2 minus 1-vej på Bygaden i Jyllinge, Roskilde Kommune. Foto: COWI

128

Cykelvenlige veje vinder frem

De såkaldte 2 minus 1-veje skaber større sikkerhed for bløde trafikanter. 32 kommuner har allerede testet den nye vejtype og modtagelsen er generelt positiv, viser ny rapport.

Af Christina Britz Nicolaisen
04. november 2015

Cyklister og fodgængere har fortrinsret på de nye 2 minus 1-veje, der i 32 kommuner er blevet etableret på allerede eksisterende veje med begrænset trafik. 

På den nye vejtype deler biler i begge kørselsretninger en enkelt vognbane midt på vejen, og kun når to biler skal passere hinanden trækker de ud til siden. Denne konstruktion øger opmærksomheden på medtrafikanterne og har samtidig en fartdæmpende effekt, viser erfaringerne.

”Det, der gør vejen mere tryg at færdes på, er, at kantbanerne er ekstra brede, så der er bedre plads til cyklister og fodgængere. Kantbanerne kan også bruges som vigeareal, når to biler møder hinanden, men bilisten vil skulle sænke hastigheden, hvis der er bløde trafikanter på kantbanen,” forklarer Marianne Foldberg Steffensen, der er leder af trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet. 

En ny rapport fra Vejdirektoratet viser, at kommunerne tager godt imod den nye vejtype. Omkring en tredjedel af alle kommuner har allerede anlagt mindst en 2 minus 1-vej, og flere steder har man oplevet, at hastigheden er faldet til gavn for trafiksikkerheden.

Udsigten til flere 2 minus 1-veje glæder Cyklistforbundet direktør:

”2 minus 1 veje er, især ude på landet og i ikke tætbebyggede områder, langt bedre for cyklister end de almindelige to-sporede veje, vi kender i dag, hvor der ikke er en cykelsti, og hvor bilisternes fart har det med at blive lidt for høj.  Det har stor betydning for bosætning og byliv i landsbyer, at der er ordentlige forhold for cyklister kombineret med lavere hastigheder, så flere børn for eksempel får en tryggere og sikrere vej til skole, og rammerne for vækst gennem bosætning øges,” siger Klaus Bondam.

Den nye vejtype er blevet godt modtaget, men en del trafikanter er stadig i tvivl om hvordan man skal bruge vejen. Derfor har Vejdirektoratet lavet en kort film, der viser, hvordan man kører på en 2 minus 1-vej.

Se filmen her

Læs mere