Der er brug for mere end gode råd og anbefalinger, hvis flere danskere skal cykle, skriver landsformand Jette Gotsche. Foto: Christina Nørdam Andersen/Cyklistforbundet

Cykling er sund fornuft

LEDER/CYKLISTER: Danskerne bevæger sig for lidt, og cyklen er et godt bud på, hvordan vi får mere bevægelse ind i hverdagen. Men mange politikområder skal spille sammen, hvis vi vil bevare og udvikle vores værdifulde cykelkultur.

Af Landsformand Jette Gotsche

Danskerne bevæger sig for lidt. Det hører vi igen og igen i undersøgelser, som med jævne mellemrum rammer nyhedsoverskrifterne.

Vi har hørt, at kun en tredjedel af danske børn får den anbefalede daglige times motion, at det halter med motorikken. Og senest lød den alarmerende melding fra DTU, at hver tredje dansker kan betegnes som inaktiv – blandt andet fordi de vælger bilen frem for cyklen.

Men trods undersøgelser og velmenende råd – inklusiv Cyklistforbundets – så bevæger vi os stadig ikke nok, og det er en udfordring vi skal tage alvorligt, siger vores sundhedsminister til Cyklistforbundets medlemsmagasin CYKLISTER.

Sundhedsstyrelsen har også erkendt udfordringen og udstedt nye anbefalinger til børn under fire år om at hoppe, tumle og cykle så meget som muligt. Det er positivt.

Men der er behov for mere end gode råd og anbefalinger, hvis flere skal op i gear.

For vi ved jo godt, at det er bedre for os at cykle, end at transportere os passivt. At en passiv livsstil fører til overvægt og sygdomme.  At vores børn har bedre af en rask cykeltur til skole end en tur på bagsædet af en bil. Men det er ikke ensbetydende med, at vi tager det sunde valg, og det er der mange grunde til.

Utryghed, travlhed, lange afstande, skolesammenlægninger, manglende cykelstier, konkurrence fra billigere biler og generelle holdningsændringer er med til at udfordre cyklen som transportform. Og så er vejret faktisk også en faktor, når man spørger, hvad der holder folk fra at cykle.

Vi må erkende, at mange politikområder skal spille sammen, hvis vi vil bevare og udvikle vores værdifulde cykelkultur.

Vejret kan vi ikke ændre på, men vi kan kæmpe for, at cyklen fortsat skal være et hverdagsvalg – som det stadig er for rigtig mange danskere. Og vi kan kæmpe for, at den politik, der føres, hænger sammen med de mål, vi som samfund sætter om sundhed og bæredygtighed.

Vi cyklede mere i 90erne, og vejret er ikke blevet dårligere siden – så det kan altså lade sig gøre.

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder