Punktering

Stikkende hesteskosøm gjorde livet surt for cyklisterne i 1911. Foto: Cyklistforbundets arkiv

Jul i det gamle Cyklistforbund: 1905-1923

Se eller gense lågerne i julekalenderen 'Jul i det gamle Cyklistforbund'.

Af Frits Bredal og Christina Britz Nicolaisen

Vidste du, at Dansk Cyclist Forbund (dengang stavet med to c'er efter engelsk forbillede) blev stiftet i 1905 i protest mod datidens elendige cykelforhold? At hestekraft dengang dominerede gadebilledet langt mere end pedalkraft? At det krævede en hård kamp, før transport på to hjul blev ligestillet med transport på fire ben? Og at hesterytterne gjorde alt for at stikke en kæp i hjulet på den fremadstormende, nymodens transportform – cyklen.

Vidste du, at cyklisternes kamp med de firbenede i den grand minder om nutidens kamp med de firhjulede? At de første pionerer i Cyklistforbundet var yderst aktivistiske og iderige? At stelnummeret blev opfundet af Cyklistforbundet?

Alle disse oplysninger – og mange flere - er sivet ud gennem lågerne i løbet af den første uge i Cyklistforbundets julekalender på Facebook. Medlemmerne af Cyklistforbundet har trampet i pedalerne siden Væltepeter var ung. Under både første og anden verdenskrig. Under oliekriser og finanskriser.

Se eller gense lågerne fra den første uge:

Jul i det gamle Cyklistforbund - 1905-1923:

Julekalenderlåge 2

Jul i det gamle Cyklistforbund

Se eller gense hele julekalenderen: