Randers

Shutter-Stock

Randers afdeling af Dansk Cyklist Forbund arbejder for at få flere til at cykle mere - til gavn for den enkelte og til gavn for samfundet. Bliv medlem og deltag i arbejdet.

Afdelingen siger

  • Af Jens Peter Hanseen, 26. september 2015
    30. september 2015 behandler byrådet Mobilitetsplan 2015-18 for Randers kommune. Her kan du læse Cyklistforbundets kommentarer til forslag til Mobilitetsplan . Af sagsfremstillingen til Byrådet fremgår bl.a. at Der er flere gode forslag og ideer i høringssvarende. Fx har Dansk Cyklistforbunds lokale afdeling i Randers en række gode konkrete ideer til indsatser i forhold til cykling. Selvom forvaltningen ikke foreslår at ændre i mobilitetsplanen på baggrund af forslagene vil forvaltningen invitere organisationen til en drøftelse med henblik på om der er nogle af forslagene, der kan realiseres og/eller arbejdes videre med indenfor de nuværende rammer.
  • Af Jens Peter Hansen, 09. september 2015

    I Cyklistforbundet i Randers noterede vi med tilfredshed, at Byrådet med stort flertal i juni 2014 vedtog Vision 2021.

    Nogle gange kan en vision være en smule diffus, men i Vision 2021 er der klar tale hvad angår forbedrede forhold for cykling: I 2021 er cykelstinettet udbygget med 100 km i forhold til 2014 samt yderligere 50 km cykelnet mellem landsbyerne.

    Det er rigtig fornuftigt således at prioritere udbygning af cykelstinettet. Alle er jo enige om, at desto flere, der vælger cyklen som transportform, desto bedre går det med sundheden, miljøet, læring hos skolebørn og bilisternes trængselsproblemer reduceres naturligvis også.

    Derfor er det bare med at komme i gang med at realisere Vision 2021 målene. Det kræver her og nu, at der afsættes betydelige beløb på det kommende budget og efterfølgende år.

    Jamen – alle ved jo, at der skal spares og kommunen ikke har råd? Netop derfor bør der investeres i cykling, idet det økonomisk er en rigtig god forretning for den enkelte; for kommunen og for samfundet. F.eks. investerede Odense kommune for en del år siden 20 mio. i forbedrede cykelforhold, og sparede efterfølgende 33 mio. på sygedagpenge kontoen samt øgede levetiden med 5 måneder for byens mandlige borgere.

    Cyklister og potentielle cyklister findes i alle aldersklasser; i alle samfundslag; overalt i kommunen og på tværs af politisk observans. At sikre et markant løft af forholdene for cykling i Randers kommune må derfor være et projekt, som alle i byrådet – på trods af øvrige stridigheder – må kunne finde fælles fodslag om.

    Jens Peter Hansen
    fmd. for Cyklistforbundet, Randers
    Asfergvej 13, Spentrup

  • Af Jens Peter Hansen, 06. august 2015

    Der masser af steder i Randers kommune, hvor eksisterende forhold for cyklister bør forbedres og tilsvarende at der bør laves nye cykelstier, cykelbaner, overføringer, underføringer osv. Også ændringer af regler og trafik kultur kan bidrage til at gøre det lettere og mere sikkert at være cyklist i Randers kommune. Og endelig er der samspillet med øvrige transportformer.

    Desværre er der ikke økonomi (hvis du spørger politikerne) til at lave alt. Derfor - lad os sammen hjælpe dem med at prioritere, hvad der er vigtigst.

    Klik ind på http://cyklistforbundetranders.ideascale.com, hvor du kan komme med forslag til forbedringer; kommentere på andres forslag og stemme dem op eller ned. Cyklistforbundet Randers vil bruge de forhåbentlig mange indspil i vor dialog med Randers kommune.


    Et lille fif: Du kan knytte en URL (internet adresse) til dit forslag. Benyt Krak.dk - zoom helt ind - højreklik for at angive start og slut på en (fiktiv) rute, og klik derefter på Del knappen opppe i venstre hjørne. Den giver dig et link, som du kan benytte sammen med dit forslag, så andre lettere kan se hvor i kommunen vi er.

  • Af Jens Peter Hansen, 15. april 2015

    Som besluttet på generalforsamlingen, er der blevet udarbejdt et arbejdsprogram for 2015. Arbejdsprogrammet indeholder de punkter, som Cyklistforbundet i Randers især vil fokusere å¨i 2015. Punkterne omfatter:

    - Årligt møde med Miljø & Teknikudvalg.
    - Højresvingsmuligheder i Randers.
    - Forslag til et overordnet stiplan i Randers.
    - Asfalt fra LIDEL cykelsti til eksisterende cykelsti.
    - Forbedring af cykelstien forbi regnskoven.
    - Uheldige cykelbomme, flere steder i Randers.
    - At muliggøre cykling til og fra Randers forstaden Vorup.
    - ?

    Du kan bidrage med dine forslag og vurderinger via vores crowdsourcing side - se beskrivelse i indlægget 6. august 2015.
  • Af Jens Peter Hansen, 22. februar 2015

    Følg med på Facebook

    På Facebook finder du gruppen Cyklister i Randers, hvor du skal være velkommen som medlem og gerne som bidragsyder.

    Tjek også Facebook siden for Cykelbyen Randers - deres side hedder Op på Jernhesten.

     

  • Af Jens Peter Hansen, 22. maj 2013

    Dansk Cyklist Forbund har udnævnt Randers til årets cykel kommune 2013. Det skete på Den Nationale Cykel konference i Svendborg, hvor fungerende borgmester Steen Bundgaard på vegne af Randers kommune modtog prisen.

    Læs mere på Randers kommunes hjemmeside

  • Af Jens Peter Hansen, 17. marts 2013

    Danmarks Tekniske Universitet har i deres Transportvane undersøgelse fundet ud af, at der er kommet 45 % flere cyklister i Randers seneste tre år. Det vækker berettiget opsigt.

    Herunder en række links til omtale i diverse medier:

     

    TV2 Østjylland: De cykler i Randers  -  Amtsavisen Flere er sprunget på cyklerne i Randers  -  Randers kommune: Randers vælger cyklen frem for bilen  -  Din Avis: Cykelsatsning virker   -  Byen Nu: Randers vælger cyklen frem for bilen  -  Danske Kommuner: Cykling er en politisk vindersag 


  • Af Jens Peter Hansen, 09. februar 2013

    "Randers kan, hvad København prøver" hedder overskriften i en artikel i Lokalavisen.

    Så har den da vist også fået, hvad den kan trække. Artiklen omtaler hvorledes Cykelbyen Randers aktiviteter har fået flere i Dronningborg til at tage cyklen. Der er dog stadig rigtig langt op til København's niveau, hvor ca. hver tredje tur sker på cykel - vi er snart oppe på det halve af det!

  • Af Jens Peter Hansen, 07. februar 2013

    Det er heldigvis ved at gå op for de gode folk på Christiansborg, at det er sund fornuft at få flere til at cykle noget mere.

    Den såkaldte Trængselskommision anbefaler i sin dugfriske rapport - der godt nok kun gælder for Hovedstadsområdet - at cykling skal fremmes bl.a. ved anlæg af nye supercykelstier. Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) følger op ved at sætte gang i arbejdet med at udforme en ny national cykelstrategi.

    Læs omtalen fra KL


  • Af Anders Nielsen, 17. september 2012

    Forslag til igangværende budgetforhandlingerne på Randers rådhus


    Forslag til igangværende budgetforhandlinger

    Cyklistforbundet Randers afdeling ved Anders Nielsen
    Vester Tværvej 14, 8920 Randers

    Forslag har været diskuteret og behandlet på DCF’s lokale møder.

    I week-enden var Randers borgere ude og cykle ad den naturskønne rute fra Randers til Silkeborg. Her var der mange borgere der udtrykte sympati for Cyklistforbundets arbejde for at skabe mere sikkerhed for cyklister og flere positive oplevelser på den daglige cykeltur. Dette til sammen vil gøre flere til daglige cyklister og mindske antallet af bilende trafikanter, i Odense har de cyklistvenlige aktiviteter og anlæg af cykel trafikanlæg gjort 30 % af alle ture i Odense til ture på cykel,. De t har også gjort det sikre at færdes på cykel.

    I Randers er udfordringen mangle cykelstier i Centrum, mangel på supercykelstier og manglende passagemuligheder ved Randers bro.

    Vi vil i DCF Randers arbejde for at gøre Randers til en reel cykelby, der vil gøre Randers til en by der innovativt og kreativt løser fremtidens trafikafvikling.

    Ad  cykelstier i centrum.

    Vi kan i dag ikke færdes sikkert i Randers centrum pga. for dårlig belægning og for mange biler. Vi vil derfor have asfalterede og belægning som på Købmagergade i København, så cyklister ikke risikerer at styrte i Kirkegade.  Se kortet over cykelstier i Randers centrum.

    Vi foreslår at der afsættes 8 millioner til anlæg af delstrækninger i Randers midt i 2013.. Det er grotekst at Randers byråd har sikret at privatbilister kan færdes gennem Randers Centrum mens cyklister ledes uden om bykernen på en mennesketom Ringruten med flere farlige belægninger. Hvis man som cyklist kører til Randers centrum er det for at handle eller gå i byen, ikke for at blive ført på en omvej i det mest triste områder af Randers.

    Cykelstinet i Randers centrum

    De viste røde linjer viser et sammenhængende cykelstinet i Randers centrum, som samtidig står i sammenhæng med cykelstier til øvrige områder af Randers og Randers ‘es opland.

    Ad Stiunderføringen under Randersbro

    Cykelstien rute 29 fra Silkeborg til Randers slutter umotiveret ved Randers Bro, hvor cyklister skal trække over i fodgænger felt. IDCF foreslår at der laves en cyklist underføring under Randers bro med armeret glas ud mod Gudenå Flod, så turister og andet godt folk kan opleve livet i Gudenå’s flodvand.. Vi foreslår at der afsættes 14 millioner til dette

    Ad supercykelstier.

    DCF foreslår en supercykelsesti  fra Randers centrum til Paderup. Her er meget oplagt meget cykeltrafik pga. skoler, boligheder og indkøbsmuligheder i Paderup. Cykelstien skal have sit eget trace og skal niveaufrit skære de store veje. Øvrig passage af villaveje skal sikres, så lastbiler og personbiler ikke kan på cyklister.

    Det vil koste ca 45 millioner for en perfekt supercykelsti, i første omkring forslår DCF at de afsættes 18 millioner til at etablere starten af supercykelstien fra centrum og så langt pengene holder. I 2014 af sættes yderligere 17 millioner.

    For at få nye cyklister skal cykelstierne have en belægning, der er komfortabel at køre på og en sikkerhed, der sikrer mod at man som cyklist bliver dræbt af højresvingene lastbiler eller personbiler. Århusvej eg for cyklister at færdes på, belægningen er elendig på cykelstien og cyklister kommer gentagne gange til at holde for Rødt lys pga. grøn bølge for bilister.

    Det er vores minimale ønskeliste til forbedringer af trafikanlæg i Randers der ikke bare øger lastbils og personbilstrafikken i Randers

    Fremtid

    ”Vi skal skabe reelle alternativer til privatbilismen”, siger Trine Juncher Jørgensen DCF.

     

    I Danmark skal vi vælge, om vi vil videreudvikle de urbane transportformer, der giver fordele både for den enkelte og for byer og samfund som helhed. Eller om vi vil fortsætte med at poste milliarder i en perspektivløs privatbilisme.

    Randers, Silkeborg og Aarhus skal være verdens bedste byer at pendle rundt i, ud og ind af. På cykel. Eller via en kombination af cykel og offentlige transportmidler som tog, letbane og bus. Det er DCF’s ambition for trafikken her i området


    Vi i DCF slå til lys for at vi trafikmæssigt samarbejder med vores nabokommuner og ikke ser trængsels problemer som et specielt Randers fænomen.

    Som afslutning stiller vi forslag om at forbyde lastbilstrafik som gennemkørende trafik i Randers, da lastbilerne forårsager de værste trafikulykker i bytrafik.

    Med venlig hilsen

    Anders

  • Af Jens Peter Hansen, 28. juni 2012
    Velo City 2012 konferencen har i skrivende stund været i gang i godt to dage. Det er hårdt arbejde - konferencen starter hver dag kl. 8 og fortsætter til 17:30 afbrudt af en times frokost og nogle få pauser, der sjældent er lange, idet sessioner overskrider tider.

    Har ikke talt, men der er et stort antal af sideløbende lectures, symposier, round tables, percha kucha's og workshop. Så rytmen er at finde de mest interessante, en plads på første række og kamera klar i brystlommen (fotografere interessante slides) og iPad på knæene til notater.

    Indledende løb jeg ind i lidt for mange indlæg om gode intentioner, langsigtede strategier og beskrivelser af alt det gode, som cykling tilbyder. Ja - det ved vi godt og det vil vi også (diverse planer) - lad os høre om metoder og redskaber, der får tingene til at ske.

    Heldigvis har der også været sådanne indlæg om bl.a.
    - reduktion i sundhedsforsikringer ved automatisk registering af cykel aktivitet,
    - analyse af video fra trafikovervågningskameraer til at spotte farlige områder,
    - betydning af hvad der anses for normalt og hvad "de andre" gør,
    - betydning af at tænke i helheder dvs. MidtTrafik -> MidtMobilitet
    - gode ideer til branding og promotion af cykling.

    Med så mange interessante sessioner er det godt, at Johanne Krogh fra forvaltningen også deltager. Formanden for Miljø- og teknik Kasper Fuhr har vi endnu ikke set - han meddelte ellers udvalget på mødet sidste tirsdag, at han ville deltage i konferencen og skulle flyve fra København mandag
    ( er nu torsdag).

  • Af Jens Peter Hansen, 26. juni 2012

    Velo City 2012 fik en forrygende start især takket være to indlæg. Borgmester Gregor Robertson nærmest sprang op på scenen, og fortalte om hvordan han som borgmester forsøger at fremme cykling og fordelene ved selv at være cyklist - hans daglige ture rundt i Vancouver giver ham en god indsigt og fornemmelse for sin by.

    Og som saedvanlig fik vi indlaeg af Gil Penalosa, der ser cykling som en del af demokrati og bedre levevilkaar.

  • Af Jens Peter Hansen, 22. juni 2012

    I morgen lørdag kl. 06:00 går Jens Peter Hansen fra DCF Randers og medlem af Randers byråd om bord på et fly i Billund; lidt op på formiddagen gør Johanne Krogh fra Cykelbyen Randers det samme og Kasper Fuhr følger efter mandag fra København.

    De skal alle tre til Vancouver i Canada, hvor den internationale cykelkonference Velo City 2012 afvikles fra 26. juni til 29. juni.

    Følg med i hvad de får ud af konferencen. Der vil løbende komme opdateringer her på sitet.

  • Af ,