”Betalingsring skal give cykelsuperstier”

Dagens Politiken bringer historie om de ”cykelsuperstier”, Cyklistforbundet har arbejdet intenst for.

24. januar 2012

"Indtægterne fra betalingsringen skal i højere grad bruges på cyklister, mener de radikale. De røde partier er enige, og statsstøtte til såkaldte cykelsuperstier kan blive en realitet", står der i dagens udgave af Politiken.

"Vi skal huske på cyklisterne i denne her debat, for der er rigtig mange, som vil vælge cyklen", siger de radikales trafikordfører til avisen.

Største cykelprojejkt nogensinde

Cyklistforbundet har igennem længere tid arbejdet for "Projekt cykelsuperstier", et samarbejde mellem 18 kommuner i Region Hovedstaden. Cykelsuperstierne er et af de største danske cykelprojekter nogensinde.

Projektet omfatter 26 ruter med 300 kilometer sammenhængende cykelstier, hvor cyklisterne kan glide med den grønne bølge, så de ikke behøver at stoppe ved røde lyskryds.

"Det vil gøre det meget mere attraktivt at cykle til sin arbejdsplads. Det er lige præcis det, der skal til", siger Cyklistforbundets direktør, Jens Loft Rasmussen, til Politiken.

Transportminister Henrik Dam Christensen leder forhandlingerne om hvordan betalingsringen skal indrettes og hvordan indtægterne fra ringen skal fordeles. Ifølge Politiken er transportministeren "en varm fortaler for bedre forhold for cyklisterne og vil ikke afvise flere penge til projekt cykelsuperstier."

Cyklistforbundet fortsætter arbejdet

Ifølge Jens Loft Rasmussen vil Cyklistforbundet fortsætte med at presse på for at få bevilget penge til cykelsuperstierne:

"Intet er afgjort endnu, men i vores arbejde på Christiansborg har vi mødt stor forståelse for de argumenter, vi har fremlagt sammen med kommunerne. At skaffe politisk forståelse for et projekt som cykelsuperstierne er et område, hvor vi som cyklistforbund virkelig kan gøre en forskel."