Foto: Cykling uden alder

Plejehjemsbeboere generobrer byen på cykel

BEST PRACTISE ‘Cykling uden alder’ er et frivilligt initiativ i København, der giver ældre på byens plejehjem en mulighed for at få vind i håret og komme ud og opleve byen fra cykelstien. Initiativet er open source og lægger op til, at andre byer og kommuner kopierer idéen, mod at de deler deres erfaringer tilbage til fællesskabet.

Af Ole Kassow, borger og initiativtager til Cykling uden alder
27. august 2013

Jeg elsker at cykle og byen er ganske enkelt smukkest fra cykelstien. Sådan er vi et par millioner danskere, der har det, og sådan har det faktisk forholdt sig i mange generationer. Længe inden bilen blev hvermandseje. Men for langt de fleste ældre slutter cyklingen, når de runder 65-70 år, og de ældres aktionsradius reduceres pludselig til korte gåture.

Vor tids største ældreproblem

Som studerende for år tilbage arbejdede jeg på et plejehjem, og jeg oplevede, at beboerne blev taget hånd om på en god og professionel måde, men at de i det store og hele var isoleret inden for plejehjemmets mure. Sådan er det stadigvæk langt de fleste steder.

Der er ganske enkelt ikke ressourcer til mange individuelle ture ud i byen eller parken. Resultatet er, at det altoverskyggende største problem for ældre i dag er ensomhed og følelsen af isolation fra det samfund, som de engang var en del af.

En skør idé

Med den baggrundsviden fik jeg sidste år den skøre idé, at man måtte kunne bruge byens mange rickshaws til at give de ældre en god tur rundt i de kvarterer, hvor de selv har levet og cyklet gennem en menneskealder. Jeg lejede derfor en rickshaw for en dag og troppede op på det lokale plejehjem og tilbød en tur til beboerne.

Ideen var egentlig så tilpas tosset, at jeg forventede at blive smidt ud på gaden igen, men i stedet skete der noget magisk. En venlig og imødekommende ansat gav sig tid til at snakke muligheden igennem, og så forsvandt hun ind i kaffestuen for to minutter senere at dukke op med en sød, ældre dame under armen.

“Gertrud og jeg er friske på en tur”, sagde hun så, og kort efter sad de sammen i "sofaen" på den lejede rickshaw med retning mod Kastellet. Det var en smuk og solrig dag, vi fik en turist til at forevige turen med et foto, og da mine passagerer kom hjem, var deres begejstring så stor, at historien gik fra mund til mund på plejehjemmet.

Allerede næste dag fik jeg en opringning, hvor de spurgte, om jeg havde lyst til at komme tilbage. Det havde jeg lige præcis, for det havde været en skøn fornemmelse at kunne give et ældre menneske en stor oplevelse ved "blot" at cykle en tur rundt i byen. I den følgende måned blev det derfor til en del ture med mange af beboerne.

Velvilje og samarbejde med kommunen

Kort tid efter havde fortællingerne om turene tilsyneladende nået nogle visionære ledere og medarbejdere i kommunens sundheds- og omsorgsforvaltning. En dag fik jeg en opringning fra en sprudlende glad brobygger mellem institutioner og civilsamfund, Dorthe, der fortalte mig, at de havde besluttet at købe fem rickshaws og placere dem på bydelens fem plejehjem.

Jeg var selvsagt vildt begejstret og sammen fik vi bestilt fem lækre rickshaws fra Christianiacykler, som blev leveret i marts i år.

Kommunens positive respons skyldes de helt tydelige sundhedsmæssige kvaliteter ved initiativet. Dels i bekæmpelsen af ensomhed blandt ældre, dels i form af nye netværksmuligheder for flere generationer – og dels fordi det er en nem måde at engagere borgere i et lokalområde i fælles sundhedsfremme og øget livskvalitet for borgerne.

'Cykling uden alder' bliver til

Herefter tog begivenhederne fart. Vi fik etableret en Facebook-gruppe, hvor vi kunne dele billeder og historier fra turene og dermed skabe interesse for at deltage som frivillig chauffør.

Vi arrangerede en forårstur i april, hvor over 50 andre cyklister sluttede sig til de fem rickshaws med i alt 10 plejehjemsbeboere, og hvor både TV2 og BBC dukkede op og rapporterede fra cykelturen, der løb gennem byens gader med indbygget pause med kaffe og blødt brød ved havnefronten.

Byen bringer historierne frem

Vi har siden arrangeret adskillige fællesture i København og det er fantastisk at opleve, hvorledes de ældre liver op og giver sig til at fortælle historier om de områder, vi cykler igennem. Luften, synsindtrykkene, lydene og duftene vækker sanserne og i høj grad kommunikationen hos vores passagerer.

Vi har nu fået etableret en gruppe af over 70 frivillige chauffører, som hver uge cykler individuelle ture med beboere fra plejehjemmene. En del af dem har faste aftaler med plejehjemmene, andre dukker op til større events, mens andre igen har fået sig en fast cykelven.

Det gælder bl.a. Tor, der cykler fast hver uge med Joanna fra Nybodergården. Joanna har udtalt, at det er turene med Tor, der får hverdagen til at hænge sammen, så hun lidt bedre kan holde ud at bo på et plejehjem.

Ideen spreder sig og alle hjælper alle

Cykling uden alder har nu spredt sig til både Hjørring og Brøndby, hvor lokale ildsjæle har gjort en stor indsats for at få gang i cyklingen, og hver uge får vi henvendelser fra flere kommuner, der har læst historierne og har lyst til at komme i gang. Selv i Østrig, Brasilien, England og Norge har man ladet sig inspirere og undersøger nu mulighederne for at starte op.

Ideen er, at vi hjælper alle interesserede i gang, mod at de til gengæld deler deres erfaringer med fællesskabet.

Meningsfuld beskæftigelse

I Hjørring har de eksempelvis startet et samarbejde med jobcentret, som har oprettet en praktikplads for en kontanthjælpsmodtager, der har ønske om at komme til at arbejde på et plejehjem. Se det er meningsfuld beskæftigelse og en fantastisk idé - lige til at kopiere.

Mit ønske er, at alle ældre her i landet får chancen for at komme ud på cykelstierne og lufte håret sammen med en frivillig. Det giver oplevelser og øget livskvalitet - både for den ældre og for den frivillige.

Vil du vide mere?

For mere information:

Ole Kassow, ole@purpose.dk, 31 34 19 80

Dorthe Pedersen, A76i@suf.kk.dk, 24 52 44 52

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt redaktionen. Vi ser frem til at høre fra dig.