Foto: Mikkel Østergaard

Sikkerheden skal op

LEDER/CYKLISTER: 2013 har været et godt cykelår. Men trafiksikkerheden for cyklister er stadig ikke god nok.

Af Jette Gotsche, landsformand i Cyklistforbundet
03. december 2013

Foreløbig har 2013 først og fremmest budt på mange gode cykeloplevelser for langt de fleste af os. Vi havde bl.a. en fantastisk sommer, der i den grad lagde op til cykelferie i det danske land. 2013 er også året, hvor arbejdet med en ny national cykelstrategi er begyndt. En strategi, der skal gøre livet lettere og mere sikkert for alle os tohjulede.

Men der har også været kedelige nyheder: I skrivende stund (primo november) har der været 20 dræbte cyklister i 2013, heraf 7 højresvingsulykker. Det er alt for mange!

Sidste år, i 2012, var der i alt 22 dræbte cyklister i trafikken. Det var 22 for mange. Men det var samtidig det laveste antal nogensinde. Den heldige udvikling fik ved indgangen til 2013 Cyklistforbundet til at komme med en hensigtserklæring: En yderligere halvering i antallet af dræbte, så tallet kan komme ned under 10.
Desværre er der lang vej endnu, før antallet af dræbte cyklister kan tælles på to hænder. Med foreløbig 20 dræbte, inklusive 7 højresvingsulykker, er der forsat i høj grad brug for et Cyklistforbund, der kæmper for bedre sikkerhed.

Vi er glade for, at transportminister Pia Olsen Dyhr lytter til os. Både når vi fortæller ministeren om vores ønsker til cyklistsikkerhed generelt og når det gælder højresvingsulykker, hvor hun har nedsat et rejsehold, der skal indsamle viden og finde løsninger.

Tak for de første 11 måneder af 2013. Og bliv ved med at støtte os. Så står vi stærkere – bl.a. i kampen for sikkerhed for cyklisterne de kommende år.

Lederen er fra medlemsmagasinet CYKLISTER - vinter 2013

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder

1 kommentarer

• Af Benny P. Christensen 21. december 2013
    Man øger ikke trafiksikkerheden ved at lade cyklister dreje til højre når der er rødt lys!