Foto: Gate 21

361

Test-en-elcykel

BEST PRACTISE Er tre måneder på elcykel nok til at omvende en bilist? Det mener projektet Test-en-elcykel, hvor otte kommuner og otte hospitaler i Region Hovedstaden vil få i alt 1.700 bilpendlere til at hoppe på elcyklen.

Af Signe Munch-Pedersen, Gate 21
19. juni 2014

Test-en-elcykel

Er tre måneder på elcykel nok til at omvende en bilist? Det mener projektet Test-en-elcykel, hvor otte kommuner og otte hospitaler i Region Hovedstaden vil få i alt 1.700 bilpendlere til at hoppe på elcyklen.

Vil udbrede kendskabet til elcyklen

4 ud af 100 solgte cykler er i dag elcykler, men det vil projektet gerne ændre på. I Test-en-elcykel vil kommuner og hospitaler udbrede kendskabet til elcyklen som transportmiddel og dermed ændre opfattelsen af, hvor langt man kan cykle på den daglige tur mellem hjem og uddannelses- eller arbejdssted. Kampagnen ”Test en elcykel” tilbyder borgere og ansatte, der normalt kører i bil og har mere end fem km til arbejde at prøve en elcykel i tre måneder.

”Test en elcykel –  og få en flyvende start på en sundere hverdag”.

Sådan lød  opfordringen, da  otte kommuner og otte hospitaler i Region Hovedstaden i marts månedkickstartede den kampagne, der skal få flere pendlere til at bruge transporttiden til at motionere.

1. april kørte de første 230 testpersoner af sted på en elcykel.

”Jeg er med for at få motion, og fordi jeg længe har overvejet, om en elcykel kunne være noget for mig. Nu har jeg virkelig mulighed for at få prøvet det. Jeg har 24 km til arbejde. Og så er det da ingen hemmelighed, at min far og mor også lige skal have lov til at prøve den,” fortalte tekniker Robert Johnson til TV2 Lorry, der dækkede arrangementet.

Cykelture kortlægges via app

I prøveperioden har testpersonerne mulighed for at konkurrere mod hinanden om at køre flest kilometer og flest ture på elcyklen. Cykelturene kortlægges via en app, som testpersonerne henter ned på deres smartphone. På websitet www.testenelcykel.dk kan deltagerne se de tilbagelagte ture og deres placering på ranglisten.

Største fælles fremstød

Kampagnen er det største, samlede danske fremstød for elcykler til dato. 1.700 personer skal i perioden 1. april 2014 til 1. juni 2016 prøvekøre en elcykel.  

Flere skal pendle på elcykel

Kampagnens målsætning er, at tre ud af fem testpersoner efter prøveperiodens ophør vælger at pendle til arbejde på en elcykel. Flere elcykler på vejene vil kunne nedbringe trængslen og CO2‐udledningen fra transporten.

Mange flere kan få gavn af elcyklen

”Elcyklen er et oplagt transportmiddel til personer, der gerne vil dyrke daglig motion, men som ikke ønsker at møde svedige op på arbejde. Eller som har svært ved at tage sig sammen til at cykle, hvis det blæser eller er bakket.

I kampagnen ”Test en elcykel” får borgere og ansatte mulighed for at afprøve, om elcyklen er værd at investere i. Vi håber på den måde, at kunne gøre elcyklen lige så folkelig, som den er i Holland,” fortæller projektleder Anna Thormann fra Gate 21.

Elcyklen giver den nødvendige motion

30 min. på elcykel giver den mængde moderate fysiske aktivitet, som Sundhedsstyrelsen anbefaler, at vi dyrker dagligt, for at undgå livsstilssygdomme. Det viser videnskabelige forsøg med elcyklers effekt på sundheden fra blandt andet Schweitz og Holland.

Over 1.800 personer har per 1. juli 2014 søgt om at teste en elcykel.

De første 230 bilister slutter mandag den 23. juni 2014 deres test af elcyklen. Evalueringer vil løbende viser, hvor mange der fortsætter på egen cykel. 

Partnere

Kommunerne: Albertslund, Ballerup, Frederiksberg, Gladsaxe, Høje-Taastrup, Odense, Roskilde og Gentofte. Følgende hospitaler i Region Hovedstaden: Bornholm, Herlev, Rigshospitalet, Frederiksberg & Bispebjerg, Glostrup, Gentofte, Amager & Hvidovre, samt Nordsjælland.

Finansiering

Projektets budget er på ca. 7,5 mio. kr., hvoraf Region Hovedstaden og Vejdirektoratets Cykelpulje støtter projektet med knap 5 mio. kr.

Dét kan du gøre

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt redaktionen. Vi ser frem til at høre fra dig.