Foto: Cyklistforbundet / Mikkel Østergaard

Den Nationale Cykelkonference

Cyklistforbundet og Vejdirektoratet står bag Den Nationale Cykelkonference, der afholdes hvert år i maj i en dansk kommune. Her mødes aktører fra det ganske land om oplæg, workshops, cykelture og networking.

Hvert år i maj samles en lang række aktører med interesse for cykelpolitik og cykelfremme til to dages konference.

Deltagerne er kommunale medarbejdere, der arbejder med sundhed, cykeltrafik, byplanlægning, børn og unge og klima og miljø, og det er cykeleksperter, interesseorganisationer, forskere, rådgivere, leverandører og andre cykelinteressenter.

Konferencens formål

Formålet med cykelkonferencen er at skabe et inspirerende forum for videndeling og tværfaglig tænkning, der skal fremme cykling i Danmark. På konferencen lægges der vægt på at formidle og debattere resultater og praktiske erfaringer fra projekter bredt inden for cykelområdet.

Derfor spænder emnerne lige fra trafiksikkerhed, infrastruktur og cykelteknologi over børnecykling, kampagner og fremkommelighed til cykelturisme og byrum og meget mere.

Cyklistforbundet er medarrangør

Konferencen planlægges i samarbejde mellem Vejdirektoratet, Cyklistforbundet og den kommune, hvor konferencen holdes det pågældende år.

I 2015 afholdes cykelkonferencen for første gang i to kommuner, nemlig Rudersdal og Furesø, og den finder sted d. 18.-19. maj. I februar åbner konferencens hjemmeside og tilmeldingen til konferencen, og et link vil kunne findes her på siden.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

2 kommentarer

• Af Sari Mulford 26. januar 2014
    Hej! Der tales hele tiden om cykling i byerne. Hvad med os der bor på landet! I og med at vi vælger at bo på landet vælger vi også længere afstande til div. Skønt at cykle langt... Vi tar dog hele tiden bilen! Alle ved hvor stærkt der køres i bil på de små veje. Her skal hverken jeg eller mine børn cykle! Desværre er det blevet sådan! "Speed-bump" må vi ikke få pga bussen. Som kun køre få gange om dagen. Men hvad så med at lave cykelstier! De gør det her og der men det er slet slet ikke nok. Pengene ku man finde ved at droppe ham der køre og slår ukrudt i vej kanten! Helt hen i vejret! Flere cykelstier på landet! I snakker om at lægge indkøb i cykelmæssig afstand... Kom nu ud på landet og lav cykelstier fra landsbyerne til næste indkøbsmulighed og skole. Den her må hvem der nu får den, gerne lige gi videre på Christiansborg!
    Ha en dejlig dag!
    Hilsen fam. der savner at cykle!
  • Af Lotte, Cyklistforbundet 27. januar 2014
    Kære Sari,
    jeg kan godt forstå, at du savner at cykle - og det er rigtigt, at cykelforholdene desværre er dårlige mange steder udenfor de større byer.
    Nu skriver du ikke, hvor i landet du bor. Men Cyklistforbundet har lokalafdelinger i mange kommuner, som arbejder for bedre forhold for cyklisterne - og Cyklistforbundet har også været kraftigt medvirkende til, at der er en statslig cykelpulje, som alle kommuner kan søge om penge til cykelprojekter.
    Men der er brug for flere lokale ildsjæle til at råbe op om problemerne - og vise præcis, hvad der er behov for. Så skriv til os på post@cyklistforbundet.dk, hvis du vil høre mere om, hvordan du selv kan være med til at gøre en forskel i dit område.
    Og hav en god dag :)