Berlin strømmer til dansk cykeludstilling

I anledning af det danske EU-formandskab forsøger ambassaden i Berlin at besvare spørgsmålet: Hvad kan den tyske hovedstad lære af de danske cykelbyer? Mere end 1500 berlinere har allerede lagt vejen forbi udstillingen.

17. januar 2012

Vi danskere påstår ofte at vi har en helt speciel cykelkultur, som verden udenfor Danmark kan lære meget af. Men passer det?

Eller er vi bare virkelig, virkelig mange mennesker, der cykler?

København på tysk

Udstillingen er arrangeret i samarbejde med blandt andet Cyklistforbundet og tager udgangspunkt i København og de andre danske cykelbyer, hvor cykelpolitikken de senere år har stået højt på de kommunale dagsordener.

Gennem film, fotos og debat giver udstillingen ”Eine Stadt fährt Rad” (cirka ”En by ta’r cyklen”) et billede af hvad den danske cykelkultur går ud på, og hvordan den fungerer i en moderne storby.

En by som Berlin, hvor der skal passes på både arbejdspladser og miljø på samme tid, og hvor interessen for de danske cykelerfaringer er stor.

Blogs trækker fagfolk til

Cykeludstillingen havde mere end 1500 besøgende allerede den første uge efter at ambassaden åbnede dørene. Kulturattaché ved den danske ambassade i Berlin, Birgitte Tovborg Jensen, er lidt overrasket over interessen for udstillingen.

”Vi er jo nærmest lige åbnet, men vi har haft rigtig mange officielle gæster, blandt andet fra det tyske udenrigsministerium. Men der har også været en hel del mere teknisk interesserede mennesker forbi udstillingen. Vi kan se, de står og diskuterer detaljer rundt omkring i bygningen,” siger Birgitte Tovborg Jensen til dcf.dk.

”Udstillingen har haft omtale på flere tyske blogs, og vi tror, det har været med til at tiltrække de faglige besøg. Hele udstillingen er indrettet med et underholdningsperspektiv, og det virker til at fungere rigtig godt,” siger hun

Eksempler fra den virkelige cykelverden

Det tyske miljøministerium er blandt dem, der har henvendt sig til ambassaden for at få en rundvisning i den danske cykelkultur.

På udstillingen kan de hente inspiration i cykelbloggeren Mikael Colville-Andersens foto-illustrationer, der i flere tilfælde allerede er gået verden rundt, eller i Københavns Kommunes forsøg med vinklede skraldespande, hvor cyklisterne kan smide deres affald ud uden at skulle stige af jernhesten.

Udstillingen løber frem til 29. februar, og der er gratis adgang.

Dansk cykelkultur i tysk avis

Den tyske avis Der Tagesspiegel har i forbindelse med udstillingen bragt en artikel om, hvad de tyske cyklister kan lære af deres nordlige naboer.

Vi har oversat første del af artiklen til dansk:

Cykelkultur på dansk

København er et paradis for cyklister. En udstilling i de nordiske ambassaders Felleshus viser, hvad vi kan lære af Danmark.

Danskerne er det lykkeligste folk i verden, har forskere fra Leicester universitet fundet ud af. Er det mon fordi de cykler? Landets største motionskampagne hedder ”Vi cykler til arbejde”. Det gælder også Danmarks nye indenrigs- og økonomiminister, Margrethe Vestager, med cykelhjelm og Christianiacykel:

”Danmark skal være verdens bedste cykelland. Cykling giver os et bedre helbred, renere bymiljø og hjælper os til at nå vores klimamål. Derfor vil jeg hellere investere i cykelstier end motorveje.”

Læs hele artiklen på avisens hjemmeside (på tysk)

Åbningstider i det nordiske fælleshus og transportguide kan findes på