Vi kan cykle! grafik

Vi kan cykle!

Cyklistforbundets børnehavekampagne "Vi kan cykle!”, der er støttet af Østifterne, løber af stablen for sjette gang i maj 2018.

Cykelleg – for dig og mig
Husker du dengang du selv lærte at cykle? Suset i maven, da far eller mor gav slip på kosteskaftet, og du pludselig hjulede af sted uden hjælp eller støtte. Den følelse vil Cyklistforbundet og Østifterne gerne give videre til alle børn i Danmark, for gode cykeloplevelser som barn giver lyst til at cykle resten af livet.

Mere end leg
Cykelleg er Cyklistforbundets svar på sjov cykeltræning. Barnet lærer afstands- og fartbedømmelse, rum- og retningssans og alle former for manøvrer på cyklen. Men derudover er cykelleg et stærkt pædagogisk redskab, der understøtter børnehavernes pædagogiske arbejde med de seks læreplanstemaer:

”Det passer så fint ind i læreplansarbejdet både mht. krop og bevægelse, men også alsidig personlig udvikling. Det indgår nu som fast del af vores arbejde med de kommende skolebørn." - tidligere deltager i "Vi kan cykle!"

Cykelleg kan også integrere nye børn i institutionen og afhjælpe konflikter i en børnegruppe, fordi børnene har rigeligt at gøre med at fokusere på det at cykle. De større børn lærer at tage hensyn og hjælpe de små og vise dem, hvordan man gør. Kort sagt: cykelleg gør meget mere end at lære barnet at cykle.

Se hvordan cykelleg virker i vores lille kampagnefilm.

Dét får I som deltager
Det er ganske gratis at lege med. Kampagnen løber i hele maj måned og er bygget op omkring nemme fire cykellege. I bestemmer helt selv, hvor mange af jeres børn, der skal lege med, og hvor mange dage i maj måned I har lyst og energi til at cykellege. Vi foreslår, at I vælger en ugentlig cykellegedag. Men mindre kan også gøre det.  Det vigtigste er, at I gør jer nogle erfaringer om, hvordan cykelleg fungerer bedst hos jer.

Inden kampagnestart får nye deltagere en cykellegetaske med redskaber til de fire cykellege, kampagnen er bygget op omkring - samt en pakke med legeinstruktioner, kampagneplakat til institutionen og diplomer og sjove opgavehæfter til børnene.

For at sikre at I kan komme godt fra kampagnestart, afholder vi to gratis halvdags inspirationskurser to steder i landet, som forestås af vores to garvede cykellegepædagoger.

Og så er det bare at gå i krig og sætte gang i cykellegen.

Prøv vores nye cykellege
Hvert år udvikler vores cykellegepædagoger også to helt nye lege, der sætter særligt fokus på det pædagogiske arbejde med børnene. Alle de nye legekort kan downloades her

Tilmeldingen åbner i efteråret 2017.

Har man lyst til at give sig i kast med cykelleg på egen hånd inden da, er der masser af gratis inspiration at hente i legekortene og cykellegebogen, som kan downloades nedenfor. Cyklistforbundets Cykellegekorps kan også hyres til events og kurser. Læs mere her.

Vi kan cykle! er støttet af

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder