Supercykelstien Farumruten

Foto: Sekretariatet for Supercykelstier

1281

Supercykelstien Farumruten får 52 % flere pendlere i sadlen

UNDERSØGELSE Det tværkommunale samarbejde om Supercykelstierne, mellem 22 kommuner og Region Hovedstaden, er en succes. Supercykelstien Farumruten giver flere pendlere lyst til at tage cyklen frem for bilen, når de skal på arbejde.

Af Diana Skyum, Sekretariatet for Supercykelstier
19. februar 2015

Cyklen som et godt alternativ

Målet med hovedstadsregionens Supercykelstier er at give pendlere et fleksibelt, komfortabelt og trygt alternativ til at tage bilen, så flere vælger cyklen. Og ud fra en netop offentliggjort evaluering foretaget af COWI, ser målet ud til at være nået med Supercykelstien Farumruten.

Ruten, der forbinder Furesø, Gladsaxe og Københavns kommuner, blev indviet i 2013, og siden 2012 er antallet af cykelpendlere på ruten steget med 52 %. 21 % er nytilkomne cykelpendlere , mens 14 % oftere vælger ruten nu end i 2012, før den blev indviet som Farumruten.

Brugernes følelse af tryghed på ruten er steget fra 7,3 til 8,1 på en 10-trinsskala, og 90 % af cykelpendlerne mener, at Supercykelstien lever op til deres forventninger.

Evalueringen viser desuden, at blandt de helt nye trafikanter på ruten er hver fjerde tidligere bilist. Dermed indfrier Farumruten et mål om at reducere biltrafikken ved at skabe bedre forhold for pendlere på to hjul, konkluderer COWI.

Positiv oplevelse

Prioriteringen af arbejdet med gode cykelforhold kan ikke bare ses på resultaterne i evalueringen. Det kan også mærkes på pendlerne. I kommentarfeltet til spørgeskemaet, som deltagerne har udfyldt i forbindelse med evalueringen, har en bruger for eksempel kommenteret:

”Med Supercykelstierne bliver der nu taget både udgangspunkt i og hensyn til cyklisterne i en grad, som ikke er set før.”

En anden bruger fortæller:

”Man føler sig prioriteret som cyklist på Supercykelstien. Det er dejligt.”

Fokus på drift, belysning og forbedringer

Kommentarerne viser også tydeligt, at en høj standard for drift og vedligehold er et væsentligt tema for brugerne. Samtidig fremgår det, at belysning er afgørende for følelsen af tryghed, og flere efterspørger mere lys på ruten.

Det ønske er kommunerne bag Farumruten opmærksomme på, og selvom ruten er indviet, slipper de involverede kommuner ikke grebet om den.

Både Gladsaxe, Københavns og Furesø kommuner arbejder løbende på at opgradere Supercykelstien, så den lever op til brugernes forventninger og behov, så endnu flere får lyst til at tage cyklen på arbejde.

Flere ruter på vej

Farumruten er blot Danmarks anden Supercykelsti, men den positive evaluering viser, at samarbejdet mellem de 22 deltagende kommuner og Region Hovedstaden har et stort potentiale. Frem til og med år 2018 vil der blive åbnet 9 nye Supercykelstier i hovedstadsregionen.

Evalueringen er foretaget af COWI og baseret på maskinelle tællinger, hastigheds- og jævnhedsmålinger samt spørgeskemaer med svar fra i alt 904 cyklister på ruten.

Vil du vide mere

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt redaktionen. Vi ser frem til at høre fra dig.