ATP-medarbejdere lige fra Vordingborg til London og New York har cyklet til arbejde på to verdenshold.

ATP’s verdenshold har også cyklet til arbejde

ATP har deltaget i "Vi cykler til arbejde" med 15 hold – to af dem var verdenshold. Men det er ikke kun de danske veje, der har lagt asfalt til turene. Også gaderne i London og New York er blevet brugt.

Af Jung Heidi Moeslund
31. maj 2013

Danmarks største pensions- og sikringsselskab, ATP, fik i 2012 en ny opgave. Koncernen skulle stå for administration og udbetaling af offentlige ydelser. Nye centre er derfor blevet oprettet rundt omkring i landet. Under tilblivelsen af et nyt center i Haderslev, fik Problem Manager Svend Åge Monnerup fra ATP i Allerød en god idé.

Hvorfor ikke samle et "Vi cykler til arbejde"-hold med deltagere fra alle de byer, ATP havde spredt sig over? Byer som Hillerød, Allerød, København, Vordingborg, Odense, Aarhus, Haderslev, Holstebro, Ålborg, Frederikshavn, London og New York. Som tænkt, så gjort.

Et verdenshold bliver til

Et krævende detektivarbejde begyndte. Cheferne for ATP’s enkelte centre, afdelinger og datterselskaber blev fundet på koncernens personalesite. De blev præsenteret for idéen og opfordret til at levere deltagere til verdensholdet.

”Tilslutningen var ganske enkelt overvældende. Jeg havde forventet, at vi lige kunne samle et enkelt hold. Men der var så mange deltagere, at jeg måtte dele deltagerne på to hold,” siger initiativtager Svend Åge Monnerup.

Projektet lykkedes. Der var deltagere fra alle ATP-byerne – også London og New York. ’Verdensholdet’, som Svend Åge Monnerup for sjov kaldte sit hold, blev til to rigtige verdenshold.

Med de to hold ’Verdenshold 1 af 2’ og ’Verdenshold 2 af 2’ på plads satte ’team-ejer’ Svend Åge Monnerup et nyt mål. Holdene skulle samlet cykle en distance, der svarede til afstanden mellem de to byer, der lå længst fra hinanden. Afstanden mellem København og New York er 6206 kilometer. Ugentlige konkurrencer og lodtrækninger har fået deltagerne til at trampe de mange kilometer hjem.

”Det mål blev også nået! Mandag den 27. maj nåede vi over 6300 kilometer,” fortæller en glad Svend Åge Monnerup.

Cykelglæde i London

Den daglige cykeltur til og fra arbejde har gjort en medarbejder fra London så begejstret for den daglige cykeltur, at han forventer at fortsætte efter kampagnens afslutning – på trods af Londons ikke særlig cykelvenlige veje. Og den engelske kollegas begejstring har meget oplagt været indholdet i team-ejerens sidste mail til de to verdenshold: En stor opfordring til deltagerne om at fortsætte den gode cykelstil.

Succes på tværs

"Vi cykler til arbejde"-kampagnen har skabt gode cykelvaner blandt deltagerne og har også været en stor kollegial succes. Kampagnen har for en stund samlet nogle af den store koncerns medarbejdere på tværs af afdelinger, landsdele, byer – og lande.

”I ATP er vi jo spredt over mange adresser, så det har været rigtig sjovt at få kontakt til nogle andre kollegaer end dem på gangen,” siger Svend Åge Monnerup.

ATP-koncernen opfordrer sine medarbejdere til en sund og aktiv levestil. Breder koncernen sig til flere byer og flere lande, er der måske et kampagnehold næste år med navnet ’Verdenshold 3 af 3’.

Læs mere om "Vi cykler til arbejde" internationalt