En stor del af de 40 mio. kr. skal gå til cykelparkeringsprojekter.

40 mio. kr. til supercykelstier og cykelparkering

Så er der 40 mio. kr. på vej til hverdagscyklisterne landet over. Supercykelstier og bedre cykelparkering skal gøre cyklen til det naturlige valg - især de større jyske byer bliver tilgodeset.

Af Lasse Skou Hauschildt
12. december 2014

Cyklisterne i syv større, jyske byer har fået en julegave fra den statslige cykelpulje, hvor 40 mio. kr. netop er blevet udmøntet. Tre sjællandske kommuner er også med på gavelisten.

Støtten går til supercykelstier i Haderslev, Sønderborg, Kolding, Aarhus og Farum, mens Aalborg, Vejle, Karlslunde og Esbjerg har fået tilskud til bedre cykelparkering. Desuden er der hele 15 mio. kr. på vej til projektet ”Kulturbro Aalborg”, hvor den eksisterende jernbanebro over Limfjorden skal forsynes med en dobbeltrettet cykel- og gangbro.

Cykelkulturen tilhører os alle

Transportminister Magnus Heunicke udtaler i forbindelse med udmøntningen:

”Supercykelstier og bedre cykelparkering gør det mere attraktivt at vælge cyklen eller kombinere cyklen med den kollektive trafik. Og det skal jo være attraktivt at cykle i hverdagen, også udenfor landets allerstørste byer.”

Også hos Cyklistforbundet er man godt tilfreds med det store fokus på supercykelstier og cykelparkering:

”Det er dejligt at se at Magnus Heunicke og hans kolleger sætter handling bag ordene i cykelstrategien, som bl.a. har fokus på hverdagscyklismen. At de store jyske byer bliver tilgodeset hilser vi også meget velkomment. Den danske cykelkultur er ikke – og skal heller ikke bare være - et københavnerfænomen. Den tilhører os alle.,” udtaler Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam.

Bedre styr på herreløse cykler

Der blev dog også penge til et enkelt projekt i hovedstaden. KBH Cykelhåndtering A/S har fået tilskud til et projekt, som skal komme problemet med de mange herreløse cykler til livs. Hidtil har det været juridisk og praktisk besværligt at gøre noget ved problemet, men et samarbejde mellem kommunen, politiet og en række andre aktører skal sørge for, at flere cykler genforenes med deres ejere eller alternativt istandsættes og sælges i forbindelse med integrationsprojekter.

”Det er et virkelig godt sted at tage fat. Det giver mere plads i cykelstativerne, det giver flere folk deres stjålne cykler tilbage – samtidig er det godt for både miljøet og integrationen. Det er en indlysende god idé, som vi i Cyklistforbundet er rigtig glade for nu kan blive realiseret.”, udtaler Klaus Bondam.