vikingelandsbyen, hvor vi så hvordan elementerne til broen bliver fremstillet naturligvis også ved håndkraft, der var enkelte der skulle prøve at håndtere en såkaldt bredbil, det er ikke et køretøj men en meget speciel økse.

Broen skal være færdig i 2019 så vi overlod arbejdet til en erfaren håndværker og begav os på hjemturen til kaffe og kage.

Det skal lige bemærkes at cykelcaféens deltagere tager det med cykelhjelm alvorligt, to havde glemt hjelmen hjemme, den ene nåede hjem efter den og den anden kom først til kaffen.

De skal begge have ros for at være et godt eksempel for os andre.

Turen blev på ca. 16 km.

Husk at vi holder afslutning den 25. juni.

Sådan som vejrforholdene er i øjeblikket med tørke, må vi belave os på at vi ikke må tænde grillen, vi følger op på sagen og orienterer jer når vi kommer nærmere dagen.

Cykelcaféen 4.-6.-2018

Sommeren fortsætter i lille Danmark. Jeg tror vi på nuværende tidspunkt har fået flere sommerdage end i hele 2017 og det bliver tilsyneladende ved.

Nu er det efterhånden blevet sådan at selv landmænd sukker efter lidt regn.

Det må bare gerne regne om natten medens vi sover, slut med beklagelser over vejret, vi nyder det så længe det varer og opholder os ude så meget som muligt.

Turen i dag blev en af de kortere, vi havde nemlig aftalt et besøg hos en biavler, og bier er jo i øjeblikket et varmt emne, landmændene sprøjter med neonikonitider og det slår bierne ihjel, men uden bier kan landmanden ikke leve, så han må jo gøre op med sig selv hvad der er det vigtigste.

Nu er jeg kun alm. haveejer og skal ikke leve af det, men for mit vedkommende er valget let.

42 samledes på pladsen foran sundhedshuset, og blandt dem var en fødselar der rundede 84 år i dag, ydermere en ny deltager som forhåbentlig ikke får et forkert indtryk af os, vi drikker altså ikke hver mandag. Desuden en som fik sin dåb i mandags, hun var en af de 18 der trodsede vind og vejr og blev våd.

Kort og godt en kort tur 11 km, et interessant indblik i biavl og som sædvanlig Lillians gode kager båret frem af to unge piger Luna og Isabella.

Gennemsnitsalderen faldt en lille smule, de unge damer er nemlig henholdsvis 7 og 9 år gamle.

Det er dejligt med nogle velopdragne børn, når man nu læser så meget om gettobørn, grimt ord for øvrigt så er jeg overbevist om at de fleste børn i Danmark er lige som Luna og Isabella.

HUSK

Mandag den 25. juni slutter vi sommersæsonen af med grill og hygge i madpakkehuset ved Kridtbjerget.

Husk maden og kaffen resten er der sørget for.

Cykelcafeen 28.-5.-2018

Aldrig har cykelcafeen været tættere på en aflysning end i dag, lyn og torden og et mindre skybrud gjorde at jeg var gennemblødt blot på at køre 1 km til sundhedshuset.

Alligevel var der 17 andre der havde kastet sig ud i uvejret, imponerende.

Mange studerede vejrudsigten på mobiltelefonen og selv om vi konfererede flere forskellige udgaver, var der ikke ligefrem overensstemmelse mellem forudsigelserne.

Men da de fleste alligevel var iklædt regntøj, blev vi efter en halv times venten enige om at kaste os ud i det.

Det viste sig at være en god beslutning, regnen tog af og vi fik tilbagelagt 16,3 km i næsten tørvejr.

Lillian havde bagt kagen efter en ny opskrift og var lidt bekymret for om den nu faldt i alles smag? dertil er der kun at sige at den smagte af mere.

Så den vil vi gerne have igen.

På fredag begynder sommeren officielt og ferien nærmer sig, så der er kun 4 mandage tilbage inden vi går i feriemode.

Mandag den 25. juni slutter vi sædvanen tro med hyggefest i madpakkehuset ved kridtbjerget.

Grillen bliver tændt, så I kan godt begynde at spare sammen til bøffen og pølserne, drikkevarer bortset fra kaffe behøver i ikke at bekymre jer om.

Det er der andre der gør.

Cykelcaféen 14.-5.-2018

På trods af eller måske på grund af sommervejret var der ”kun” 43 deltagere til dagens udflugt, som i anledning af en ung dames udnævnelse til folkepensionist var lagt i hænderne på Lis og Carl-Erik.

Vi kom forbi hønsebyen, og om det var konkurrencen fra cykelcaféens deltagere, tør jeg ikke gætte på, men vi hørte ikke en lyd fra hønsene da vi kørte forbi.

Videre gennem Ejby mose og selvfølgelig op på det eneste bjerg i området. Efter megen stønnen og pusten nåede alle toppen og der ventede så belønningen i form af en Enkelt Nordsøolie.

Efter at alle havde nydt den smukke udsigt, begav vi os på hjemvejen til kaffe og kage.

Med en enkelt punktering som blev klaret i en håndevending, nåede også Anders og Birthe og undertegnede tilbage til Baghuset.

Turen blev efter min gps på 14 km, selv om det føltes meget længere. Det kan selvfølgelig også skyldes at jeg var lidt træt efter 220 km på tre dage i Tyskland.

Husk at vi holder pinseferie på mandag.

Turen Rundt om Bagsværd sø den 27. maj starter kl. 09.00 fra det sædvanlige sted.

Kommer man fra andre dele af området, kan man også støde til på Syvstjernens station kl. 10.00.

Husk også at det for en gangs skyld koster 20.- at deltage.

Cykelcaféen 7.-5.-2018

Bitteren er blandt drikke den nyttigste

Blandt lægemidler den mest velsmagende

Og blandt næringsmidler den mest indbydende.

Disse vise ord er skrevet af Plutarch, græsk forfatter og filosof der levede fra 45-120 e.Kr. Bemærk at han efter datidens forhold blev ret gammel!!

Tænk at man allerede dengang vidste hvad der var godt for deltagerne i cykelcaféens mandagsture.

Til alt held blev vi på denne strålende sommerdag udsat for en prøve af samme.

49 glade cyklister var mødt op for at lade sig vildlede til en tur i Vestskoven, som på denne tid af året viser sig fra den smukkeste side.

Alt blomstrer. Træer og buske er lysegrønne, en farve der er godt for øjnene.

Turen blev en lidt frem og tilbagetur, men den blev lang 20 km. Der var et nyt madpakkehus der var der, men alligevel ikke for der var ikke adgang for os.

Så måtte vi gribe til det gammelkendte nemlig bålhytten ved Hakonsøen, og det var ikke noget dårligt bytte. Der var plads til alle, og omgivelserne var så indbydende, så hvis turlederen ikke havde blæst til afgang, havde vi nok været der endnu.

Men kaffen og kagen kaldte, og som sædvanlig så var begge dele second to none.

Vi havde i dag den glæde at Johannes Rørvig efter alvorlig sygdom var blevet så frisk, at han kunne deltage i hele turen, og vi håber at samværet med alle de glade mennesker bidrager til helbredelsen.

Vi har planer om flere spændende ture og glæder os til samværet hver mandag.

Cykelcafeen 30.-4.-2018

Turen i dag lå i hænderne på Frode, og der lå de trygt og godt.

En spændende tur der begyndte med lidt tekniske problemer, et gear der ikke virkede efter hensigten, og senere en punktering der var så omfattende, at Kurt måtte trække cyklen hjem.

Alle overlevede, og vi andre kunne fortsætte turen. Først et besøg på Skovlunde kirkegård, ikke for at udse os en lille grund når den tid kommer, men for at se på små skulpturer, som ikke havde noget med død at gøre, nej det var kat og mus, et par ænder, en skildpadde, en ræv og tre harer, og til sidst en flok fugle og en ”frø” på en telefontråd.

Hvordan frøen er kommet derop, er lidt af en gåde, men jeg tror det har noget at gøre med kunstnerisk frihed.

Efter besøget på kirkegården var det de levende dyrs tur. Gæssene i Sømosen har efterlevet naturens krav og fået unger, også et tegn på forår.

Nu var det ikke alene besøget på kirkegården der gjorde, at vi brugte lang tid på de 16 km, der blev dagens resultat. Der var også et par fødselarer der skulle hyldes, den ene diverterede med italienske dråber som var meget effektive mod hoste, og den anden havde åbenbart kontakt til Mærsk, der blev nemlig serveret en Enkelt --Nordsøolie.

Der blæste en stærk vind fra vest uhadada, men det var ikke den eneste udfordring, nej der var også stigninger, endda så mange at der blev kørt 87 m opad og kun 63 nedad, så hvis der er nogen der er mere trætte i dag, så er det ikke på grund af beværtningen, men på grund af de mange bakker.

Der var 44 cyklister med på turen, og alle nød efterfølgende kaffe og kage.

På grund af den sene hjemkomst fik vi ikke hilst på Johannes Rørvig og Per Jønsson. De mistede tålmodigheden, men kommer igen på mandag hvor vi ikke kommer så sent hjem.

Cykelcaféen 23.-4.-2018

Så er de synlige tegn kommet, som siger at nu er det forår.

De japanske kirsebærtræer blomstrer, skoven er lysegrøn og skovbunden er hvid ikke af sne, men af anemoner i tusindtal.

Så hvad er mere nærliggende end at cykelcaféen tager i skoven.

Selvom at vi har Vestskoven lige i nærheden, blev det lille og store Harreskov der blev målet, idet det tager mange år inden der vil være anemoner i en nyanlagt skov.

Det sædvanlige antal cyklister fulgte turlederen på jagt efter anemoner og frøer. Anemonerne fandt vi som sagt, men frøerne glimrede ved deres fravær. Det er muligvis vandet, der er for koldt til amourøse eventyr, der var ikke grund til skønsang.

Til gengæld har gæssene i Sømosen fået gæslinger, så dem vil vi besøge i næste uge, der er hele tiden noget at glæde sig til.

Bålhuset ved Grønnevej i store Harreskov blev igen i dag invaderet af kåde cyklister, og det viste sig at være en god idé. Den tilsyneladende ungdomskilde sprang igen, og efter en vederkvægende drik gik turen hjem til kaffe og kage.

Inden skulle vi dog lige forbi det sorte hul, som i dag ikke var sort men hvid. Det skyldtes naturligvis anemonerne. Derfra fristede Måløvvej så meget, at alle kastede forsigtigheden overbord, og kastede sig ud i en forrygende bakketur som heldigvis gik nedad.

Takket være den blev det en overskudsforretning idet vi fik 8 m. i bonus i forhold til de første bakker som kun gik opad.

Turen blev på 16 km.

Cykelcafeen 16.-4.-2018

Det røde lyn var på gaden i dag og det betyder 2 ting: dels at det er Frode der står for turen og dels at vi helst ikke skal køre på grusveje.

Helt undgå kunne vi dog ikke kontakt med den rå natur, en del af Kildesvinget er ikke asfalteret!!

Turen blev en af de kortere, men det tog lang tid fordi der var indlagt nogle pit-stop, hvor vi dels skulle indvie Måløv Bylaugs nye udendørs forsamlingshus og også besøge dansepladsen i Pederstrup.

Begge steder var der nogle betænksomme sjæle der sørgede for at væskebalancen blev opretholdt, og det er især vigtigt at ældre mennesker husker at drikke.

Det går ud over balanceevne og hukommelse hvis man ikke får væske nok, jeg har ikke hørt om synsforstyrrelser i den forbindelse men det kan naturligvis skyldes væskernes natur, måske lidt for koncentreret.

På vejen hjem til baghuset så vi DSB’s arbejdsplads, der er etableret i forbindelse med renoveringen af skinnenettet, det betyder desværre at cykelmedtagning i S toget er umulig, fordi der fra 1. juni til slut august slet ikke kører tog.

Så det er enten Tog-bus eller cykel, jeg ved godt hvad jeg foretrækker.

Turen blev på 15 km, og der var 45 med på cykel og lidt flere til kaffen.

P.S. på lørdag er det foreningernes dag på Ballerup bibliotek fra 10.00-14.00 og på søndag er der en tur til København.

Husk madpakke.

Cykelcafeen 9.-4.-2018

Nu ser det ud til at foråret er kommet. En hel weekend med sol og varme satte forventningerne ret højt.

Alligevel startede mandagen lidt skyet og regn, men som sædvanlig afskrækker det på ingen måde deltagerne i cykelcafeen.

Der skulle lidt fintælling til, men 45 cyklister var klare til en tur i skoven, nu var forholdene så gode at vi godt turde tage chancen.

Mange måneders regn og sne havde ikke ligefrem indbudt til cykelture på våde og smattede skovveje.

Sidste år på denne tid kunne vi nyde et hvidt tæppe af anemoner. Det var der overhovedet ingen spor af, vi må væbne os med tålmodighed, men som trøst for det manglende forårstegn blev vi til alles overraskelse inviteret til fejringen af en nybagt folkepensionist.

Hvad ungdommen dog finder på!! Der var enkelte der påstod at de først var begyndt at drikke da de kom i kontakt med cykelcafeen, men at de kunne lide det. Og eftersom de har været med i mange år, tror vi at det var et forsøg på at gøre sig interessante.

Nå, men uanset alder må man være omstillingsparat og det er cykelcafeens deltager absolut med på.

Der var en ny cyklist med på turen, og selv om han frygtede at lide af træningsværk, påstod han at han ville komme igen, det var vist alle de bakker der var en udfordring.

For øvrigt angående bakker, de går altså også nedad og min GPS fortalte at vi havde kørt 84 m opad, men 87 m nedad, så der er overskud på bakkeregnskabet.

Kaffen blev for første gang indtaget på Baghuset, og bortset fra nogle begynder vanskelligheder såsom at vente med at stille stolene op på bordet for der er tørret af, så er det et hyggeligt sted hvor vi forhåbentlig har fundet et blivende sted.

Da vi kom ud fra baghuset skinnede solen.

Turens længde 17 km.

Skovtur 21. maj 2017

Åbning af nye supercykelstier 2. maj 2017

København 23. 04. 2017

Københavns broer 17. marts 2017

Kbenhavn broer 17032017

Morgentur Søndag den 1. januar 2017.

Et nyt år er begyndt, og selvfølgelig er Ballerup fremme i skoene.

Jeg tror ikke at der findes en afdeling i Danmark, som arrangerer en tur første nytårsdag, men det gør vi her i Ballerup.

På trods af regn og blæst ventede 8 cyklister på turlederen, for at hilse det nye år velkommen med en tur ud i det grå.

Turen blev på 18 km, med bestigning af Herstedhøje dels til fods og dels på cykel, men alle nåede toppen med et vue over en stor del af omgivelserne. Roskilde Domkirke var skjult i tågen, men vi så Herlev Hospital, Avedøreværket og Højhuset derhjemme.

Vi mistede heller ikke orienteringen i tågen, turlederen havde nemlig fået en ny cykelcomputer med indbygget GPS, så vi fandt også madpakkehuset i Harrestrup Ådal, hvor der ventede os en overraskelse i form af lidt af det stærke og meget af det søde.

Det var en trøst, fordi vi ikke kunne komme til at hilse på Majestæten i går.

Hun ville sikkert gerne, men Yousee stak en kæp i hjulet. De havde vist slukket for strømmen.

Jeg tror ikke at vores mor er vred, men nok skuffet, lad det ikke gentage sig!!

Kan Champagne og kransekage holde sig så længe, at vi først skal nyde det til næste år?

Vi tør ikke tage chancen, så vi lukker flasken op i aften, og regner med at Margrethe bliver genudsendt.

Godt Nytår til alle der gider at læse dette referat. og ærgrer sig over at de ikke deltog.

I får chancen igen til næste år.

Se Peters sommerferietur 2016 her.

Store Cykeldag 2015

Så er store cykeldag afholdt for i år. Igen et vellykket arrangement.

På grund af datoen var vi udsat for en del konkurrence, så deltagertallet matchede ikke de foregående år, ikke desto mindre er vi tilfredse. Familierutens nye udfordringer var en succes, så det gentager vi til næste år.

Vi vender sandsynligvis tilbage til den anden søndag i juni.

Der deltog 250 cyklister og ingen har beklaget sig over afviklingen. Vejret var godt. Sol, men lidt rigelig med blæst, det har vi planer om at ændre til næste år.

Til slut vil jeg rette en stor tak til alle de frivillige som var med til at gøre dagen til en god oplevelse for alle.

Indvielse af stibroen over Frederikssundsmotorvejen 10. juni 2015

Efter næsten 5 års venten blev stibroen indviet i dag, med taler af repræsentanter for vejdirektoratet, cyklistforbundet og kolonihaverne.

Det var et perfekt vejr. Jeg tror at det var den første rigtige sommerdag.

Der var gratis kaffe og kage til alle de fremmødte ca. 40 personer: Efter talerne blev den røde snor sprængt og vi kørte en tur over broen.

Pressen var tilstede med journalist og fotograf, så de der ikke var med, kan sikkert se eventen i Ballerup-Bladet på tirsdag.

De deltagere der var med fra cykelcafeen + et par gæster, kørte en lille tur ud af rute 68 før vi vente hjemefter.

En lille skål blev drukket for broen, og vi har en ny mulighed for at variere vores ture.

Som en ekstra oplysning åbner motorvejen den 13. juli, dog vil der den 12. juli blive et officielt arrangement hvor vi er blevet bedt om at deltage.

Nærmere om dagen kommer senere. Følg med på vores hjemmeside.

Turen til København 12.4.2015

Turen til København plejer at være en populær tur. Således også i år. 19 havde meldt deres deltagelse.

Da vi har ændret i konceptet med officielt start på Valby station, var det kun en lille flok der startede fra Ballerup station kl. 9.00. Vi havde vinden med os og var fremme i Valby kl.10.00.

Vi havde sat os for at besøge Bakkehuset, men da de først åbner kl.11.00 brugte vi tiden til at runde Jesuskirken og beundre den udefra (der var barnedåb i kirken), og se Niels Hansen Jacobsens skulptur ”Trold der vejrer kristen kød”, en skulptur Carl Jacobsen bestilte hos kunstneren i 1902.

Kirken syntes ikke at den skulle stå på kirkens grund, så Carl Jacobsen anbragte den på en grund han ejede ved siden af. Der stod den til 1920, hvorefter den blev skænket Glyptoteket og der står den endnu. Først i 2002 bekostede Carlsbergfonden den kopi der står der nu.

Efter kirken fortsatte vi til Bjerregårdsvej 16 i Valby. Der står et hus kaldet Onkel Toms Hytte, et hus med en lang historie. Huset blev opført i frihavnen som en handelsbod af en tysk jøde ved navn Louis Iselin i 1904. Huset blev udvidet i 1908 til den størrelse det har i dag. I 2005 beslutter borgerrepræsentation i København at huset skal rives ned af hensyn til udvidelsen af baneterrænet ved Østerport station. Et par år senere beslutter Aktuar Erling Edlund at genopføre det på Bjerregårdsvej 16 hvor det står i dag som genbo til kunstneren Frans Schwartz hus som også ejes af Edlund.

Efter besøget på Bakkehuset manglede der kun turen ud til sydhavnen og Mellemfortet til den obligatoriske Far´s frokost, og som sædvanlig var der kaos da vi ankom. Jeg havde ringet om torsdagen og anmeldt 16 personer og da der ofte kommer et par ekstra, havde jeg aftalt at jeg som sædvanlig ville ringe kl. 10.00 for at fortælle hvor mange der kom. Jeg ringede 4 gange uden at telefonen blev taget, så det var først da vi ankom at jeg kunne fortælle at vi var tre flere. Hver gang sådan noget sker, lover jeg mig selv, at der kommer vi ikke mere og det bliver sikkert også tilfældet denne gang. Der er nemlig en sejlklub ved siden af i nr. 10 der serverer en Sejlerfrokost med samme indhold og ovenikøbet billigere.

Nå, men det endte nu godt nok til sidst. Alle blev mætte og jeg tror at alle betalte mindre end vi havde forventet.

Turen hjem blev ikke helt som planlagt. I stedet for de grønne områder kom vi ud af Brostykkevej til Vestvolden og derfra gennem Vestskoven til Ballerup, undervejs en lille drikkepause som Jørgen gav og så var vi klar til de sidste km.

Jeg kom op på 55 km den dag.

Se turbeskrivelse med billeder under Tidligere år.

Skovtur de fire årstider 2014

Nu er vi kommet til efterårsturen og til alt held ter vejret sig helt forkert: tænk sol og varme den niende november.

Vi kunne sidde i shelteret ved Bastrupsø i solen og spise vores madpakke jeg tror at temperaturen var ca. 12 grader

Der var 10 deltagere med på turen som vi nu har kørt i næsten to år så nu er det vist på tide med lidt variation, så til næste år bliver der tale om to forskellige ture.

Det bliver vejret der bliver afgørende for hvilken tur der bliver kørt fra gang til gang.

Turens længde vil i begge tilfælde være omkring 40 km.

Næste tur bliver den 22. februar og så er det forhåbentlig blevet vinter, af hensyn til naturen.

Peter

(6. april 2014)

Tur til København 2014

Den traditionsrige tur til København fandt sted søndag den 6. april.

Der var 29 tilmeldte hvoraf de 19 kørte med fra Ballerup, resten stødte til på Rådhuspladsen ved Dragespringvandet.

Jeg havde lagt en rute som jeg selv syntes var spændende, men igen blev planen kuldkastet fordi min aftale med Mellemfortet ikke holdt.

Det er ret irriterende at aftaler bliver svigtet, men på trods af stram tidsplan og en ændret rute fik vi alligevel en god dag ud af det.

Vi besøgte på vejen til København Bjørn Nørgårds vandaliserede kunstværk på landbohøjskolen. En model af DNA molekylet og diverse dyr. Værket bestod af granit, bronze og rustfrit stål. Kort efter indvielsen blev metallet stjålet!!

Efter opsamlingen på Rådhuspladsen kørte vi over Langbro til Ballonparken for bese den fredede ballonhangar, som bliver brugt til ridehal. Det er meningen at den skal føres tilbage til sit oprindelige udseende og jeg gætter på at den skal indvies i 2017 på 100 årsdagen for dens oprettelse.

Vi kørte videre over Amagerfælled til Bjørn Nørgårds Kærlighedsø (ja den mand har meget på samvittigheden). Kunstværket består af en søjle med 12 kvindetorsoer og fire glasskærme. Meget dekorativt.

Så var der kun spurten tilbage til Mellemfortet og frokosten. Efter lidt venten og venten lykkedes det os få både mad, øl og brændevin, så tilsidst var alle mætte og glade.

Hjemturen gik ad Vestvolden med diverse stop undervejs efter sigende en god dag.

(22. januar 2013)

Peter sender kommentar fra deltager på Cykelcafé videre:

Hej Peter

Jeg har været med på mandagens cykelture en del gange. Det har været alletiders, men desværre kommer jeg ikke det næste lange stykke tid. Jeg har nemlig fået arbejde - et 6 måneders akutjob efter næsten 2 års ledighed, så det er jo dejligt, men jeg kommer til at savne cykelturene.

Jeg ved allerede nu, at mit job ikke bliver forlænget, så skulle jeg ikke have fået et andet job til sommer (det håber jeg), og I stadig cykler (det håber jeg også), kommer jeg tilbage. Og skulle jeg have fri en mandag, kommer jeg også

Indtil da vil jeg sige tusinde tak for et supergodt initiativ og mange gode ture.

Hils de andre, fortsat gode cykelture og ha' det rigtigt godt.

Mange hilsner
Anette (med den turkise cykel og ingen cykelhjelm)

(14. oktober 2012)

Cykelcaféen i Ballerup

Ballerup afdelingen af Dansk Cyklistforbund har fået og virkeliggjort en genial ide:

Hver mandag formiddag inviteres vi på tur uanset vejret.

Udgangspunkt for turen er Ballerup Sundhedshus, som for nylig er indrettet i den nu nedlagte Parkskole, der ligger som nabo til Ballerup Rådhus. Her mødes man mandag kl. 9.30.

Turen slutter også ved Sundhedshuset, hvor vi efter ca. 1 times cykeltur i behersket tempo og med røde kinder samles om en snak, en kop formiddagskaffe og en småkage.

Indtil nu har jeg på hver af mine 5 ture kunnet glæde mig over først og fremmest at få rørt kroppen, men også over at gense steder, som jeg kender godt, men ikke kommer så ofte, samt over at møde nye og gamle venner og bekendte.
Til min overraskelse har jeg også på hver tur opdaget nye smukke, spændende, hyggelige, interessante steder i den by, Ballerup, som jeg gennem snart 50 år har boet og færdedes i.
Det har overrasket mig.

Den første tur gik til Skovlunde. På den tur blev jeg bl.a. opmærksom på nye fitnessmuligheder, som jeg kan vise mine børnebørn. I det gamle Skovlunde fik vi udpeget bygninger med historie. Under krigen boede bl.a. Mogens Fogh her, og vi fik udpeget, hvor Ib Spang Olsen havde boet hos sin farmor.
Jeg oplevede Skovlunde Bypark og Sømosen befolket med mindst 3 hold børn fra forskellige daginstitutioner. Børnene havde travlt med leg ved idylliske vandløb og -huller, hvor de fandt sten, pinde, orm og snegle og klatrede i træer. Den dag skinnede solen.

Andre ture er gået til Lautrup, hvor vi bl.a. så på kunst, til Digterparken, Egebjerg og Hareskoven, hvor vi kørte ad listige stier, til Måløv via Østerhøj, hvor vi så på nyt byggeri, og hvor det lykkedes flere at smutte gennem et kunstværk af et nåleøje.
Den seneste tur gik igen til Skovlunde, hvor vi bl.a. så på ny arkitektur af Henning Larsen (hvis tegnestue også har tegnet operahuset på Holmen), og hvor vi både så og hørte på høns, haner, duer og mange andre fugle i en lille koloni. Også denne dag skinnede solen dejligt.

Formanden for Dansk Cyklist Forbunds Ballerup-Måløv-Skovlunde afdeling Peter Bendix har lovet at finde på alternativer til cykelturen, hvis vejret ikke arter sig. Det betyder, at ingen kommer til at gå forgæves til Sundhedshuset mandag morgen. Der vil altid være en fra cyklistforbundet, som leder fortroppen og sikrer bagtroppen.

Birthe Olsen – en glad cyklist

Knudsminde Alle 16,

(5. september 2012)

Cykelcafeen
Premieren på cykelcafeen var bedre end vi havde forventet 16 deltagere og flere vi aldrig før har set på vores ture.
Det tyder godt for fremtiden og ydermere var der interesse for at melde sig ind i cyklistforbundet.
Se billeder herunder.

Peter Bendix

120903-05

120903-04

120903-03

120903-02

120903.01

Her finder du Peters utrættelige turbeskrivelser fra cykelcafeen, forskønnet med mange dejlige billeder taget af Lejf.

Turbeskrivelser 2012-2013

Turbeskrivelser 2014

Turbeskrivelser 2015 1. kvt.2. kvt. / 3. kvt.4. kvt.

Turbeskrivelser 2016 1. kvt. / 2. kvt. / 3. kvt. / 4. kvt.

Turbeskrivelser 2017 1. kvt. / 2. kvt. / 3. kvt. / 4. kvt.

Turbeskrivelser 2018 1. kvt.