Odense blev kåret som Årets Cykelkommune i 2015. Foto: framedbythomas / Shutterstock.com

Indstil din kommune til Årets Cykelkommune 2016

Cyklistforbundet har siden 2005 udpeget Årets Cykelby. Nu hedder det Årets Cykelkommune, og både kommuner og borgere kan komme med input.

Af Marcus Tang Merit

Cyklistforbundet udpeger hvert år Årets Cykelkommune. Titlen blev indstiftet i 2005, og kommuner som Bornholm, Aarhus, Ballerup, København og Helsingør har båret titlen. Sidste år kunne Odense prale med at være Årets Cykelkommune

Kommuner konkurrerer på cyklisme

Cyklisme er i stigende grad blevet et konkurrenceparameter for kommunerne. En by med mange cyklister og gode forhold for cyklisterne sender et signal om er en grøn, dynamisk og familievenlig by – og hvem vil ikke gerne bo, arbejde og studere i sådan en by? Cykler tiltrækker nye borgere og nye arbejdspladser. Det ved kommunerne godt, og derfor ser vi i disse år flere og flere kommuner, der satser på cyklerne og brander sig selv som cykelbyer.

Kriterier for udpegningen

Årets Cykelkommune prioriterer cyklisternes forhold og får flere til at vælge cyklen – både ved at anlægge cykelstier, sikre kryds og cykelparkering og ved at gennemføre indsatser rettet mod forskellige borgergrupper. Årets Cykelkommune kan fremvise synlige resultater og har en flerårig strategi for, hvordan cykelindsatsen skal udvikles. Og Årets Cykelkommune arbejder på tværs af forvaltninger og inddrager byens cyklister i arbejdet – for kun på den måde skaber man en cykelkommune for alle borgere. En kommune for cyklister.

Nye spillere kan overraske

Cyklistforbundet nominerer 5-7 kommuner, der udmærker sig ved en stærk cykelkultur, gode cykelforhold eller en innovativ tilgang til cykelindsatsen. Én af dem får titlen som Årets Cykelkommune.
Betyder det så, at en anden af de nominerede er Årets Cykelkommune næste år? Det er langt fra sikkert. Cykelkultur, cykelforhold og gode cykel-ideer er dynamiske størrelser og billedet kan ændre sig på rekordtid, efterhånden som nye spillere rykker op i førerfeltet.  Vi opfordrer alle kommuner til at komme ind i kampen om at blive Årets Cykelkommune til næste år!

Udnævnelse i maj

Det er hovedbestyrelsen i Cyklistforbundet, der på baggrund af sit kendskab til kommunerne og input fra aktive rundt om i landet vælger Årets Cykelkommune. Udnævnelsen sker på Den Nationale Cykelkonference i maj, hvor kommunale, statslige og private aktører på cykelområdet samles. Næste gang bliver i Odense d. 31. maj – 1. juni.

Kommuner kan indstille sig selv

Kommunerne kan selvgøre opmærksom på deres kvaliteter som cykelkommune og dermed indstille sig til titlen. Indstillingen skal foretages af en af de medarbejdere, der er ansvarlige for cykelindsatsen i kommunen, og godkendes af en chef for en af kommunens forvaltninger. Frist for indstilling er fredag den 29. april 2016.

Se link til indstillingsskema nedenfor.

Sådan indstiller I jer til Årets Cykelkommune

Har jeres kommune de kvaliteter, der skal til for at blive Årets Cykelkommune? Værdsætter I de cyklende borgere og får I stadig flere til at vælge cyklen? Kan I fremvise synlige resultater og har I en flerårig strategi for udvikling af cykelindsatsen? Inddrager I byens cyklister og arbejder på tværs på måder, som andre kommuner kan tage ved lære af? Så er det måske jeres kommune, der skal være Årets Cykelkommune i 2016.

Fortæl os om jeres herligheder som cykelby. Fortæl om jeres planer, investeringer, metoder og resultater. Jo mere indgående, vi kender til, hvad kommuner rundt om i landet har gjort og vil gøre for cyklisterne fremover, jo bedre er Cyklistforbundet klædt på til at pege på Årets Cykelkommune.

Indstillingerne fra kommunerne er et input til hovedbestyrelsen i Cyklistforbundet. Hovedbestyrelsen peger på den kommune, som de mener, gør mest for cyklisterne – uanset om kommunen har sendt en indstilling eller ej. Men chancen for, at vi får øje på jeres kvaliteter er større, hvis I gør os opmærksom på dem.

Sådan foregår det:

• Alle kommuner kan sende en indstilling – dog kan kommuner, der inden for de sidste 5 år har haft titlen, ikke blive Årets Cykelkommune i år.
  • Formularen skal udfyldes af en projektleder eller anden ansvarlig for cykelindsatsen i kommunen. Oplysningerne skal godkendes af en chef fra en af kommunens forvaltninger/centre.
  • Kontaktpersonen modtager en bekræftelse, når vi har modtaget oplysningerne. Vi vil gerne kunne kontakte jer for uddybende oplysninger, hvis der bliver behov for det.
  • De nominerede – og vinderen offentliggøres på Cykelkonferencen d. 31. maj. Vinderen får besked forud for arrangementet.

Indstil din kommune til Årets Cykelkommune 2016

Skriv på afdelingens side