Vintercykling

Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

333

Vinter gør det noget? – sne og hvad så!

BEST PRACTISE Der er mange metoder til at holde cyklisterne kørende om vinteren. I Danmark er der tradition for at anvende snerydning om vinteren. I Holland bliver der lavet forsøg med opvarmning af cykelstier og i Finland lader man sammenpresset sne danne et fast underlag vinteren igennem.

Af Niels Hoe, HOE360 Consulting

Er der interesse for vintercykling og forholdene omkring det?

Det kan skabe stort ståhej, rødglædende telefoner og fyldte mailindbakker i de enkelte kommuner, hvis snerydning og glatførebekæmpelsen ikke leverop til borgernes forventninger. 

Men vintercykling er blevet et så markant fokuspunkt, at der sidste år blev afholdt den første konference om vintercykling, Oulu i Finland. Og i februar i år er emnet videreført i den canadiske by Winnipeg.    

Verdens cykelbyer

Her i Danmark er vi vant til at blive omtalt som førende cykelland og et utal af danske byer bryster sig med rette af at være cykelbyer. Men når det kommer til vintercykling, ændres cykel-verdenskortet i radikalt og bliver til et finsk-svensk opgør.  I hvert fald ifølge denne top 10 liste, som er præget af byer, der oplever noget hårdere vintervejr, end vi i Danmark sædvanligvis oplever.


Kilde: WinterCyclingCongressWinnipeg.org

Men danske byer har dog ikke noget at skamme sig over. Vinter-cykelandelen er ganske høj - også når sneen har lagt sig i et fint- og nogen gange tykt lag.

Så mens vi nok tror, vi har det hårdt om vinteren, er der steder rundt om i verden, som oplever høje tocifrede minusgrader, enorme mængder af sne, og hvor der stadig cykles.   

Det skyldes for en stor del en fokuseret snerydningsindsats, hvor cykelstier prioriteres, så der er god sandsynlighed for at kunne cykle, selv efter et snefald.

Snerydning er andet end sneplov og traktorer med kost

I fremtiden kan traditionel snerydning, måske erstattes af cykelstier med indbygget varmeapparat.  Det lyder nok som en vild ide, men ikke desto mindre er der taget skridt til forsøg i Holland.

Opvarmningen af cykelstier skal ske via geotermisk energi, hvor tanken er at varme bliver opsamlet i jorden henover de varme måneder og ”gives tilbage” til cykelstiens overflade om vinteren.

Hvorvidt denne løsning vil opnå stor udbredelse er for nuværende uvist, men virksomheden bag forsøget, Tauw, er overbevist om, at det er teknisk muligt, og at det også vil være en økonomisk fornuftig løsning i forhold til rydning og saltning. 

Umiddelbart betragtet er det måske en løsning på få centrale hoved- pendlerstrækninger, hvor en garanteret sne- og isfri rute vil kunne være et væsentligt konkurrenceparameter i forhold til bilkørsel. 

Snerydning online

I Rudersdal Kommune er snerydningen rykket indendørs og online. Kommunen har via hjemmesiden sikkervej.dk, givet borgerne mulighed for døgnet rundt at kunne få live opdateringer på, hvor sneploven kører nu og har kørt senest. Man kan zoome ind på en enkelt vej, så man ikke en gang behøver kigge ud af vinduet. Der kan vælges mellem veje og cykelstier, således at cyklisten får information tilpasset sit behov.  

Udover at være en service til borgerne, har Rudersdal Kommune også en forventning om at spare medarbejderressourcer i form af færre opkald på snefyldte dage (Trafik & Veje maj 2013).

Lade sneen ligge?

I Oulu i Finland, der som nævnt har afholdt den første vintercykelkonference,  lader de sneen ligge, og det på trods af, at de får rigtig meget af det.  Men i stedet for at skrabe og rydde, opbygger man en overflade af sammenpresset sne, og med de konstante frostgrader forbliver det et fast underlag vintersæsonen ud. Efter  dette faste snelag er etableret  børster eller skraber kommunen den nyfaldne sne væk.

Når foråret melder sig, er der en sidste opgave med at fjerne det sammenpressede snelag, inden det omdannes til sjap.

Så med den gode vilje og fokus på snerydning, er det lige før en hård snefyldt vinter er at ønske sig.  

Ideer til artikler, videnblade eller andet modtages med glæde

Ligger du inde med viden eller erfaring, som andre professionelle, der arbejder med fremme af cykeltrafik kunne have gavn af? Eller har du ideer til andre artikler og videnblade, som du gerne vil læse på Cykelviden.dk? Så kontakt redaktionen. Vi ser frem til at høre fra dig.