Cyklister på Frederiksberg

Vi vil gerne give cyklister et mere klart billede af, hvad Cyklistforbundet står for. Foto: Mikkel Østergaard

Cyklisterne fortjener en stærk stemme

LEDER/CYKLISTER: Hvad er Cyklistforbundet værd for dig? Det spørgsmål ønskede vi svar på, da vi for nylig spurgte medlemmer og ikke-medlemmer af Cyklistforbundet om deres viden om os - og om hvad vi kan gøre bedre.

Af landsformand Jette Gotsche

Som de fleste medlemsorganisationer har Cyklistforbundet et faldende medlemstal, og det vil vi gerne vende ved at blive bedre til at skabe værdi for de danske cyklister.

Og hvordan gør vi så det?

I vores nye undersøgelse blandt medlemmer og ikke-medlemmer lød svaret:

Ved at kæmpe for den danske cykelkultur og påvirke politikerne til at prioritere cyklisme. Og det svar er vi glade for – for det er det, vi gør hver eneste dag.

Men vi skal blive bedre til at fortælle om alt det, vi gør. For mange af dem, som kender os, ved ikke nok om os.

Vi arbejder bredt

Fx at vi står bag kampagner som Alle Børn Cykler, der hvert år skaber tusindvis af nye børnecyklister. Eller at vi er sekretariat for en Cykelambassade – den første i verden – som hver dag får henvendelser fra lande verden over, der vil lære af vores cykelkultur.

I sommernummeret af vores medlemsmagasin kan du læse om, hvordan Cyklistforbundets kampagne Vi cykler til arbejde, som vi startede for 20 år siden, breder sig til hele verden. Bike to work-kampagner er i kraftigt vækst bl.a. i New York, som CYKLISTER har besøgt.

Du kan også læse om den næste store sag, Cyklistforbundet kæmper for: At få ladcykler til at overtage en stor del af fragtkørslen i byerne. Hver anden urbane levering kan nemlig ske på en ladcykel frem for i en varevogn eller lastbil. Det sker bare ikke af sig selv. For det kræver, at vi råber virksomheder og politikere  op, så de omstiller sig og indretter vores byer til det – og det er ikke lige populært hos alle.

Du skal også råbe op

Danmarks 4,5 million cyklister fortjener en stærk stemme, når politikerne skal beslutte, om der skal bygges en motorvej eller laves hundredevis af cykelstier landet over. Ellers er der bare nogle andre, der råber højere, og så er det dem, der bliver hørt.

Men vi mener faktisk også, at vi har de bedste argumenter.

Og vi mener, at du som medlem og som almindelig hverdagscyklist bør råbe med i koret og give vores stemme krop på de sociale medier.

Lad os høre din mening – det vil hjælpe os til at gøre en forskel for
dig!

Skriv på afdelingens side