DTU’s transportvaneundersøgelse viser, at cykelturene i dag udgør ca. 20% af pendlingen mellem bolig og arbejde. Turene i bil udgør ca. 63 %. COWIs undersøgelse viser at 38 % af bil-pendlerne drømmer om at cykle mere i fremtiden.

2130

38 % af danske bilister ønsker at cykle mere

UNDERSØGELSE Bilister og brugere af kollektiv trafik drømmer om at cykle mere i fremtiden. Kommunerne kan være med til at realisere drømmen, hvis de tager fat i danskernes ønsker og erfaringerne fra de danske byer, der allerede gør det godt.

Af Michael Knørr Skov, afdelingschef i Plan og trafik, COWI.
27. juni 2014

Bilisterne er klar til at vælge jernhesten

Mere end 30 % af befolkningen er klar til at cykle mere, hvis bare rammerne er i orden. Det viser en undersøgelse af danskernes transportdrømme, som COWI har foretaget.

Det mest overraskende og positive ved analysen af befolkningens transport-drømme er, at 38 procent af de danskere, der i dag kører i bil til arbejde hver dag, håber at komme til at cykle mere i fremtiden.

Det samme gør sig gældende for 46 % procent af dem, der normalt bruger kollektiv trafik. Tallene viser, at der er et solidt potentiale for at fremme cyklismen.

Flere og bedre cykelstier ønskes

Med danskernes håb om at cykle mere følger en række ønsker til forbedrede vilkår. Hver femte mener nemlig, at der skal flere og bedre cykelstier til at få dem op på jernhesten. Dertil kommer et ønske om mere sikre cykelstier.

Cyklen med i tog og bus

I et land som Danmark, hvor det regner og blæser meget, er det ikke overraskende, at der også er et stærkt ønske om at kunne kombinere cyklen med den kollektive trafik.

Mere end hver femte dansker (22 %) mener, at muligheden for at tage cyklen med i den kollektive trafik ville få dem til at cykle mere. Derudover efterspørges gode parkerings- og aflåsningsmuligheder.

Lysten til at cykle er stor i hele Danmark

Andelen af cykelture er højest i byerne, og erfaringerne viser, at det er lettest at motivere folk til at tage cyklen på arbejde, når de har kortere end 5 km.

Men ifølge COWIs undersøgelse drømmer lidt mere end 1/3 af befolkningen om at cykle mere, lige meget om de bor i København, i en mindre by i Jylland eller på landet, og det er værd at gribe fat i.

El-cykler bringer os skridtet videre

I Horsens Kommune viser erfaringer fra arbejdet med cykelfremme igennem de seneste 4 år, at effekten af nye cykelstier er størst inde i byen. Uden for byen og på de længere og åbne strækninger, er det andre tiltag, der skal til.

Derfor har kommunen igangsat et pilotprojekt i samarbejde med fire virksomheder i forstadsbyen Hatting. Her stilles der el-cykler til rådighed for medarbejdere, der pendler 7-8 kilometer mellem Hatting og Horsens, som er blevet meget positivt modtaget. 

Tilsvarende virksomhedsordninger er afprøvet i forstadsbyer til Randers på endnu længere afstande og med stor succes.    

Venter på regeringens cykelstrategi

Den store cykellyst og de gode resultater af cykelindsatser fra byer i hele Danmark viser, at der er al mulig grund til at øge fokus på cykelfremme.

Dertil kommer de mange samfundsmæssige fordele ved cykling, såsom reduceret trængsel, mindre forurening og øget sundhed.

Alt i alt en win/win situation for os alle. Derfor er vi mange, der ser frem til regeringens cykelstrategi med forvent-ning om et fortsat løft til cykelområdet.

En cykelstrategi skal tænke hele vejen rundt

For at få flere på cyklerne både i og mellem byerne er der behov for flere og bedre cykelstier og bedre integration med den kollektive transport.

Vi skal også huske forkælelseselementer som grønne ruter og grønne bølger for cyklisterne ved lyssignalerne, der viser, at samfundet værdsætter, at vi tager cyklen. 

Brugerinddragelse virker

Derudover viser erfaringen fra de mellemstore cykelbyer, at kampagner, der involverer skoler, virksomheder og borgere, skaber markante resultater og understøtter de infrastrukturelle forbedringer.

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt redaktionen. Vi ser frem til at høre fra dig.