Ældre cyklister køres ned bagfra

I 2011 blev 32 cyklister dræbt i trafikken. Halvdelen af disse var ældre end 60 år. Det viser en opgørelse foretaget af Cyklistforbundet

06. januar 2012

Den unge fyr fræser overfor rødt i lyskrydset på sin nye sennepsgule racercykel uden gear. Og uden lys. Hvis politiet ser det, koster det ham 1700 kr. i bøde efter de nye takster.

Men det er ikke ham, der bliver slået ihjel i trafikken.

Overrepræsentation af ældre

Ifølge tal fra Politiken Research registrerede Vejdirektoratet sidste år 204 dødsfald i trafikken frem til 25. december. Cirka 15 % af disse var cyklister. Det viser en ny optælling fra Cyklistforbundet.

Cyklistforbundets landsformand, Claus Steffen Hansen, har fuldt udviklingen tæt i mere end 20 år og har nærstuderet trafikdrabene fra 2011.

Blandt årets 32 dødsulykker, hvor det var en cyklist, der mistede livet, har han talt hele 15 tilfælde, hvor den dræbte havde rundet de 60 år.

Cykeldræbte uden skyld

”Ældre er jo desværre mere udsatte i trafikken. Når man kommer op i alderen, har man måske noget med bevægeapparatet og det kan være sværere at se sig over skulderen efter andre trafikanter,” siger Claus Steffen Hansen.

”Men når næsten hver fjerde dræbte, er en ældre cyklist, der er blevet kørt ned bagfra, så må nogle helt andre alarmklokker begynde at ringe. Her handler det jo ikke om, at cyklisten har undladt at se sig for eller er kørt blindt ud i et lyskryds. Vi taler om syv mennesker, der absolut ingen skyld kan have haft i ulykken,” siger han.

Tre af dødsfaldene i 2011 skete i forbindelse med en af de frygtede højresvingsulykker. I alle tre tilfælde var de trafikdræbte ældre end 60 år gamle.

40 km/t i byerne ville redde liv

Generelt vurderer han, at mange af dødsfaldene kunne være undgået, hvis der blev kørt efter forholdene og farten kom ned på det tilladte på landsplan og for eksempel 40 km/t i byerne.

”Hvert eneste dødsfald er selvfølgelig trist, men vi kan næppe helt undgå dem. Men vi ved at farten dræber, og når man ser uheldene igennem, er det desværre tydeligt at halvdelen af cyklisterne kunne være reddet,” siger landsformanden.

I 2010 blev i alt 255 mennesker dræbt i trafikken, herunder 26 cyklister. 50 % var ældre end 65 år gammel.

Emneord: Ulykker, Seniorer