90

Den sanselige cykeloplevelse

SPECIALE Et kulturanalytisk projekt har set nærmere på det unikke ved cykeloplevelsen. Væren-i-nuet og væren-i-byen kan være udgangspunkt for nye cykeltiltag.

Af Kandidatstuderende Nikolaj Vedde, Emilie Stuhr Andersen, Charlotte van der Veen & Ann Sophie Andersen, Master of Applied Cultural Analysis ved Københavns Universitet
03. december 2013

Cyklens tiltrækningskraft

”Jeg elsker duften af kanelsnegle, når jeg cykler forbi bageren om morgenen på vej til arbejde[...]”
- Kvinde, 27 år

At cykle er sundt, billigt, praktisk og godt for miljøet. Disse grunde til at vælge cyklen frem for bilen er efterhåndenvelkendte. Men konstituerer disse fordele alle aspekter af cyklens tiltrækningskraft?

Den sanselige cykeloplevelse

Vi fik i forbindelse med et kulturanalytisk projekt muligheden for at kigge nærmere på de mere uudtalte effekter af cykeloplevelsen. Gennem analyse af kvalitative interviews sporede vi en facet af cyklismen, som i høj grad er værdsat, men som sjældent bliver italesat: Den sanselige cykeloplevelse.

Byplanlægningen fremmeste opgave – at akkommodere mennesket i egen skala

Vores undersøgelse lagde sig i kølvandet på de pointer om byens liv, som bl.a. fremføres af arkitekten Jan Gehl: At arkitekturens og byplanlægningens fremmeste opgave er at akkommodere mennesket i dets egen skala.

Anerkendelsen af, at der er grænser for det menneskelige sanseapparat er en grundlæggende indsigt, somkan inkluderes i arbejdet for at overbevise flere mennesker om at tage cyklen.

Den isolering, der finder sted, når man sætter sig bag rattet på en bil, er nemlig ikke blot fra vind og vejr. Det er ligeledes en isolation fra en række særlige, sensoriske oplevelser forbundet med det at cykle.

Eksempler på cykeloplevelser

”Jeg føler mig bare så fri, når jeg triller nedaf dér [langs Kastellet]. Vinden i håret, solen i ansigtet[...]”
- Kvinde, 25 år.

”Det er mærkeligt. Jeg bliver altid opstemt og glad, når jeg cykler mod Kødbyen, og jeg kan høre bassen blive højere og højere. Det er ligesom, at festen allerede er begyndt.”
- Mand, 21 år.

”Jeg plejer at køre hjem langs skoven; jeg kan godt lide fornemmelsen af at være tæt på den. Især hvis det lige har regnet.”
- Mand, 32 år.

Italesættelsen af cykeloplevelser giver aha-oplevelser

At få italesat nogle af disse eksempler var for flere af vores informanter en aha-oplevelse. Deres specifikke sanseerfaringer var en integreret del af deres cykeloplevelse, og dog havde de aldrig tænkt over, at disse oplevelser var en del af alle cyklisters fælleserfaring.

Vi kender alle lugten, når man holder for rødt ved siden af en skraldebil, og vi kan genkalde følelsen af iskolde fingre på cykelturen hjem fra arbejde.

Det fysiske ubehag ved dårligt vejr var den største klage vores informanter havde vedrørende det at cykle. Det er ligeledes den største grund til, at de informanter, som nødigt cykler, vælger, som de gør.

Væren-i-nuet og væren-i-byen – fokus på unikke sanseoplevelser

Dog er det muligt at inkorporere disse oplevelser i en fortælling om det sansende, og nærværende menneske, som gennem sine sansninger er forbundet til et større fællesskab. Idéer om væren-i-nuet og væren-i-byen kunne være udgangspunkter for nye tiltag.

Et fokus på de unikke sanseoplevelser, der er forbundet med brug af cykel, kunne være et givende supplement til de allerede etablerede fordele ved cyklismen.

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt redaktionen. Vi ser frem til at høre fra dig.