Cykelbørn er glade børn, og Aira er indbegrebet af alt, hvad børnecykling handler om – frihed, oplevelser, selvtillid og daglig motion. Derfor fortjener hun titlen som Årets Børnecyklist 2018, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam

Stort tillykke til Årets Børnecyklist: Aira fra 4. klasse på Eltang Skole ved Kolding

10-årige Aira har siden april cyklet syv kilometer til skole hver vej og endda samlet sine kammerater op på vejen. Nu får hun Cyklistforbundets pris Året Børnecyklist 2018, der uddeles som en del af Cyklistforbundets og TrygFondens børnemotionskampagne Alle Børn Cykler.

20. september 2018

To ugers cykeldyst med Cyklistforbundet og TrygFondens børnemotionskampagne 'Alle Børn Cykler 2018' er netop overstået. Mere end 116.000 elever fra skoler over hele landet cyklede med i kampagnen, der skal inspirere børn til at cykle mere i hverdagen og inspirere skoler og forældre til at bakke op om børns cykling.

Kampagnen afsluttes med at udnævne Årets Børnecyklist. Det sker blandt de elever, som af deres kammerater er blevet nomineret til prisen.

Det var klassekammeraten Kasper og hans mor Minna, der nominerede Aira til prisen med denne begrundelse:

"Vi vil gerne nominere Aira, fordi hun er den første, der cykler hver morgen. Hun samler os alle op på vej til skole. Det er fedt at cykle sammen, og Aira har en stor andel i, at vi gør det. Aira er bare sådan en god pige, som trodser al slags vejr for at cykle sammen med vennerne i skole."

FLOT BEDRIFT AF ELEV I 4. KLASSE
Aira har siden april cyklet hver morgen de syv km. fra hjembyen Sdr. Vilstrup til Eltang Skole uden for Kolding. Undervejs har hun samlet klassekammeraterne Frida, Kasper, Mikkel, Viola og Laurids op.

Med sådan en daglig morgenbedrift er prisen ifølge Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam velfortjent:

- Aira og resten af hendes cyklende klassekammerater er et godt eksempel på, hvordan oplevelser og sammenhold kan motivere børn til at cykle mere i hverdagen. Syv km hver vej er lidt af en bedrift, når man går i 4. klasse. Aira er indbegrebet af, hvad Alle Børn Cykler handler om – frihed, oplevelser, selvtillid og daglig motion. Derfor fortjener hun titlen som Årets Børnecyklist 2018, siger Klaus Bondam.

Med prisen følger en ny cykel sponsoreret af HF Christiansen.

FAKTA - ALLE BØRN CYKLER 2018
• Cyklistforbundet står sammen med TrygFonden bag børnemotionskampagnen Alle Børn Cykler
• Kampagnen skal inspirere børn til at cykle mere i hverdagen og inspirere skoler og forældre til at bakke op om børns cykling
• I de to første uger af september dyster klasserne om at cykle så mange dage som muligt. Hver cykeldag giver point til den afsluttende lodtrækning om præmier
• Cykling med hjelm giver dobbelt point
• 116.084 elever fra skoler over hele landet deltog i 2018-kampagnen, der havde 'To hjul - masser af eventyr' som tema
• Årets hovedpræmie er mountainbikes fra SCO til en hel klasse.