Cykelpuljen skal blandt andet fremme skolecyklingen. Foto: Mikkel Østergaard

50 mio. til cykelprojekter - men hvad nu?

Der er 50 mio. kroner på vej til cyklisterne. Regeringen har sammen med Venstre, Dansk Folkeparti, SF, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti indgået et bredt forlig, der sikrer finansiering til cykelprojekter i hele landet.

Af Christina Britz Nicolaisen
26. maj 2015

En cykelpulje på 50 mio. kroner er netop blevet udmøntet til medfinansiering af en række cykelprojekter i hele landet. Det er et bredt forlig på tværs af Folketinget, der står bag aftalen, som især skal fremme skolecyklingen.

"Vi er meget glade for, at der er afsat midler til at styrke børnecyklingen, som er fundamentet for vores cykelkultur. Erfaringerne viser, at det både kræver god infrastruktur og motiverende kampagner, at få børn til cykle til at skole. Derfor er det glædeligt, at der kommer fokus på begge områder med denne pulje", siger Klaus Bondam, der er direktør i Cyklistforbundet.

Et trafikalt kinderæg

Projekterne i puljen ligger i forlængelse af den nationale cykelstrategi, der skal forbedre hverdagscyklismen ved blandt andet at sørge for sikre skoleveje. Der er nemlig mange fordele ved at vælge cyklen, fortæller transportminister Magnus Heunicke:

"Cykling er et trafikalt kinderæg. Det hjælper på folkesundheden, mindsker trængslen på vejene og gavner miljøet. Vi er inde i en rigtig positiv udvikling, og der er et klart behov for, at vi med aftaler som denne fortsat skaber tillokkende rammer for cyklismen i hele Danmark", siger ministeren.

Cykelkultur blandt unge

Cyklistforbundet har fået 1,5 mio. kroner fra puljen til et nyt vidensprojekt om cykelkultur blandt unge.

"I Cyklistforbundet har vi længe arbejdet for at fremme børnecyklingen, men desværre viser det sig, at mange børn stiger af cyklerne når de bliver teenagere. Desuden er de unge er en svær målgruppe at nå med de gængse virkemidler, og derfor skal vi nu i gang med at indsamle viden om de unges cykelkultur - og blive klogere på, hvordan vi kan få flere unge op på cyklerne", siger Klaus Bondam.

Cykelpuljer er nødvendige

Med udmøntningen af de 50 mio. kroner er cykelpuljerne nu brugt op, og efter 2015 er der ikke yderligere puljer i sigte. Men det er nødvendigt med flere investeringer på cykelområdet, hvis vi skal have borgerne til at cykle mere, mener Cyklistforbundets direktør.

"Vi ved, at det betaler sig at investere i cykelkulturen. Lige nu høster vi frugterne af de seneste års cykelpuljer, og efter en lang periode med nedgang i cykelandelen er udviklingen nu omsider vendt. Men det gode arbejde går tabt, hvis der ikke kommer cykelpuljer efter 2015. Det er nødvendigt med flerårige puljer, så kommunerne får en planlægningshorisont til deres cykelprojekter. Alt andet vil være uansvarligt", fastslår Klaus Bondam.