134.000 børn cykler nu!

To ugers skolecykling er i fuld gang for de tusindvis af børn, der er med i årets Alle Børn Cykler. Cyklistforbundet og TrygFonden står bag kampagnen, der for 15. år i træk giver børn, skoler og familier en sjov anledning til at sætte fokus på sunde transportvaner og komme op på cyklerne.

Af Christina Britz Nicolaisen
31. august 2015

I de kommende to uger er der 134.000 gode grunde til at være ekstra opmærksom i trafikken. Nu kører Alle Børn Cykler nemlig på skoler i hele landet, og 134.000 små cyklister myldrer ud i trafikken. I to uger indsamler eleverne points, når de cykler til og fra skole. Klasserne dyster om flotte præmier – fx nye cykler til alle børn i vinderklassen. Og som noget helt nyt i år giver det også points at cykle i fritiden.

Prøv en ny morgenrutine
Alle Børn Cykler er sjov at være med i – men kampagnen gør også en helt konkret og målbar forskel for eleverne. Hvert år får Alle Børn Cykler nemlig 5.000 helt nye børnecyklister i gang med at trampe i pedalerne. Det viser en evaluering fra COWI.

”I en tid, hvor cykelkulturen er under pres, og hvor hvert tredje nye skolebarn bliver kørt til skole af deres forældre, er det særligt vigtigt at give børnene mulighed for at cykle. Sunde vaner grundlægges i barndommen, og derfor er det vigtigt at introducere en aktiv transportform helt fra begyndelsen”, siger Christoffer Elbrønd, Projektleder i TrygFonden.

For mange familier kan det imidlertid være en udfordring at komme i gang med at cykle, fortæller Cyklistforbundets kampagnechef Maria Bech:
”Transportvaner er svære at ændre, for morgenrutiner ligger dybt forankret i de fleste familier, og det kan virke meget besværligt at skulle gøre noget andet, end man plejer. Men i Alle Børn Cykler oplever vi, at børnene meget ofte selv har et stort ønske om at cykle, og vi har erfaret, at der også er en massiv opbakning til skolecykling blandt forældre i hele landet. Så kampagnen er en rigtig god anledning til få gjort noget ved sagen og komme i gang med at cykle”, siger Maria Bech.

Børnecykling hitter i hele Danmark
Mere end 6.000 klasser fra skoler i hele Danmark er med i årets kampagne. I førerfeltet ligger Region Hovedstaden med 38.070 deltagere fordelt på 1.672 klasser, mens Region Syddanmark indtager andenpladsen med 31.689 deltagere fordelt på 1.488 klaser. Færrest deltagere har Region Nordjylland med 10.648 deltagere fordelt på 516 klasser – men sammenholder man deltagertallene med befolkningstallet i regionerne, er alle dele af landet i realiteten lige flot repræsenteret.

Det ligger godt i tråd med en ny undersøgelse, som Danmarks Statistik har foretaget. Her viser det sig, at hele 96 % af befolkningen på landsplan ønsker mere fokus på skolecykling. De geografiske forskelle er små - 98 % af borgerne i Region Syddanmark ønsker mere skolecykling, mens tallet er 90 % i Region Nordjylland. Og som en evaluering fra COWI viser, er Alle Børn Cykler et af de tiltag, der har en målbar positiv effekt på andelen af børn, der cykler til skole.

Om kampagnen
Alle Børn Cykler er en landsdækkende motionskampagne for elever i 0.–10. klasse. Kampagnen arrangeres af Cyklistforbundet i samarbejde med TrygFonden, og den kører 31. august-11-september. Det er gratis for skolerne at være med, og 40 kommuner er samarbejdspartnere på kampagnen.