Foto: Mikkel Østergaard

Større resultater kræver flere medlemmer

CYKLISTER/LEDER: Selv om Cyklistforbundet er med til at løse væsentlige samfundsproblemer, er vi ikke på finansloven. Derfor arbejder vi hele tiden hårdt for at skaffe midler til vores mange aktiviteter.

Af Jette Gotsche, landsformand i Cyklistforbundet
27. november 2014

På mange måde blæser vinden den rigtige vej for Cyklistforbundet. Vi har med held vundet gehør for budskabet om cyklen som løsning på udfordringer som trængsel, miljø og livsstilssygdomme. Og gennem frugtbare samarbejder med mange andre organisationer, bliver vi stadigt stærkere i forhold til beslutningstagerne og i den offentlige debat.

Men ser vi på vores økonomiske fundament, er der modvind. Selv om Cyklistforbundet er med til at løse væsentlige samfundsproblemer, er vi ikke på finansloven. Derfor arbejder vi hele tiden hårdt for at skaffe penge – både til den helt basale foreningsdrift og vores mange aktiviteter. Flest midler kommer fra fonde og andre private sponsorer, mens medlemmerne og butikken bidrager med en mindre, men utroligt vigtig andel. Det nemlig penge, som vi selv kan bestemme over.

I de seneste år har Cyklistforbundet også fået penge til flere vigtige projekter fra den statslige Cykelpulje. Det samme har en lang række kommuner, som har kunnet gennemføre cykelprojekter, som de ellers umuligt kunne finansiere alene.

Desværre udløb den femårige pulje i år, og trods ihærdigt lobbyarbejde er det kun lykkedes at få afsat penge til ét års forlængelse. Sådan bliver det formentligt ved de kommende fire år, indtil politikerne skal lave det næste store trafikforlig, og der igen er større beløb på forhandlingsbordet.

Sammen står vi stærkere

I praksis betyder det, at vi skal arbejde ekstra hårdt og tænke endnu mere kreativt, hvis den positive udvikling på cykelområdet ikke skal gå i stå.

Men er der ikke noget, vi selv kan gøre for at forbedre økonomien?
Jo, vi kan alle hjælpe med at skaffe flere medlemmer til Cyklistforbundet. Det styrker både vores stemme og vores økonomiske fundament.

Julen nærmer sig, så hvad med at give et medlemskab i julegave til en, som cykler, men som ikke er cyklet ind i Cyklistforbundet endnu?

Skriv på afdelingens side

Opret en profil - det tager 30 sekunder