Foto: Nordea-fonden/Hans Ole Madsen

Danmark cykler sammen – ny kampagne skal få danskerne op på jernhesten

BEST PRACTISE En ny kampagne ’Danmark Cykler Sammen’ skal fremme cykling i Danmark og øge danskernes livskvalitet, arbejdsevne og folkesundhed. Nordea-fonden har sagt ja til at støtte projektet med 5,8 millioner kroner.

Af Simon Rask, Kræftens Bekæmpelse
03. december 2013

Ifølge tal fra Transportministeriet er cykeltrafikken er faldet med ti pct. fra 1990 til 2012, og det er især uden for de største byer, at folk i mindre grad hopper op på sadlen. Den udvikling skal ’Danmark cykler sammen’ rette op på ved at motivere og inspirere danskerne til at tage cyklen til og fra arbejde, skole, fritid og indkøb. Nordea-fonden går stærkt ind i projektet og støtter projektet med 5,8 millioner kroner over tre år.

Projektets indhold

Der er fire sammenhængende elementer i projektet: 

• National kampagne og kommunikationsstrategi, som skal få danskernes til at ændre indstilling til og oplevelse af cykling i dagligdagen 
  • Digital cykelcoaching, som skal hjælpe den enkelte borger med at ændre transportvaner. 
  • Interaktivt netværk og sociale medier, som skal skabe netværk mellem cyklister 
  • Lokale events, som skal skabe netværk, ændre oplevelsen af cykling og inddrage befolkningen lokalt

50 millioner flere cykelture

Målet med ’Danmark Cykler Sammen’ er at få flere til at cykle og samtidig motivere dem, som allerede cykler, til at være endnu mere aktive. I sidste ende skal vi gerne nå frem til:

- 50 millioner flere cykelture om året fordelt ud over hele landet.

- 40 pct. af alle voksne danskere kender kampagnen, når projektet slutter i 2017.

- 10.000 personer skal hvert år benytte digital cykel-coaching

Arbejdsmetoder

For at nå de ambitiøse mål er det nødvendigt at samarbejde med landets kommuner og organisationer, og planen er at udvikle aktiviteter og events, som kan gennemføres i alle landets kommuner. Kommunerne i projektet viser stor interesse i at opnå stordriftsfordele omkring udvikling af kampagneelementer, og teamet bag ‘Danmark Cykler Sammen’ vil derfor gerne i dialog med alle landes kommuner om at fremme cykling.

Bruge og skabe viden om cykling

’Danmark Cykler Sammen’ tager udgangspunkt i den viden, som allerede findes om, hvorfor danskerne cykler, bl.a. fra forskningsprojektet Bikeability, som er støttet af Det Strategiske Forskningsråd og afsluttes i december 2013. Projektet har givet en stor portion viden, som kan bruges i ‘Danmark Cykler Sammen’. Også Københavns Kommune igangværende arbejde med at reducere de korte bilture til fordel for cykelture vil kunne give inspiration til projektet og dermed til hele Danmark.

Cyklistforbundet og FDM deltager udover Københavns Kommune i en følgegruppe for projektet. Projektet får derved mulighed for at drage nytte af Cyklistforbundets store viden og erfaring med at fremme cykling på følgegruppemøder undervejs i projektet. En tæt dialog giver samtidig det bedste udgangspunkt for at koordinere og skabe synergi mellem cykelfremmende aktiviteter.

FDM er med i følgegruppen, fordi de har en stor viden og forståelse for bilister som trafikbrugere. De vil rådgive om privatøkonomiske og miljømæssige konsekvenser ved de korte bilture, og samtidig kan de kommunikere budskabet bag "Danmark Cykler Sammen" videre til FDM’s medlemmer. Håbet er at reducere antallet af bilture under 5 km, fordi de korte bilture er de dyreste, de mest forurenende og de mest oplagte at foretage på cykel.

Endelig har sundhedsorganisationerne stor viden og erfaring med at skabe adfærdsændringer, og disse erfaringer skal også bringes i spil, særligt i forbindelse med den digitale cykelcoach, hvor man vil se på erfaringerne med digitale rygestop.

Den nærmere planlægning af aktiviteter og events starter op 1. april 2014.

Bag projektet står:

Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Odense Kommune, Aarhus Kommune, Middelfart Kommune, Frederiksberg Kommune samt Københavns Universitet og Danmarks Teknisk Universitet Transport.

Ud over Nordea-fondens 5,8 millioner kr. bidrager Vejdirektoratet med 4,5 millioner kr.

———————————————————————————————————

Hver tredje voksen er inaktiv
Sundhedsorganisationerne involverer sig i cykelfremme, fordi der er store sundhedsmæssige gevinster i cykling. 30-40 procent af alle voksne danskere er i dag inaktive. De kan øge deres livskvalitet ved at cykle frem for at tage bilen. Samtidig viser en dansk undersøgelse, at cyklister har 30 procent mindre risiko end bilister for at dø for tidligt.

Cykling sparer liv
Opgørelser viser, at fysisk inaktivitet hvert år koster samfundet omkring 4.500 dødsfald, 100.000 hospitalsindlæggelser og godt tre millioner fraværsdage.

Dét kan du gøre

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt redaktionen. Vi ser frem til at høre fra dig.