Markedsdirektør Michael Schad parkerer cyklen i Rambølls nye cykelkælder. Foto: Maj Marie Carlsen.

429

God cykelparkering og omklædning gør en forskel

UNDERSØGELSE Da Rambøll flyttede til nyt domicil i Ørestaden stod optimale parkerings- og omklædningsfaciliteter til virksomhedens cykelpendlere højt på prioriteringslisten. Undersøgelser viser, at de fysiske forhold er altafgørende for medarbejdernes motivation til at cykle på arbejde.

Af Maj Marie Carlsen, Formel M
27. august 2013

Sikkerhed, parkering og omklædning er et must

Der er godt fyldt op i kælderens mest eftertragtede cykelstativer nærmest omklædningsrummet, da Michael Schad halv ni ankommer til Rambølls hovedsæde i Ørestaden, hvor han arbejder som marketingsdirektør. Bag sig har han en rask cykeltur fra sit hjem i Virum. En tur på 25 kilometer, som han tager to-tre gange om ugen. Som inkarneret cyklist med udstyret i orden og en cykel i 30.000 kroners klassen er det altafgørende for Michael Schad, at både sikkerheden, parkeringsforholdene og omklædningsfaciliteterne er i orden:

”Gode cykelfaciliteter understøtter Rambølls Corporate Responsibility-politik i forhold til at reducere CO2-udledning gennem vores transportvaner. Men for os medarbejdere er det de gode fysiske rammer, der virkelig gør en forskel i hverdagen. Og så er det jo rigtig fint, når de to ting kan gå hånd i hånd,” siger Michael Schad.

Fysiske rammer motiverer til cykling

Hos Kræftens Bekæmpelse har projektleder Hanne Scheller gjort samme erfaring. Hun er netop i gang med en omfattende undersøgelse af, hvad der motiverer medarbejdere til at tage cyklen frem for bilen.

”Hos de virksomheder, hvor de fysiske rammer for at cykle på arbejde ikke er i orden, er det altid det første, som medarbejderne nævner, når vi spørger dem, hvad der skal til for at få dem til at cykle på arbejde,” fortæller Hanne Scheller.

En del af medarbejderplejen

Tilbage i cykelkælderen hos Rambøll giver Michael Schad en rundtur til de faciliteter, som virksomheden stiller til rådighed for deres cyklende medarbejdere. Et blåt skab og en cykelholder forsyner medarbejderne med et ’gør-det-selv’ værksted. I skabet er cykelolie og værktøj til fri afbenyttelse.

Gearkabler, slanger og andre lettere reparationsdele sælges i bedste landevejsstil, hvor man selv sørger for at lægge betalingen i en kuvert. Ved indgangen til cykelkælderen sørger en kompressor og en vandslange for at medarbejderne kan få luft i dækkene og vasket støv og vejsalt af cyklen.

Medarbejdernes egne ønsker

Driftschef Simon Pinnau Sparre, der også deltager i rundvisningen, fortæller, at medarbejderne har været med til at bestemme, hvilke cykelfaciliteter, der var behov for. Blandt andet er det medarbejderne, der ønskede et ’gør-det-selv’ værksted.

”Rambøll har en ambition om at være branchens bedste arbejdsplads. Og her indgår optimale cykelfaciliteter som en vigtig del af den service, vi gerne vil tilbyde til vores medarbejdere,” forklarer Simon Pinnau Sparre.

Positive sundhedstiltag

Også Hanne Scheller oplever, at virksomheder betragter gode cykelforhold som en del af medarbejderplejen.

”At sørge for ordentlige cykelforhold giver virksomhederne mulighed for at yde en ny og anderledes medarbejderpleje end eksempelvis firmafester og materielle goder,” siger Hanne Scheller og fortsætter:

”Cyklisme giver desuden virksomhederne mulighed for at sætte fokus på et positivt sundhedstiltag i modsætning til eksempelvis rygeforbud.”

Omklædning i top

Efter rundvisningen i cykelkælderen er det blevet tid til at besigtige bade- og omklædningsfaciliteterne. Med 25 kilometer til arbejde er det en forudsætning for Michael Schad, at han kan tage et bad, før han starter arbejdsdagen. Og det skal helst foregå så hurtigt og komfortabelt som muligt.

”Med en lederstilling har jeg en temmelig travl hverdag. Og så nytter det ikke noget, at jeg skal bruge tid på at stå i kø til badet,” forklarer Michael Schad.

Og forholdene ser ud til at være i orden.
I forrummet til bade- og omklædningsrummet hænger et skotørrestativ med indbygget ventilation, så medarbejderne kan være sikre på, at deres sko er tørre, når arbejdsdagen er forbi. Inde i selve omklædningsrummet står grønne skabe på lange rækker. En række rør over skabene forsyner skabene med udluftning, mens rør under skabene sender varm luft ind, så tøjet hurtigere kan tørre. Bagerst i omklædningsrummet er baderummet med otte brusekabiner.

Omklædning tæt på parkeringen

Simon Pinnau Sparre fortæller, at kælderens omklædningsfaciliteter først blev lavet efter, at Rambøll tog huset i brug for cirka to et halvt år siden.

”Oprindelig var omkædningsfaciliteterne i stueetagen, der ligger sammen med vores fitnessrum, også tiltænkt de medarbejdere, der cykler på arbejde. Men vi indså hurtigt, at det ikke var tilstrækkeligt og valgte at lave særlig cykelomklædning i kælderen, der også ligger logistisk bedre i forhold til cykelparkeringen.”

Rambøll har allerede vedtaget, at næste forbedring på programmet bliver en ny trappe og rampe ned til cykelkælderen, fordi den nuværende er for stejl.

Næste forbering på programmet er en ny trappe og rampe ned til cykelparkeringen.


Fysiske cykelfaciliteter hos Rambøll:

Aflåst cykelkælder med plads til 400 cykler
Kompressor med luft
Cykelvask
’Gør-det-selv’ cykelværksted
Skotørrer med ventilation
Skabe med varme og ventilation
Brusekabiner

Flere cykler til arbejde

Rambøll har foretaget tre transportvaneundersøgelser blandt deres medarbejdere for at finde ud af, hvordan medarbejdernes vaner har ændret sig siden virksomheden i august 2010 flyttede fra Virum til Ørestaden.

Undersøgelserne viser følgende om medarbejdernes cykelvaner:

Flytningen har medført en stigning på 50 procent i antallet af medarbejdere, der benytter cyklen på en del af deres tur til arbejde.
32 procent af medarbejderne benyttede cykel på hele eller dele af rejsen i april 2011, mod 29 procent i november 2010 og kun 20 procent før flytningen.

Artiklen er tidligere bragt i Formel Ms nyhedsbrev.

Vil du vide mere?

 

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt redaktionen. Vi ser frem til at høre fra dig.