Vi cykler gerne langt til arbejde. Foto: Mikkel Østergaard

Foto: Mikkel Østergaard

Flere mænd i sadlen

Danmark er et cykelland, men på mange arbejdspladser er der alligevel langt mellem cyklerne. Især på arbejdspladser med mange mænd. Det gør projektet ”Flere mænd i sadlen” nu noget ved – for jævnlige cykelture har store fordele, for sundheden, trivslen og sammenholdet.

Af Trine Stig Mikkelsen, Cyklistforbundet
07. oktober 2016

Cyklistforbundet har lanceret projektet "Flere mænd i sadlen" i samarbejde med Selskab for Mænds Sundhed og Dansk Metal. Projektet vil med støtte fra Sundhedsministeriets partnerskabspulje udvikle cykelkulturen på en række virksomheder med mange mænd ansat, hvor der måske ikke er tradition for motion og sund livsstil.

Kortuddannede lever kortere

Der er nemlig rigtig god grund til at forbedre sundheden for de kortuddannede mænd, der lever 10 år kortere end mænd med en lang uddannelse og hele 13 år kortere end kvinder med en lang uddannelse. Og nogle gange skal der ikke så meget til. En halv times motion om dagen – fx i form af at cykle til arbejde – forbedrer sundheden væsentligt.

Chefpsykolog på Rigshospitalet Svend Aage Madsen er formand for Selskab for Mænds Sundhed, der er partner i projektet. Han siger om projektet:

’Mange kortuddannede mænd har lange arbejdsdage med hårdt fysisk arbejde. Bagefter vil de gerne hjem og slappe af, og det kan være svært at finde tiden til at dyrke motion. Så det kan give rigtig god mening, hvis de kan slå to fluer med ét smæk ved at kombinere transport og motion’.

Skræddersyet indsats

Det kan nogle gange være lettere at starte en ny vane, hvis det sker i sammen med andre – så arbejdspladsen er et godt sted at sætte ind. Her kan aktiviteterne også styrke fællesskabet og den generelle trivsel.

Med ’Flere mænd i sadlen’ får en håndfuld virksomheder i hele landet med mange mænd ansat mulighed for at introducere en række cykelaktiviteter for medarbejderne. Cyklistforbundet, partnerne og den konkrete arbejdsplads designer sammen den pakke af aktiviteter, der passer til netop den arbejdsplads.

Eksempler på aktiviteter:
• Udlån af elcykler til medarbejderne
• Oplæg om mænds sundhed
• Certificering af virksomheden som Cykelvenlig arbejdsplads
• Transportvaneundersøgelse
• Mekanikerkursus/inspirationskursus
• Deltagelse i motionskampagnen Vi cykler til arbejde
• Cykelture i samarbejde med cykelmotions- eller MTB-klubber
• Interne konkurrencer om at cykle mest
• Ledelsen cykler forrest

Ingen løftede pegefingre

Svend Aage Madsen har stor erfaring med at holde inspirationsoplæg på mandearbejdspladser om mænds sundhed. Han fortæller:
’Det sidste, man skal sige til mændene, er, at de skal leve sundt. Det motiverer dem ikke. Men det plejer at vinde genklang, at de kan leve ti år længere. Vi lever i et samfund, hvor mange er meget optagede af at leve sundt. Men der er grupper af samfundet, hvor det slet ikke fylder noget’.

’Den her målgruppe har ikke et ideologisk mål om et sundt liv. Men de kan motiveres til at røre sig mere, hvis de får et tilbud, der er lige at gå til og lyder sjovt. Fx en cykeltur i skoven med nogle af kollegaerne, forklarer Svend Aage Madsen.

’Flere mænd i sadlen’ kører i øjeblikket blandt andet på MAN Diesel & Turbo i Sydhavnen og skal i gang på flere af Arrivas anlæg. Der er flere samarbejder på vej. Projektet løber ind til slutningen af 2017.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder