Foto: Marie Hald

Børn på cyklen

Cyklistforbundet mener, at børn fra de er ganske små bør introduceres for glæden ved at få vind i ansigtet, opleve vejret, trafikken og omgivelserne fra en cykel – uanset om der er tale om et barnesæde, en ladcykel, en cykelanhænger eller – senere – en efterløber/halvcykel. Det forbereder dem til at cykle selv og blive gode, sikre cyklister og dermed grundlægge en vane, de kan have glæde af resten af livet.

16. januar 2017

Hverdagstransporten mellem hjem, daginstitutioner, job, indkøb og fritidsinteresser kan nogle gange være en udfordring for børnefamilien, og det kan være fristende at bruge bilen som primært transportmiddel. Hverdagen skal frem for alt hænge sammen, men med de mange typer cykeltilbehør (barnesæder, ladcykler, cykelanhængere og efterløbere), der er på markedet, kan børnefamilien i stigende grad have en fleksibel hverdagstransport på cykel.

PRODUKTER OG REGLER
Fælles for de forskellige løsninger til at have børn med på cyklen er, at barnet skal have sit eget sæde, og at det skal være fastspændt.

BARNESÆDE/CYKELSTOL
Et barn kan typisk sidde i en cykelstol, når det er mellem 9 måneder og 1 år. Stolen skal passe til barnets alder og vægt, så medbring både barn og cykel, når cykelstolen skal købes. Barnet er bedst beskyttet mod vind og vejr på et sæde bag på cyklen, mens et sæde foran giver bedst mulighed for samtale under kørslen. Vær opmærksom på, at barnet ikke kan få fingre eller fødder i klemme i hjulet.

LADCYKEL
Ladcykler fås både med og uden el og er en løsning, der giver god mulighed for at transportere flere børn og indkøb. Ladcyklen skal være indrettet med sæder og børnene skal være spændt fast. Fra sommeren 2016 er det ifølge en ny udstyrsbekendtgørelse blevet tilladt at have op til seks børn under 8 år med i ladcyklen, såfremt den er indrettet til det. Det er en udvikling, Cyklistforbundet hilser velkommen, da den giver daginstitutioner og dagplejer mulighed for at have endnu flere børn med på tur.

CYKELANHÆNGER
En cykelanhænger er en god og fleksibel løsning for forældre, der selv fortsætter på cykel til arbejde efter at have afleveret barnet i daginstitution eller lignende. Cykelanhængeren kan let frakobles ved daginstitutionen og eksempelvis overtages af en anden forælder/voksen, når barnet skal hentes senere.

EFTERLØBER/HALVCYKEL
En efterløber er en ethjulet cykel med pedaler og styr, der spændes fast på sadelpinden eller bagagebæreren af den voksnes cykel. Det er en god løsning for børn fra 4-5 års alderen, der endnu ikke cykler sikkert selv i trafikken eller kan tilbagelægge lange afstande, men som gerne vil røre sig og bidrage aktivt til kørslen. Ligesom cykelanhængeren kan efterløberen let afmonteres og stå ved daginstitution eller skole, til barnet skal hentes.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder