I Årets Børnecykelkommune er der fokus på at skabe gode og sikre forhold for de yngste cyklister. Foto: Mikkel Østergaard

Årets Børnecykelkommune

Cyklistforbundet har kåret Årets Cykelkommune siden 2005. I 2016 udvidede vi konceptet med en helt ny pris - Årets Børnecykelkommune.

Af Cyklistforbundet
10. maj 2016

Cyklistforbundet har kåret Årets Cykelkommune siden 2005. I år introducerer vi en helt ny pris, nemlig Årets Børnecykelkommune, som vi uddeler i forbindelse med Alle Børn Cykler-kampagnen i september måned. Alle Børn Cykler arrangeres af Cyklistforbundet i samarbejde med TrygFonden, og det er gratis for skolerne at være med.

Danmark er en vendenskendt cykelnation, men andelen af cyklende skolebørn er styrtdykket siden 1990’erne. Dengang cyklede 68 % af alle børn i skole. I dag er tallet helt nede på 49 %. Faldet i børns cykling skader både folkesundheden og det enkelte barns sundhed og trivsel. Og der er hårdt brug for en målrettet indsats, for at få flere børn tilbage i cykelsadlerne.

Med prisen Årets Børnecykelkommune belønner vi en kommune, der aktivt arbejder på at forbedre trafikforholdene for de yngste cyklister og som har fokus på at fremme skolecyklingen og skabe grønne, sunde og familievenlige byer.

Basiskriterier for at blive Årets Cykelkommune

• Kommunen arbejder aktivt for mere og sikrere skolecykling - fx som samarbejdspartner i kampagner som Alle Børn Cykler
  • Kommunen har en cykelhandlingsplan
  • Kommunen arbejder aktivt med sikre skoleveje
  • Kommunen opfordrer skolerne til at have en trafikpolitik

Odense er Årets Børnecykelkommune 2016

Prisen som Årets Børnecykelkommune gik i år til Odense Kommune, som efterhånden er blevet kendt både nationalt og internationalt for deres ambitiøse arbejde og med at fremme aktiv transport blandt kommunens børn og unge.

Læs mere om kåringen af Odense som Årets Børnecykelkommune 2016

Sådan nominerer I jeres kommune som Årets Børnecykelkommune 2017

Alle kommuner, der opfylder basiskriterierne, kan nominere sig selv til prisen som Årets Børnecykelkommune. Send en mail til abc@cyklistforbundet.dk og fortæl hvad netop jeres kommune gør for børnecyklingen. Fortæl om jeres planer, investeringer, metoder og resultater for at fremme børnecykling. Sidste frist for indstilling til prisen for 1. september 2017.

Årets Børnecykelkommune bliver offentliggjort i forbindelse med Alle Børn Cykler.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder