Skal jeres skole være Årets Cykelskole 2018?

To hjul – masser af eventyr: Alle landets skoler inviteres til at være med i årets børnemotionskampagne Alle Børn Cykler 2018, der kører de to første uger i september. Tilmeldingen til kampagnen er stadig åben. Nu åbner Cyklistforbundet også for nomineringer til Årets Cykelskole.

14. august 2018
Skolen har en stor rolle at spille, når det handler om at gøre bagsædebørn til hverdagscyklister. Derfor vil Cyklistforbundet med prisen sætte fokus på de mange skoler, der gør et stort stykke arbejde med at få flere børn til at cykle i hverdagen.

- Mange skoler er optaget af at gøre cyklen til en naturlig del af et aktivt børneliv. Vi vil med prisen anerkende alle de mange spændende lokale initiativer og inspirerer andre forældre, skoler og lokalsamfund til at sætte cykelglæde, aktive transportvaner og sikre skoleveje på dagsordenen i eget lokalområde. For børn cykler, når de voksen skaber mulighederne, siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

Over 100.000 elever fra skoler over hele landet forventes at deltage i Alle Børn Cykler 2018, som Cyklistforbundet gennemfører i samarbejde med TrygFonden.

Kampagnen skal med årets tema ’To hjul – masser af eventyr’ inspirere børn til at cykle mere i hverdagen og inspirere skoler og forældre til at bakke op om børns cykling.

En stærk jury bag Årets Cykelskole
Det er en stærk jury med politikere og repræsentanter fra DI/Dansk Industri og andre organisationer, der skal vurdere nomineringerne til Årets Cykelskole

- At kunne cykle giver børn frihed, oplevelser og selvtillid. Daglig cykelmotion giver også sunde børn, der lærer bedre i skolen. Det lover godt for vores børns fremtid, at så forskellige aktører bakker op om børns cykling, siger Klaus Bondam.

I juryen sidder:
• MF og transportordfører, Rasmus Prehn (A)
• By- og kulturrådmand i Odense Kommune, Jane Jegind (V)
• Bestyrelsesmedlem i DGI, Annette Vilhelmsen
• Bestyrelsesmedlem i Skole & Forældre samt medlem af forretningsudvalget i Rådet for Sikker Trafik, Janus Boye
• Transportdirektør i DI/Dansk Industri, Michael Svane
• Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

Mange veje at gå for skolerne
Allerede for ti år siden advarede Sundhedsstyrelsen om, at andelen af børn, der bliver kørt i bil til skole, er steget med 200 procent på bare 30 år. Og hvor det i 1990’erne var syv ud af ti børn, der selv cyklede til skole, er det i dag godt fem ud af ti børn ifølge tal fra Cyklistforbundet.
I den situation spiller ikke bare forældre, men også skoler en vigtig rolle:

- Skolerne kan have klassesæt af cykler, som elever, der ikke cykler til skole, kan låne, når klassen skal på tur. Eller god cykelparkering tæt på skolens indgange. Når cykelparkeringen visuelt fylder mere end bilparkering, sender det et signal om, at skolen tager cykling alvorlig. Mulighederne er mange, siger Klaus Bondam.

Sådan deltager skolerne i Årets Cykelskole
Alle skoler med en stærk cykel- og trafikprofil inviteres til at indsende en nominering til Årets Cykelskole.
Den 28. september 2018 er sidste frist for at indsende en nominering. Også skoler, der ikke deltager i Alle Børn Cykler, kan deltage.

Læs mere: Sådan sender I en nominering til Årets Cykelskole 2018.

FAKTA - ALLE BØRN CYKLER 2018

• Cyklistforbundet står sammen med TrygFonden bag børnemotionskampagnen Alle Børn Cykler, der hvert år får over 100.000 elever fra skoler over hele landet op på cyklerne. Se alle skoler og kommuner i kampagnen
• Årets tema er 'To hjul - masser af eventyr'
• Kampagnen skal inspirere børn til at cykle mere i hverdagen og inspirere skoler og forældre til at bakke op om børns cykling
• 36 kommuner deltager som samarbejdspartner i kampagnen. Se alle samarbejdskommuner
• Som en del af kampagnen udnævner Cyklistforbundet Årets Børnecyklist og Årets Cykelskole
• I kampagneperioden 3.-16. september dyster klasserne om at cykle så mange dage som muligt. Hver cykeldag giver point til den afsluttende præmielodtrækning. Cykling med hjelm giver dobbelt point.
• Kampagnen tilbyder undervisningsmaterialer, som gør det lettere at bringe cyklerne med ind i undervisningen. Materialerne følger Undervisningsministeriets faglige mål og er inddelt på klassetrin
• Tilmelding via www.abc-abc.dk. Det er gratis at deltage
• I 2017 deltog 122.000 børn på 927 skoler over hele landet i kampagnen.