Roskilde

Forslag til den nye Cyklistplan 2017 - 2020 for Roskilde Kommune. Roskilde Kommunes Cyklistplan udløber ved udgangen af 2016. Roskilde Kommune skal vedtage en ny plan, der skal gælde fra 2017 - 2020. Cyklistforbundet håber, at den nye plan kan blive en god fortsættelse og afløsning for den gamle.

Afdelingen siger

  • Af Bestyrelsen, 16. maj 2017

    Nekrolog, Gitte Nielsen.

    Én af Roskildeafdelingens stiftere, Gitte Nielsen er ikke mere. Efter længere tids kræftsygdom - de 2 sidste dage på hospice Sjælland. Trods humør og gåpåmod slap kræfterne endegyldigt op torsdag den 11. maj. Gitte blev bare 61 år, men har gennem mere end 3 årtier ydet en meget stor indsats i cyklismens sag, heriblandt som bestyrelsesmedlem. Ære være hendes minde.

  • Af Bestyrelsen / John, 29. marts 2017

    Svar på forespørgsler til 'Veje og Grønne Områder' vedr. tiltag / marts 2017

     

     Hvilke planer har kommunen af interesse for cyklisterne det næste år?

    • Tilstandsvurderingen af
      -  Københavnsvej
      -  Universitetsstien
      -  Kulturstrøget
      -  Industrivej
      -  Bredden på cykelstier
    • Kantsten
    • Røde Cykelløbere.
    • Cykelparkering.
      Cykelbutler-ordningen
    • Skolernes færdselsundervisning
    • Utrygge steder:
      - Krydsning af Darupvej
      - Cykelstien under Stamvejen i Svogerslev
      - Ågerup Mølle (bakke)
      - Udkørsel ved Nymarksvænge (tunnel)
      - Chikanerne på Sognevej?
    • Planer for cykelturisme
    • Krogholmvej i Jyllinge
    • Den nyligt renoverede rundkørsel ved Helligkorsvej
    • Indkøb på cykel
    • Byens store nye byggeprojekter

     

    Se alle spørgsmål og besvarelserne herpå under menupunktet Trafikpolitik... Teknisk Forvaltning

  • Af Bestyrelsen/John, 29. marts 2017

    Året der gik 2016-2017

    Roskildeafdelingens begivenheder og aktiviteter 2016-2017 kan ses i formandens beretning fra generalforsamlingen 2017. Se under menupunktet Om RoskildeAfd... Generalforsamling

  • Af Bestyrelsen, 20. marts 2017

    Generalforsamling, Cyklistforbundet Roskilde

    Kildegården Helligkorsvej 5, 4000 Roskilde:
    Man. d. 20. marts 2017, kl. 19-20 + 20-22.

    Først 1 time med Ole Kassow om cykling Uden Alder med rickshaws for ældre.

    Generalforsamlingen.: Dagsorden jvnf. vedtægterne, herunder valg og behandling af indkomne forslag. Forslag for afstemning til bestyrelsen, senest mandag d. 13. marts 2017, e-mail: roskilde@dcf.dk.

  • Af Roskilde Afd/John, 01. marts 2017

    Cyklistforbundets Roskilde Afd. på Facebook.

    Siden vil indeholde nyttige informationer for både medlemmer og ikke medlemmer af Cyklistforbundet.

    Man kommer ind på Facebook siden ved at skrive Cyklistforbundet Roskilde i søgefeltet ”find venner”.

    For medlemmer af Cyklistforbundet i Roskildeområdet vil der være en lukket gruppe, man kan tilmelde sig, hvis man vil deltage i de interne debatter og få flere informationer. I søgefeltet skal indtastes Roscyklist medlem. Der vil være en tilmeldingsfunktion. Tilmeldingen skal endelig godkendes af administrator, før man kan få adgang til gruppen.

    Torsten Slotsbjerg er administrator, og han kan kontaktes via Facebook siden. Det vil være muligt at oprette lukkede grupper for forskellige interesseområder.

  • Af , 24. september 2016

    Forslag til den nye Cyklistplan 2017 - 2020 for Roskilde Kommune

    Roskilde Kommunes Cyklistplan udløber ved udgangen af 2016. Roskilde Kommune skal vedtage en ny plan, der skal gælde fra 2017 - 2020. Cyklistforbundet håber, at den nye plan kan blive en god fortsættelse og afløsning for den gamle plan.
    Den gamle Cyklistplan (2012 – 2016) har på mange måder været en god kommunal plan for cyklisterne i Roskilde.

    Den gamle Cyklistplan bygger på et grundigt fakta materiale om cykling i Roskilde ”cykelstatus”. Den er systematisk, velbegrundet og anviser helt konkrete tiltag, og så opstiller den 5 gode mål.

    Det er vores opfattelse at de 5 mål, den gamle plan bygger på, godt kan indgå i den nye plan.

    Vi vil anbefale at den nye Cyklistplan 2017 - 2020 får følgende overordnede mål:

    Kvaliteten af cykelstierne skal forbedres

    Flere borgere skal vælge cyklen som transportmiddel
    Flere børn skal cykle til skole og i fritiden.
    Fremkommelighed, sikkerhed og tryghed skal forbedres for alle cyklister
    Forbedre forholdene for cykelparkering
    Flere skal bruge cyklen til rekreation og cykelturismen skal fremmes.
    Flere skal vælge at kombinere cykel med bus og tog.
    Flere skal bruge cyklen til indkøb

    Det er de overordnede mål fra den gamle cyklistplan tilføjet 3 nye mål og en ændring/tilføjelse til et af målene. De nye mål og tilføjelsen er fremhævet.

    Læs vores kommentarer og forslag til de enkelte mål…………under menupunktet Trafikpolitik

  • Af Roskilde afds formand, Bjarne , 09. september 2016

    Roskilde som Cykelby

    - af lyst eller af nød-

    Nu er det så ganske vist, at Røde Port projektet bliver gennemført! Forskellige arkitektfirmaer har deltaget i en konkurrence, og der er kåret en vinder.

    Tirsdag den 30. august blev vinder projektet præsenteret for offentligheden på Roskilde bibliotek.

    I taler af borgmesteren og ekstern fagdommer Helle Søholt fik projektet ved den lejlighed mange lovord med på vejen. Talerne blev efterfulgt af klapsalver, og jeg var også selv som tilhører lige ved at klappe over dette storstillede projekt, hvorom der intet kritisk var at sige fra dommerkomiteen eller kommunens politiske ledelse.

    Projektet betyder, at der skal opføres en ny bydel i det absolutte centrum af Roskilde. Der er, så vidt jeg kan bedømme, gjort en indsats for, at projektet bliver knap så dominerende i byrummet, som det var i de første udkast til projektet. Men for trafikken tror jeg, at Røde Port projektet kommer til at blive et symbol på de problemer, der følger af politikernes mål om byfortætning.

    Byfortætning, parkeringshuse og Røde Port projektet er nært forbundne.

    Røde Port projektet betyder, at flere biler skal til og fra centrum af Roskilde. Så mange biler kommer der på grund af projektet og anden byfortætning, at man er nødt til at "stable" dem i såkaldte p-huse for at få plads til dem, når de skal parkeres.

    Cyklistforbundet så hellere en anden udvikling. Vi ønsker os mindre biltrafik, og at flere vil vælge cyklen til indkøb og ærinder i byen. Kort sagt at Roskilde bliver en rigtig Cykelby.

    Røde Port projektet vil generere mere biltrafik til centrum af Roskilde, og projektet vil dermed trække i den modsatte retning af, hvad vi ønsker os.

    Med Røde Port projektet og anden byfortætning må vi se frem til flere bilkøer i Roskilde.

    Men skal billisterne til at holde i kø i længere tid, når de skal til eller igennem byen, så sker miraklet måske! Billister der er trætte af at holde i kø vil i stedet vælge cyklen, når de har et ærinde i byen. Ligesom det er i det bilbelastede København, hvor mange flere cykler end i Roskilde. Vi vil få en Cykelby ikke af lyst men af nød. Ikke en ideel Cykelby – men trods alt en by hvor flere vil cykle end i dag!

    Ekstern fagdommer Helle Søholt bemærkede i sin tale, at der stod et enigt byråd bag Røde Port projektet, og hun mente, at det var meget vigtigt for den videre proces. Det blev ikke nærmere forklaret, hvorfor det var vigtigt, men måske tænker formanden på de trafikale problemer, der kan komme, når arbejdet med at opføre projektet går i gang. Borgere kunne måske finde på at henvende sig til politikerne, hvis de hver dag skal holde i kø bag ved blokvogne og andre transporter til og fra byggepladserne. Men så er det jo godt for projektet, at hele byrådet står last og brast om Røde Port -!

    Målet helliger midlet, er der nogen, der mener. Hvis det er rigtigt, kan vi jo i Cyklistforbundet være ligeglade med, om Cykelbyen kommer af lyst eller af nød.

    Men jeg er nu alligevel glad for, at jeg undlod at klappe den tirsdag, hvor vinder projektet for Røde Port blev præsenteret.

    Formand for

    Cyklistforbundet

    Roskilde afdeling

    Bjarne Johansson