Foto: Colourbox

1939

Cykelregnskab - so ein Ding müssen wir auch haben

UNDERSØGELSE Region Hovedstaden har udarbejdet et regionalt cykelregnskab, der tager temperaturen på cyklismen i perioden 2007 til 2012. Regnskabet viser blandt andet, at borgerne i regionen hver dag cykler 3,5 mio. km.

Af Helen Lundgaard, Region Hovedstaden og Jonas Herby, Incentive Partners
07. maj 2014

Hovedstaden satser på cykler

Siden 2009 har Region Hovedstaden tildelt omkring 45 mio. kr. i tilskud til projekter, som fremmer cykling. Der er tale om samarbejdsprojekter med kommunerne og staten. Dertil kommer cirka 10 mio. kr. til projekter rettet mod grøn transportadfærd, som giver bonusgevinster i forhold til at få flere til at cykle.

Men virker det?

Vi er overbeviste om, at pengene er godt givet ud. Vi ved, at cykling er en vindersag for sundhed, trængsel, miljø og klima. Hvert eneste af vores projekter bliver evalueret behørigt. Eneste ’men’ er, at vi ikke har haft nogen systematisk tilgang til at evaluere, om det samlet set rykker noget/nok.

Cykelregnskab - so ein Ding müssen wir auch haben

Kommunerne har i årevis lavet cykelregnskaber for at følge og forme udviklingen lokalt. Nu er det første regionale cykelregnskab så landet. Det har fokus på forskelle imellem by, forstad og land og belyser særlige regionale interesser, som pendling og kombinationsrejser, men også cykling ift. sundhed, trængsel, vækst og klima.

Klassisk metode - krydret med lidt spræl

Konkret er regnskabet blevet til på baggrund af klassisk dataindsamling og spørgeskemaundersøgelser hos hhv. borgere og kommuner. Det blev krydret med utraditionelle hastighedsmålinger udført af 25 tålmodige og ihærdige cykelryttere. Derudover har vi haft en gruppe af fagfolk til at kommentere arbejdet undervejs.

Udvalgte resultater

• Vi cykler hver dag 3,5 mio. km. i hovedstadsregionen.
  • 1 ud af 5 ture i vores forstæder foregår på cykel. På landet er det 1 ud af 10 ture, mens det i København/Frederiksberg er 1 ud af 3 ture, der foregår på cykel.
  • Antallet af ture er steget fra 315 mio. i 2007 til 344 mio. i 2012. Det dækker over en stigning på 9 % i forstæderne og 19 % i København/Frederiksberg. Men på landet er antallet faldet med 22 %.
  • Den gennemsnitlige tur på cykel er på 3,3 km.  78 % af turene er under 5 km.
  • Vi sparer 1 million sygedage om året pga. vores cykling. Det giver i alt 1,5 mia. kr. i ekstra skatteindtægter.
  • Hvis vi ikke cyklede, ville der alene i myldretiden blive kørt 660.000 flere km i bil. Det ville koste samfundet 0,8 mia. kr. om året i øget tidsspilde på vejene.
  • Borgernes cykling reducerer udledningen af CO2 med 110.000 tons per år. Hver gang cyklen står for 1 % point mere af vores transport, sparer vi cirka 16.000 tons CO2.
  • Cykelindustrien omsætter for knap 2,5 mia. kr. om året i Region Hovedstaden.

Figur 1:Selvom antallet af ture er faldet i øvrige kommuner, så cykler hver person faktisk mere. Siden 2007 er cyklingen steget med ca. 25 %, så hver person i 2012 cyklede 1,1 km om dagen i gennemsnit, mens de kun cyklede 0,9 km om dagen i gennemsnit i 2007.

De cykler mest i byerne selvom de kommer langsomst frem

Vi har indsamlet data for cyklisternes hastighed på de ni kommende supercykelstier og har fundet frem til en gennemsnitshastighed på 19,7 km./t. Vi har konkluderet, at de kommer hurtigst frem ude på landet - alligevel cykler de mindst.

Om målingerne af cyklisternes hastighed

Målingerne er gennemført i samarbejde med cykelklubben DCR i Ballerup. 25 ryttere har cyklet i alt 5.000 km. Alt blev tracket med GPS, indsamlet og bearbejdet.

Rytterne fik følgende instruktion:

• Begynd ved starten af ruten (se kort)
  • Følg efter den første cyklist, der tilfældigvis kommer forbi.
  • Start GPS’en.
  • Husk at holde god afstand, så du ikke generer personen.
  • Når personen kører af ruten, stopper du GPS’en.
  • Vent på den næste, der kommer forbi, og start forfra.

Cykelprofilen - om to år

Vi vil fremover tage temperaturen på cyklingen i hovedstadsregionen hver andet år.  Vi vil gerne have endnu flere til at cykle. Det er i sig selv en udfordring, men det går den rigtige vej, og potentialet er til stede. Det ligger ude i forstæderne og landsbyerne, hvor de cykler relativt lidt - til trods for at det går over stok og sten.

Dét kan du gøre

Region Hovedstaden vil gerne være verdens bedste cykelregion. Læs mere her

Kontakt: Helen Lundgaard, Region Hovedstaden eller Jonas Herby, Incentive Partners.

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt redaktionen. Vi ser frem til at høre fra dig.