Cykelvenlig arbejdsplads

En Cykelvenlig arbejdsplads gør det let og attraktivt for medarbejderne at cykle til arbejde ved fx at tilbyde gode cykelforhold og motiverende aktiviteter. Certificeringsordningen findes på tre niveauer – guld, sølv og bronze – og tildeles efter faste kriterier.

13. juli 2015

Hvad er en Cykelvenlig arbejdsplads?

Hvorfor Cykelvenlig arbejdsplads?
Der er mange fordele og rigtig god økonomi i at forbedre forholdene for cyklende medarbejdere - og opfordre endnu flere til at vælge cyklen til arbejde.

Først og fremmest er cyklende medarbejdere mere friske og veloplagte når de møder ind, og cykelturen til arbejde forbedrer også effektiviteten og koncentrationsevnen langt op ad dagen.

Desuden har fysisk aktive mennesker færre sygedage end inaktive – i gennemsnit 5 dage om året. Og det kan mærkes på bundlinjen. For virksomheden er der ca. 10.000 kr. at spare om året, hver gang en inaktiv medarbejder forvandles til aktiv, viser beregninger fra Syddansk Universitet. Og i Region Hovedstaden har man beregnet, at den eksisterende cykling betyder 1 million færre sygedage om året.

At blive Cykelvenlig arbejdsplads giver desuden virksomheden mulighed for at profilere sig som miljøvenlig og bæredygtig på transportområdet.

Hvad kræver det at blive certificeret?
En Cykelvenlig arbejdsplads har fokus på alle aspekter af cykelpendlerens hverdag. Fra medarbejderen møder ind på arbejde til han eller hun forlader arbejdspladsen igen. Dvs. ankomst og adgangsforhold, cykelparkering og dens afstand til indgangen, omklædnings- og badeforhold, cyklens pleje og vedligeholdelse, firmacykler/tjenestecykler og evt. reservecykler til medarbejderne samt regntøj og lygter.

Virksomheden og ledelsen skal løbende opmuntre medarbejderne til at cykle. Dels ved at etablere de nødvendige faciliteter og dels ved at støtte op om bløde tiltag som events og cykelkampagner. Men også som rollemodeller ved at gå foran og cykle selv.

Kriterier og kategorier
Inden for hver kategori kan man score et antal points, som er afhængig af omfang og kvalitet af faciliteterne.

CYKELPARKERING
Den ideelle cykelparkering er nem og enkel at bruge. Det indebærer ikke en omvej at parkere, og stativerne skal kunne holde cyklen i blæsevejr uden at exe eller skramme cyklen. Den er sikret mod tyveri og hærværk, godt belyst og gerne overdækket.

MEDARBEJDERFACILITETER
Optimale bade- og garderobeforhold gør det uproblematisk at bade og klæde om efter at have cyklet til arbejde. Man skal kunne klæde om, tørre håndklæde, cykel- og regntøj, tage et brusebad og have rådighed over eget garderobeskab.

VÆRKSTED OG CYKELSERVICE
Etablering af et værksted, hvor medarbejderne selv kan klare lapning og småreparationer er både et signal og en hel konkret service til de cyklende medarbejdere. Lyt til medarbejderne og find ud af hvad de har brug for! Reserve-, møde- og gæstecykler er ligeledes en god investering.

MOTIVATION
Motiveringsskabende aktiviteter kan fx være deltagelse i Vi cykler til arbejde eller andre kampagner og interne konkurrencer på virksomheden oveni. Det kan være cykelarrangementer året rundt, herunder ture og cykelkurser. Og i det hele taget alle aktiviteter, der viser at virksomheden og dens ledelse påskønner medarbejdernes transportvalg.

Certificeringen inkluderer
-    Undersøgelse af medarbejdernes transportvaner to gange årligt
-    Fysisk og digitalt ikon
-    Certifikat på jeres status
-    PR-materiale til brug for intern eller ekstern kommunikation
-    Firma-logo og links til jeres hjemmeside på vcta.dk/cykelvenlig samt cyklistforbundet.dk
-    Rabat i Cyklistforbundets butik
-    X antal eksemplarer af Cyklistforbundets medlemsblad Cyklister

Kontakt
Hvis du har spørgsmål kontakt cykelvenlig@cyklistforbundet.dk eller tlf. 40 70 83 62.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder