Efter tre måneder og mere end 4000 kilometer på elcykel var sundhedstilstanden hos de fem Herlev-borgere mærkbart forbedret. Foto: Herlev Kommune

Herlev Kommune deler ud af erfaringer med elcykelprojekt

BEST PRACTISE Herlev Hospital låner koncept fra Herlev Kommune, der handler om at få bilglade pendlere til at udskifte bilen med en elcykel

Af Maj Marie Carlsen, Formel M
27. august 2013

Bilglæde vendt til cykelglæde

Fem bilglade borgere skriver under på at lade bilen stå og i stedet transportere sig rundt på en elcykel. Tre måneder senere er bilglæden vendt til cykelglæde: Ud af de fem deltagere vælger fire at købe en elcykel, og en af dem beslutter at sælge sin bil. Succesen fra Herlev Kommune har inspireret Herlev Hospital, der låner Herlev Kommunes elcykelkoncept.

”Vi har fundet et koncept, der virker rigtig godt. Og så ser jeg ingen grund til, at andre ikke skal få gavn af det. Jeg bliver bare glad, når jeg hører at Herlev Hospital og andre kan bruge vores koncept, og der er jo ikke grund til at opfinde den dybe tallerken hver gang.”

Således siger Jesper Toft, der er miljøplanlægger i Herlev Kommune og idémanden bag Herlev Kommunes elcykel koncept, der nu kører for tredje gang.

Konceptet går ud på, at kommunen låner elcykler til fem borgere, der normalt pendler i bil og har over fem kilometer til arbejde. Deltagerne skriver under på, at de vil tage elcyklen på arbejde mindst tre-fire gange om ugen. Udover lån af elcykel bliver deltagerne tilbudt en cykelservice, hvor cyklen bliver afhentet og repareret samme dag, hvis den ikke kan køre.

Benarbejdet er gjort

På Herlev Hospital glæder social- og velfærdskonsulent Annette Precht-Sparre sig over at kunne bygge videre på Herlev Kommunes erfaringer.

”Det har været en gave for os, at Herlev Kommune har gjort alt benarbejdet med at kontakte leverandøren og finde frem til de bedste cykler og få forhandlet et godt tilbud hjem,” fortæller Annette Precht-Sparre. Hun er projektleder på Herlev Hospitals elcykelprojekt, der startede op efter påske i år.

Og inspirationen fra Herlev Kommunes koncept er ikke til at overse: Fem medarbejdere låner fem elcykler i tre måneder. Tre måneder hvor de ikke må køre i bil til arbejde og ikke holde ferie. Til gengæld inkluderer tilbuddet både cykelservice og sundhedstjek.

Udvidet sundhedstjek

På ét punkt har Herlev Hospital udviklet videre på kommunens koncept. Mens deltagerne i Herlev Kommune fik en såkaldt body-age test, har Herlev Hospital valgt at give deres deltagere et mere omfattende sundhedstjek.

”Vores medarbejdere arbejder selv med sundhed og er derfor meget fokuserede på, at resultaterne af sundhedstjekkene er mere evidensbaseret. Desuden har vi, i kraft af at vi er et hospital, mulighed for at koble en forskningsenhed på undersøgelserne af deltagernes sundhedstilstand,” forklarer Annette Precht-Sparre.

Både Herlev Kommune og Herlev Hospital har valgt, at projektet skal vare i tre måneder, fordi det er den tid, der mindst skal til for at måle en sundhedsmæssig effekt hos deltagerne.

Udvekslingen fortsætter

Annette Precht-Sparre fortæller, at erfaringsudvekslingen mellem Herlev Kommune og Herlev Hospital har været meget åben. Helt konkret har hospitalet overtaget en række dokumenter, som kommunen har udarbejdet i forbindelse med projektet. Blandt disse er erklæringen som deltagerne skal skrive under på, når de deltager i projektet, kontakt til cykelleverandører og spørgeskema til udvælgelsen af deltagere. Nogle justeringer er det også blevet til.

”Vi har bearbejdet materialet, så det er skræddersyet til vores målgruppe som er hospitalets medarbejdere. Desuden har vi tilrettet det digitaliserede materiale, så det fremover bliver endnu nemmere for andre hospitaler at bygge videre på vores erfaringer,” siger Annette Precht-Sparre og tilføjer, at Herlev Hospital netop har givet materialet videre til Rigshospitalet.

Og måske bliver det muligt at give noget tilbage til Herlev Kommune, der har delt ud af deres erfaringer og kontakter.

”Vi er i dialog med elcykelleverandøren om muligheden for at leje elcykler. En løsning, som leverandøren ikke var indstillet på, da Herlev Kommune forhandlede deres aftaler hjem. Så måske kommunen her kan drage nytte af vores aftaler,” slutter Annette Precht-Sparre.

Udover Herlev Hospital har Herlev Kommunes elcykelkoncept inspireret Glostrup Hospital og Gladsaxe, Fredericia, Greve og Ballerup kommuner til at starte elcykelprojekter.

Fakta om Herlev Kommunes elcykelkoncept:
Kommunen låner fem elcykler ud til fem borgere i tre måneder. Udover lån af elcykel inkluderer tilbuddet:

Cykelservice med afhentning og reparation samme dag, hvis elcyklen ikke kan køre.
Gratis sundhedstjek før og efter lån af elcyklen

For at blive udtaget til projektet skal deltageren:

Være bilpendler med over fem kilometer til arbejde
Have lyst til at tage elcyklen på arbejde mindst tre-fire gange om ugen
Stå til rådighed for lokale og regionale medier
Have en indboforsikring
Have en cykelhjelm

Gode råd om elcykler

Sørg for at købe elcykler af god kvalitet (en god elcykel koster ikke under 10.000 kroner)
Sørg for at servicen er på plads (så deltagerne ikke dropper cyklen, fordi den er i stykker og det er for besværligt at få den repareret)
Gør det klart over for deltagerne, at de selv skal dække omkostningerne, hvis der sker noget med elcyklen
Gør det klart hvad I ønsker at teste i sundhedstjekket

Kilder: Annette Precht-Sparre og Jesper Toft

Artiklen er tidligere bragt i Formel Ms nyhedsbrev.

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt redaktionen. Vi ser frem til at høre fra dig.