Rundspørge: Politisk flertal for ny cykelpulje

Cyklistforbundet har over sommeren gennemført en rundspørge hos alle Folketingets transportordførere. Otte af ni partier har svaret – og der tegner sig bl.a. et solidt politisk flertal for en ny, national cykelpulje.

Spørgsmålene:

1. Hvad får alle Danmarks cyklister – hverdagscyklister, motionscyklister og cykelturister – ud af at stemme på dit parti?
  2. Vi danskere cykler samlet set mindre og mindre – især uden for de største byer. Vil du og dit parti arbejde for at styrke cyklismen uden for de store byer? Og hvad vil I i så fald gøre?
  3. En daglig cykeltur til og fra skole er god og lettilgængelig motion, der styrker børns sundhed og trivsel. Men antallet af børn, der cykler til skole, falder. Vil du og dit parti arbejde for at vende den udvikling? Og hvad vil I i så fald gøre?
  4. Hvor højt vil dit parti prioritere indsatserne ift. bæredygtig og aktiv transport herunder kollektiv trafik, cykling og gang på en skala fra 1-10, hvor 10 er den højeste prioritet?
  5. Nye beregninger fra DI Transport viser, at der er store samfundsmæssige gevinster ved cykling fx i form af færre sygedage og mindre trængsel på vejene. På den baggrund anbefaler DI, at Folketingets politikere afsætter penge til en ny national cykelpulje. Vil du og dit parti arbejde for en ny national cykelpulje – og hvorfor/hvorfor ikke?
  6. Hvis du vil arbejde for en cykelpulje, hvor stor mener du så, at den bør være? Og hvor mange år skal den løbe over?

Klik på det enkelte parti for at se deres svar

Læs hele artiklen i det nyeste nummer af Magasinet Cyklister
  • Socialdemokratiet, Rasmus Prehn:

Se Socialdemokratiets svar - klik her!

• Radikale Venstre, Andreas Steenberg:

Se Radikales svar - klik her!

• Konservative, Brigitte Klintskov Jerkel:

Se Konservatives svar - klik her!

• SF, Karsten Hønge:

Se SF's svar - klik her!

• Dansk Folkeparti, Kim Christiansen:

Se DF's svar - klik her!

• Venstre, Kristian Pihl Lorentzen:

Se Venstres svar - klik her!

• Enhedslisten, Henning Hyllested:

Se Enhedslistens svar - klik her!

• Alternativet, Roger Matthisen:

Se Alternativets svar - klik her!

Hjelm - adfærd - el-cykel ...Cyklistforbundet mener

Vil du have nyt om et godt liv med cykling direkte i din mailboks – tilmeld dig vores nyhedsbrev

NYHEDSBREVET CYKLISTER

Produkter