Foto: Lemvigh Müller

Cykel-app får ansatte i virksomheder til at cykle mere

BEST PRACTICE Fællesskab, konkurrencer og præmier motiverer cyklister til at jagte flere kilometer. Resultaterne fra en cykelkampagne i Randers viser, at 47 procent cyklede mere, end de plejer, ved at bruge en cykel-app.

Af Britt Møller, Randers Kommune
15. januar 2015

De ansatte på tre virksomheder og en institution trackede deres ture og kilometer med en cykel-app som led i kampagnen ”Sydbyen Cykler”, der rullede i den sydlige del af Randers i 2014.  Projektets mål var at få flere borgere til at vælge cyklen som dagligt transportmiddel uanset årstid.

Derfor har Randers Cykelby blandt andet tilbudt gratis fitness og sundhedstjek og udlånt elcykler og mountainbikecykler til ansatte på fem skoler, tre virksomheder og en institution.

”Når det bliver mørkt og koldt om efteråret, har færre lyst til at cykle til og fra arbejde. Derfor talte vi med de ansatte om at deltage i en cykelkampagne, hvor de skulle registrere deres ture via en app. Det var de friske på at prøve, selvom flertallet aldrig tidligere har brugt en cykel-app,”  forklarer Birgit Berggrein, der er projektleder for Randers Cykelby.

Skærper fællesskabet på arbejdspladsen

Kampagnen med cykel-appen rullede i to måneder. Efterfølgende besvarede 83 procent af deltagerne et spørgeskema om kampagnen. Den viste, at kampagnen havde motiveret 47 procent af de ansatte til at cykle mere, end de plejer.

Deres besvarelser peger blandt andet på fællesskabtes betydning som en væsentlig faktor for de ansatte lyst til at springe på jernhesten. Hele 93 procent af deltagerne tilkendegav, at sammenholdet om kampagnen havde stor betydning:

”Cykelkampagnen satte gang i fællesskabet på arbejdspladsen. Vi havde noget at være sammen om, og vi grinede og drillede hinanden med, hvor meget eller lidt vi cyklede,” siger salgschef Allan Nielsen, fra XL BYG i Vorup.

Intern konkurrence motiverer

En anden væsentlig faktor for kampagnens succes var deltagernes interne konkurrence om at cykle flest kilometer. De ansatte kunne holde øje med deres kollegaers ture og kilometertal via en hjemmeside, som appen var forbundet med. Det inspirerede 39 procent til at sætte turbo på den tohjulede også i weekenderne:

”Hvis man på nettet kunne se, at nogle af kollegaerne havde givet cyklen en ekstra skalle, motiverede det alle os andre til lige at træde lidt ekstra i pedalerne ,” fortæller Ulrich Müller, der er ansat som distriktsleder i virksomheden, Lemvigh Müller.

Udover konkurrencedelen var præmierne også tiltrækkende for deltagernes motivation til at cykle. 42 procent trådte lidt mere i pedalerne, fordi de kunne vinde præmier som gavekort og biografbilletter.

Mod på flere kampagner med cykel-app

De ansatte på virksomhederne cyklede tilsammen 10.467 kilometer. Det var dog langt fra alle, der deltog i kampagnen:

”Kampagnen henvender sig kun til folk, der har en smartphone. Det er selvfølgelig ærgerligt, da vi udelukker nogle fra at deltage. Men alt i alt har kampagnen været en succes på virksomhederne. Dels fordi flere er sprunget i sadlerne i efterårsmånederne, og dels fordi kampagnen har fastholdt de ansattes fokus og interesse for cykling,” siger Birgit Berggrein og pointerer:

”83 procent af deltagerne har i spørgeskemaundersøgelsen svaret, at de har lyst til at være med i en lignende kampagne, og det er positivt.”

Fakta:

Ansatte fra tre virksomheder og en institution havde mulighed for at deltage i Randers Cykelbys cykel-app kampagne i efteråret 2014. 83 procent af deltagerne besvarede efterfølgende et spørgeskema om kampagnen.

Andre projekter i Sydbyen

Kampagnen er en del af Randers Cykelbys cykelprojekt i Sydbyen i 2014. Projektet indbefatter også:

• Udlån af elcykler og mountainbikes til ansatte i tre virksomheder og en institution.
  • Sundheds- og cykeltjek og spinning i et lokalt fitnesscenter.
  • Etablering af en åben stitunnel under Randersbro og en ny cykelsti til Blegen.
  • Desuden rullede kampagnen ”Vi cykler til skole” i fem skoledistrikter i maj 2014.
  • I juni 2014 blev Jyllands længste MTB teknikbane indviet i Romalt Bakker

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt redaktionen. Vi ser frem til at høre fra dig.