Arbejdsprogram 2017

Cyklistforbundets landsmøde vedtog i oktober 2016 et arbejdsprogram med seks sidestillede punkter.

• Cyklende børn
    En tidlig cyklist er en varig cyklist, der cykler videre også som ældre. Vi vil derfor fortsat have fokus på indsatsen i forhold til at gøre børn til gode, trygge og sikre cyklister.
  • Sikker på cykel
    Trafiksikkerhed er afgørende for både børn og voksnes lyst til at cykle mere og længere. Et andet sikkerhedsaspekt er, at cyklen kan parkeres sikkert og ikke udsættes for tyveri. Vi vil derfor arbejde for et konstant fokus på sikkerhed i alle afskygninger for at få flere og sikrere cyklister.
  • Vis hensyn
    Cyklister skal naturligvis overholde færdselsreglerne! Desuden er venlige, opmærksomme og hensynsfulde cyklister med til at gøre livet lettere både for sig selv og for andre trafikanter. Debat om trafikkultur og cykeladfærd vækker altid mange følelser. Det er centralt, at vi sørger for, at debatten sker på et oplyst grundlag, og derfor vil vi styrke vores arbejde med viden om cyklistadfærd.
  • Cykl ud i verden
    Internationalt er der stor interesse for dansk cykelkultur, der både er en potentiel stor eksportvare og omdrejningspunkt for udvikling og samarbejde – ikke mindst i udviklingslande, hvor cykling kan være nøglen til bedre velfærd for mange af verdens fattige. Danmark har også et stort potentiale for øget cykelturisme med de mange natur- og kulturoplevelser, som let opleves på cykel. Vi vil derfor styrke vores arbejde både indadtil og udadtil, når det handler om at synliggøre cyklismens fordele og muligheder.
  • Cykel i topkvalitet
    En cykel af god kvalitet, der er velholdt og korrekt indstillet, øger cykelkomforten og er det bedste udgangspunkt for gode cykeloplevelser. Den samme gælder, når det handler om anlæg og vedligehold af cykelinfrastruktur. Vi vil derfor fortsat fokusere på at sprede viden om effekten af kvalitet og vedligeholdelse af både infrastruktur og af den enkelte cykel.
  • Hverdagscyklisme
    Cyklen bruges ikke kun til rekreative oplevelser og motion, men også i høj grad som dagligt transportmiddel til og fra arbejde, skole, uddannelse mv. Derfor vil vi have fokus på en fortsat udvikling af cykellandet Danmark, herunder Supercykelstier og kombinationsrejser, der øger fremkommelighed for de mange hverdagscyklister og er grobund for, at endnu flere vælger cyklen som det daglige transportmiddel.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder