Foto: Groningen, Europapark

431

Verdensmesterskaberne i cykelinfrastruktur

BEST PRACTISE Der er rigtig megen god cykelinfrastruktur i Danmark, og det kan diskuteres om vi eller Holland er verdens bedste cykelland. Men måles der på ambitiøs cykelinfrastruktur, er der en klar vinder – Holland.

Af Niels Hoe, HOE360 Consulting
03. december 2013

Gør det ordentligt og gør det stort

I Holland planlægges og bygges stort. Det gælder både cykelparkering ved stationer, rundkørsler på cyklisternes præmisser, og når der mangler et vartegn, så bygges der en svævende cykelsti.

20.000 cykelparkeringspladser

Hollænderne har et fantastisk fokus på togstationer og cykelparkering. I Danmark kan vi svinge os op til at etablere lidt mere end 2.000 cykelparkeringspladser på Ny Nørreport, landets travleste station. Nærmest status quo fra før ombygningen, nu blot i mere moderne udtryk.

Men i Holland bliver der gået anderledes markant til værks. Utrecht Central er den travleste station i Holland med cirka dobbelt så mange rejsende som Nørreport. Over 200.000 mennesker anvender dagligt stationen. Utrecht station er i øjeblikket under omfattende ombygning, og selv under ombygningen tages der stort hensyn til de cyklende med 10.000 midlertidige cykelparkeringspladser, som flyttes rundt i forhold til fremdriften i byggeprocessen.

Når stationen står færdigombygget i 2020, er der efter planen 20.000 cykelparkeringspladser på selve stationsområdet og yderligere 13.000 cykelparkeringspladser i det omkringværende centerområde med bl.a. butikker og arbejdspladser.

Foto: Utrecht Station

Cykelparkering i lidt mere behersket målestok

At cykelparkering også kan være ikonisk og skulpturel, har hollænderne selvfølgelig også eksempler på. Som dette cykelparkeringstårn formet som et æble og deraf logisk kaldet The Apple med plads til 1.000 cykler til en pris af cirka 35 mio. kr.

The Apple. Kilde: ProRail

I forbindelse med den nye station i Groningen, Europapark, er cykelparkeringen integreret i selve konstruktionen og er gjort indbydende og brugervenlig. Der cykles lige ind til cykelstativerne, og cyklisten bydes velkommen af lys og klare farver.

Der er tænkt på forskellige cykeltyper, hvorfor der er allokeret et særligt parkeringsområde til ladcykler, og andet steds er der lade-standere til el-cykler. Samt OV-fiets som er de hollandske statsbaners svar på en pendlercykel, og endelig er der også fundet plads til et parkeringsområde forbeholdt scootere. Dette ses i forbindelse med mange hollandske stationers cykelparkeringer.

Kun rundt for cyklisterne

I byen Zwolle har de netop etableret en rundkørsel, som dog blot er rund for cyklisterne, da bilerne blot kan køre lige igennem eller foretage et højresving.

Denne rundkørsel er ikke markant som infrastruktur men er et eksempel på, at små virkemidler kan ændre trafikken. Det er noget så simplet som blomsterkasser, som sikrer at bilerne ikke kan køre rundt, men som dog lader cyklisterne passere.

Og så har de lige andet steds i byen smidt en regn-sensor ind, som regulerer lysreguleringen og giver cyklisterne grøntlysprioritet, når der er nedbør.

En svævende cyklesti – Hovenring

Hovenring er som et ikon for cyklisterne, hvor cykelstien og dens rundkørsel rejser sig over kørebanen og adskiller cyklister og den motoriserede trafik. En 70 meter høj pylon med udspændte kabler sikrer den svævende fornemmelse og LED lys giver effektlys i alverdens farver.

Men ikke nok med at Hovenring er et vartegn for Eindhoven; det er også et udtryk for at cyklistforholdene tages seriøst. Løsningen skaber bedre trafiksikkerhed, da cyklisterne slipper for at navigere i et stort signalreguleret kryds.

Den øgede trafiksikkerhed giver sammen med sparet rejsetid for cyklisterne en god samfundsøkonomi, som gør at investeringen på 150 mio. kr. giver god mening.

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt redaktionen. Vi ser frem til at høre fra dig.