Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Bikeability kort fortalt i ord og levende billeder

FORSKNING Bikeability er et stort forskningsprojekt med fokus på hvad, der gør byer cykelvenlige og får danskerne til i højere grad at vælge cyklen. Her kan du læse kort om projektet og se videoer med forskerne, der fortæller om resultaterne.

Af Anette Jerup Jørgensen, Cyklistforbundet
03. december 2013

Hvordan skaber vi cykelvenlige byer?

Bikeability tager udgangspunkt i behovet for nye investeringer og undersøger, hvordan man kan gøre byerne mere cykelvenlige. Hvordan vi kan forbedre byrummet og cykelinfrastrukturen, så flere vil vælge at lade bilen stå til fordel for den tohjulede. Og hvordan vi giver dem, der allerede cykler, en endnu bedre oplevelse?

Forskernes fire faneblade

Overordnet set fokuserer Bikeability på fire parametre, der kan have indflydelse på byboernes cykelvaner:

1. Sociale, kulturelle og demografiske ændringer
  2. Ændringer i byens struktur, fx befolkningstætheden samt antallet og placering af cykelstier
  3. Forbedringer af infrastrukturen, fx nye cykelbroer, forbedret belægning og belysning samt færre steder, hvor der skal stoppes
  4. Forskellige strategier for planlægning og design af bydele og cykelruter

Løbende formidling af resultater på Cykelviden.dk

Bikeability er inddelt i fire delprojekter med hver sin indgangsvinkel. Cykelviden.dk formidler løbende information om de forskellige delprojekter og ikke mindst deres resultater. Du kan allerede nu finde en række videnblade på Cykelviden.dk med forskningsresultater fra Bikeability-projektet.

Videnblade – nu med korte videoer

Som noget nyt kan du nu finde korte videoer, hvor forskerne bag Bikeability fortæller om projektet og resultaterne af det. Du kan også finde korte videoer med professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik, som fortæller, hvad de kan bruge resultaterne af Bikeability til.

Du kan finde videoer og videnblade ved at følge nedenstående links:

Sammenfatning af Bikeability Open Seminar [MOV 94.841KB]

VIDENBLAD: Hvad foretrækker cyklister på deres rute?

VIDENBLAD: Cykling og sundhed

VIDENBLAD: Byform og cykling - Hvordan skal cykelbyen se ud?

VIDENBLAD: Cyklisters bevægelser i Aarhus

Vil du vide mere?

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt redaktionen. Vi ser frem til at høre fra dig.