Punktering

Stikkende hesteskosøm gjorde livet surt for cyklisterne i 1911. Foto: Cyklistforbundets arkiv

Jul i det gamle Cyklistforbund: 1905-1923

Se eller gense lågerne i julekalenderen 'Jul i det gamle Cyklistforbund'.

Af Frits Bredal og Christina Britz Nicolaisen

Vidste du, at Dansk Cyclist Forbund (dengang stavet med to c'er efter engelsk forbillede) blev stiftet i 1905 i protest mod datidens elendige cykelforhold? At hestekraft dengang dominerede gadebilledet langt mere end pedalkraft? At det krævede en hård kamp, før transport på to hjul blev ligestillet med transport på fire ben? Og at hesterytterne gjorde alt for at stikke en kæp i hjulet på den fremadstormende, nymodens transportform – cyklen.

Vidste du, at cyklisternes kamp med de firbenede i den grand minder om nutidens kamp med de firhjulede? At de første pionerer i Cyklistforbundet var yderst aktivistiske og iderige? At stelnummeret blev opfundet af Cyklistforbundet?

Alle disse oplysninger – og mange flere - er sivet ud gennem lågerne i løbet af den første uge i Cyklistforbundets julekalender på Facebook. Medlemmerne af Cyklistforbundet har trampet i pedalerne siden Væltepeter var ung. Under både første og anden verdenskrig. Under oliekriser og finanskriser.

Se eller gense lågerne fra den første uge:

Jul i det gamle Cyklistforbund - 1905-1923:

Julekalenderlåge 2

Jul i det gamle Cyklistforbund

Se eller gense hele julekalenderen:

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

1 kommentarer

• Af Kjeld Gerlach Brøns.. Mail: kjeldbrns@gmail.com 21. februar 2013
    v/cyklistforbundets historie. Til rette vedkommende.
    I min varetægt har jeg imange år haft et detaljeret kort for ,cyklister som jeg fandt I min farfars gemmer. Dette kort, som er meget velbevaret, og med mange detaljer over nordsjælland, og på bagsiden reklamer for de fleste kroer og hoteller er tegnet af en Kaptain Vallentiner, og premiereløjtnant Kroman. Disse 2 personer var autoriseret af Dansk cyclist0rbund. Dette kort kan blive til en sjov plakat som reklame for forbundet. Hvis dette har interesse så ring eller mail tlf:60838989. m.v.h. Kjeld Brøns. Marstal. Ærø.