Sådan gør du en lille cykeltur med ungerne til en storslået ekspedition

Alle Børn Cykler: Naturen er så vild, at du slet ikke behøver at være Indiana Jones for at lokke eventyret frem. Bare følg vores fem tip – og tag hele familien med ud at cykle på Naturens Dag søndag den 9. september!

22. august 2018
Kan du huske dengang, du var lille, og det var et eventyr at dreje om hvert gadehjørne – fordi du ikke vidste, hvad der ventede? Perfekt, for det er lige den stemning, du skal have fat i, når du tager ungerne med på cykelekspedition søndag den 9. september, hvor hele Danmark fejrer Naturens Dag.

Skal I en tur i skoven? Hen i parken? Eller bare et smut ned ad den markvej, der altid har lokket lidt? Det er faktisk ikke så vigtigt, hvor I cykler hen. Bare I holder øjne og ører åbne – for naturen er vild, og I ved aldrig, hvad I møder!

Her giver Cyklistforbundet i samarbejde med Naturens Dag fem tip før afgang:

Wow far, myren er vild!
1. PAK LUPPEN – OG DE ANDRE TING, DER GØR OPLEVELSEN STØRRE
Lidt velvalgt grej får følelsen af at være på ekspedition til at vokse. Men slæb ikke det halve af huset med – hold det enkelt og sjovt. En lup kan fx gøre en myre til en drabelig gigant. Et simpelt syltetøjsglas kan blive til et improviseret terrarie. Med en kikkert kan I spotte vildt og rovfugle på lang afstand. Og hvem kan undvære en snittekniv, når der er pinde?

Øh mormor, hvor er vi?
2. SÆT KURS – OG PRØV AT FARE VILD
Både børn og voksne er vant til, at hverdagen er skemalagt, og bilen kører efter GPS. Så slip cyklerne løs på ukendte veje og mærk fryden brede sig sammen med et lille sug i maven. For hvad venter der, hvor stien svinger? Måske er vejen blind - eller måske kommer I ud på et eventyr, I aldrig kunne have planlagt? (Hvis I tager mobilen eller et kort med i tasken, skal I nok komme hjem, inden ungerne skal I skole igen).

I må cykle flere steder i naturen, end I tror – se reglerne her

Moooooooor – jeg tisser i bukserne!
3. FART, SKRÆK OG KRIBLENDE KRYB
Hvad er et eventyr uden vovemod? Ikke rigtig et eventyr, vel? Så husk at gøre noget, I næsten ikke tør! I behøver ikke at svinge jer i reb over halsbrækkende slugter. Naturen kan sagtens bringe hvin og gys frem, uden at det bliver farligt. Børn, der cykler godt, kan finde en bakke i skoven, som det kræver mod at suse ned ad. Måske tør de også stikke hånden ind i det hule træ? Eller forsigtigt holde en bille i hænderne? Måske tør de voksne også?

Mor og far, vi er sultne!
4. UDEN MAD OG DRIKKE – DUER HELTEN IKKE
Man kan godt blive ret sulten af en storslået og heltemodig cykelekspedition! Og selv om I kan være heldige at finde et gammelt æbletræ, lidt nødder og et par svampe, så skal de voksne ekspeditionsledere nok lige huske at pakke noget lækkert, der egner sig til at spise i skovbunden eller i grøftekanten. Og smør hellere en ekstra bolle, for mad smager bare bedre under åben himmel!

Se lige hvad jeg fandt, morfar …
5. SÅ GÅR DEN VILDE SKATTEJAGT!
Børn er – notoriske samlere! Så du kan hurtigt sætte gang i en lille skattejagt i naturen, og det behøver langt fra at være den hellige gral, I går på jagt efter. Tiden flyver, når I først får øje på, hvad er findes i skovbunden, i grøften eller på stranden. Blanke kastanjer, kogler, svampe, skaller, blomster – og måske en helt særlig skat som en lille klump rav eller et gevir fra et rådyr. Bagefter kan skattene pynte hjemme i vindueskarmen og minde jer om, at I da snart skal på ekspedition igen!

Fyld cykelkurven med det, I finder i naturen – se reglerne her

Alle Børn Cykler - på Naturens Dag d. 9. september

Naturens Dag er Danmarks Naturfredningsforenings og Friluftsrådets årlige mærkedag for naturoplevelser.

Dagen skal få flere børn og voksne ud i naturen. I år er temaet 'Bevægelse i naturen'.

Cyklistforbundet bakker op om Naturens Dag – og opfordrer til, at både børn og voksne tager cyklen ud i naturen: To hjul giver god pedalkraft til at nå langt omkring.

Cyklistforbundet opfordrer også alle lærere, der har klasser tilmeldt til Cyklistforbundets landsdækkende kampagne Alle Børn Cykler, til at bakke op om Naturens Dag. Over 100.000 elever deltager i Alle Børn Cykler, der kører på skoler over hele landet den 3.-16. september.