Cykellegebanen

GØR BØRN CYKELSIKRE PÅ CYKELLEGEBANER

Cyklistforbundet vil gerne være med til at lære børn, at det er sjovt og giver frihed og selvstændighed at kunne transportere sig selv på cykel. Derfor oprettede vi i 2015 med støtte fra Nordea-fonden Pulje til cykellegebaner, som kommuner kunne søge om tilskud til at anlægge en permanent cykellegebane. Det er der indtil videre kommet fem unikke cykellegebaner ud af, og yderligere fire baner er på vej.

Men hvad er en cykellegebane helt præcist? Det kan du læse mere om her på cykellegebaner.dk, hvor vi har samlet alle erfaringerne fra cykellegebane-projekterne. Her finder du alle de gode argumenter for at anlægge en cykellegebane, inspiration fra de færdige cykellegebaner og anbefalinger til, hvad kommunen skal holde sig for øje, hvis I gerne vil anlægge en cykellegebane.

KICKSTART CYKELGLÆDEN MED CYKELLEG

Husker du dengang du lærte at cykle? Følelsen af frihed da far eller mor gav slip på kosteskaftet og du hjulede af sted uden støtte? Ja, ikke? Den oplevelse vil Cyklistforbundet gerne give alle børn i Danmark.

BØRNENE SKAL UD FRA BAGSÆDET OG OP PÅ CYKLEN IGEN

Den danske børnecykelkultur er under pres i disse år. Faktisk er andelen af børn, der bliver kørt i bil til skole, steget med 200 pct. i løbet af de sidste 30 år. Hvor det i 1990’erne var syv ud af ti børn, der selv cyklede til skole, er det i dag godt fem ud af ti børn. Det skal der laves om på!

For et stillesiddende børneliv kan få store konsekvenser både for det enkelte barn i form af dårligere indlæring og helbredsproblemer som følge af en inaktiv livsstil, og for vores samfund i form af stigende sundhedsudgifter, trængsel, forurening m.m.

Børn, der i en tidlig alder får grundlagt en glæde ved bevægelse og fysisk aktivitet, vil til gengæld mere naturligt holde fast i cyklen, når de stillesiddende aktiviteter senere begynder at fylde mere i deres hverdag. De vil også være mere tilbøjelige til at vælge cyklen som voksne. Og også for vores samfund er der masser at vinde – og tjene – hvis vi kan få flere til at cykle - næsten 7 kr. for hver kilometer, der bliver kørt på cykel i stedet for i bil i byen.

Men skal vi styrke den danske børnecykelkultur, så er det vigtigt, at kommuner, organisationer, daginstitutioner, skoler, og forældre alle sætter ind, så børn lærer at cykle i en tidlig alder. Og det kan de fx lære på en cykellegebane.

STØT OP OM BØRNS CYKLING

At styrke børnecyklingen står højt på Cyklistforbundets dagsorden. Her opfordrer Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam beslutningstagerne til at støtte op om børnecykling ved at sikre, at der anlægges cykelstier, så børnene og ikke mindst deres forældre kan være trygge ved at cykle til og fra skole og fritidsaktiviteter.

VÆRD AT VIDE OM CYKELLEGEBANER

Vil du gerne sætte gang i et cykellegebane-projekt i din kommune? Så giver Cyklist-forbundet her en række anbefalinger til, hvordan du kommer godt i gang.           Læs mere.

BLIV INSPIRERET AF DE EKSISTERENDE CYKELLEGEBANER

Cyklistforbundet har med støtte fra Nordea-fonden tildelt ni kommuner 500.000 kr. hver til at anlægge en cykellegebane. Kommunerne skal selv finansiere minimum halvdelen af banens pris. Det har indtil videre resulteret i fem færdige baner med hver deres unikke særpræg. I Odsherred Kommune har man fx ladet sig inspirere af områdets istidslandskab, UNESCO Geopark Odsherred, og gengivet områdets store former: randmorænens tre buer, smeltevandssletten og inderlavningen, i lille skala.

Læs mere om de nye cykellegebaner nedenfor.

CASES

Vaerdatvide