Foto: Marie Hald

58.602 cyklister cyklede 268 gange rundt om jorden

Der blev forbrændt kalorier svarende til millioner af flødeboller, skånet klima for tonsvis af CO2 og sparet tusindvis af sygedage. Cykelhold fra 2.031 virksomheder over hele landet udrettede store ting og kørte mere end nogensinde, da de i maj cyklede landet tyndt i Cyklistforbundets cykelpendlerklassiker VI CYKLER TIL ARBEJDE.

Af Jane Kofod
20. juni 2018

6.035 cykelhold fra 2.081 virksomheder over hele landet deltog i VI CYKLER TIL ARBEJDE 2018. De 58.602 deltagere cyklede i gennemsnit 177 km. Dermed slog deltagerne den hidtidige rekord fra 2016 på 169 km pr. deltager.

Til sammen cyklede deltagerne 10.430.954 km - svarende til 268 gange rundt om jorden. De forbrændte ca. 258.166.120 kalorier - svarende til 2.2 mio. flødeboller. De sparede sig selv og deres arbejdspladser for 14.603 sygedage. Og de skånede klimaet for 1.700.245 kg CO2 - svarende til vægten af 283 afrikanske elefanter.

Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, glæder sig over indsatsen:

- Den daglige cykeltur gør rigtig meget for livskvalitet og velbefindende. Samtidig er det imponerende, hvad de mange personlige indsatser løber op i, når man lægger dem sammen. Det gør en kæmpe forskel for den enkelte, for folkesundheden og for klimaet, når vi cykler til arbejde, siger Klaus Bondam.

Hovedstadscyklister cyklede mest

I VI CYKLER TIL ARBEJDE handler ikke om at cykle hurtigst eller længst, men om at sige ja til sin cykel, have det sjovt med kollegaerne og få en sundere hverdag med den daglige cykeltur. Derfor findes vinderne ved lodtrækning.

Førstepræmien gik i år til Væltepeterpatruljen fra den rådgivende ingeniørvirksomhed GEO i Kgs. Lyngby: Et rejsegavekort på 10.000 kroner til Ruby Rejser til holdets syv deltagere. Holdet kørte 1.538 km, forbrændte 38.085 kalorier og skånede klimaet for 250 kg CO2.

Regionsrekorden i cyklede kilometer pr. deltager blev vundet sikkert af holdene på virksomhederne i Region Hovedstaden med hele 192 kørte kilometer pr. deltager. De slog samtidig egen rekord fra 2017. Her kørte regionens deltagere i gennemsnit 172 kilometer.

Virksomhederne i Region Sjælland kom til sidst både i forhold til antal cykeldage og antal kørte kilometer pr. deltager.

FAKTA OG TAL: VI CYKLER TIL ARBEJDE 2018

VI CYKLER TIL ARBEJDE er Cyklistforbundet årlige maj-cykelkampagne, hvor cykelhold fra virksomheder over hele landet dyster om rejser, cykler, oplevelser og andre præmier.

Det handler ikke om at cykle hurtigst eller længst, men om at sige ja til sin cykel, have det sjovt med kollegaerne og få en sundere hverdag med den daglige cykeltur. Derfor findes vinderne ved lodtrækning.

Deltagerne cykler i hold á 4-16 deltagere, og hver cykeldag tæller som et lod i lodtrækningen om præmierne. Se oversigt over alle præmiemodtagere på www.vcta.dk.

• 58.602 deltagere fordelt på 6035 cykelhold fra virksomheder i hele landet cyklede med i kampagnen
  • De har sammenlagt cyklet 10.430.954 mio. km
  • De har tilsammen siddet i sadlen 726.959 cykeldage
  • De har sparet 13.366.465 kroner i benzin og billetter til bus og tog.
  • De har sparet sig selv og samfundet for 14.603 sygedage
  • De har sparet klimaet for 1.700.245 kg CO2