billede af cyklist

Planerne for Amagerbrogade er et gennembrud for Cyklistforbundet

Af Frits Bredal
17. september 2012

En af Danmarks længste og mest befærdede indkøbsgader skal nu transformeres til strøggade. Det har et flertal i Københavns borgerrepræsentation vedtaget. Forligspartierne vil begrænse bilismen og styrke cyklismen:

”Vi afsætter nu 40 millioner kr. til at påbegynde arbejdet med at skabe en attraktiv strøggade. Vi giver butikkerne og de handlende bedre forhold ved at give mere plads til gående, cyklister og brugere af den kollektive trafik, der står for 80 procent af indkøbene i København”, siger teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF) til Politiken.

Cyklistforbundet: Det er det, vi har arbejdet for

”Planerne for Amagerbrogade afspejler de ønsker, vi har arbejdet for - og fortsat arbejder for-  både på Københavns Rådhus og i trængselskommissionen,” siger Trine Juncher Jørgensen, der er Cyklistforbundets repræsentant i trængselskommissionen.

Trængselskommission blev nedsat efter betalingsringens død. I løbet af det kommende halve år skal kommissionen udarbejde et idekatalog med forslag til løsninger på trængselsproblemerne i København:

”Trafikken på vejene i og omkring hovedstaden er blevet så omfattende, at kapacitetsgrænsen er nået mange steder i myldretiden. Alt for mange bilister i hovedstadsområdet spilder deres tid på at sidde i kø hver eneste dag. Det mindsker mobiliteten og hindrer vækst i samfundet. Samtidig er trafikkens miljøpåvirkninger markante,” står der i opdraget for kommissionen.

Læs Cyklistforbundets kronik og oplæg til arbejdet i kommissionen

Læs også Politikens artikler om planerne for Amagerbrogade